Volby 2013: kampaně politických stran a jejich komunikace na Facebooku

16. 10. 2013 | PM

 Volby do Poslanecké sněmovny ČR se uskuteční již 25.–26. října. Díky s svému „předčasnému statutu" mají řadu specifik. Kromě omezeného času mají strany na kampaně i méně financí než v minulých letech, čím dál tím častěji využívají reklamu v internetových médiích a také komunikaci na sociální síti Facebook. Mediální agentura Zenith Optimedia vytvořila výzkum poskytující přehled dosavadních kampaní politických stran a jejich komunikace na Facebooku.

Porovnání rozpočtů v letech 2010 a 2013

Uveřejněné údaje roku 2013 hovoří o následujících rozpočtech: např. ČSSD disponuje 90 mil. Kč (o polovinu méně než v roce 2010), KSČM 30 mil. Kč, TOP 09 50 mil. Kč (obě strany zhruba stejně jako v roce 2010), ODS 50 mil. Kč (největší skok oproti roku 2010, kdy to bylo 213 mil. Kč), SPOZ 20 mil. Kč (v roce 2010 60 mil. Kč) a KDU-ČSL 30 mil. Kč (pokles o 10 mil. oproti roku 2010). Zmíněné politické strany jsou rozhodnuty využít všech dostupných komunikačních kanálů.

„Outdooroví dodavatelé zaznamenali jeden podstatný rozdíl oproti posledním volbám. Na výběr ploch bylo velmi málo času a hlavně se volby konají v období, které je v rámci outdooru považováno za high season. Z toho logicky vyplývá, že většina ploch již byla prodána komerčním klientům," říká Iveta Melicharová, Senior OOH Buyer z agentury ZenithOptimedia, a dodává: „Dalším podstatným rozdílem je fakt, že volební kampaně v minulosti probíhaly několik měsíců, to znamená, že dostupné rozpočty byly rozptýleny, nyní jsou kumulované do mnohem kratšího období. Pokud však porovnáme investice jdoucí do outdooru, dodavatelé se shodují, že zaznamenali pokles investic až o 50 %."

I z těchto důvodů hraje v předvolební kampani čím dál větší roli online reklama a komunikace v sociálních médiích a na internetu obecně. Stojí za tím snaha oslovit prvovoliče. Velký důraz je kladen i na osobní setkání. V něčem lze v tomto pozorovat odkaz nedávných prezidentských kampaní, které byly také velmi kontaktní. Důkazem přesunu online je třeba to, že ANO záznamy z besed s voliči vyvěšuje v celé délce na YouTube.

Aktivita politických stran na Facebooku

Ve sledovaném období (od 18. 9. do 14. 10. 2013) byly na Facebooku nejvíce aktivní, co se týče počtu příspěvků správců stránek, strana ANO a hnutí Úsvit přímé demokracie, následovaly KDU-ČSL a Česká pirátská strana. Naopak nejméně aktivní byli komunisté a ČSSD. Vyplývá to z údajů z nástroje agentury, Socialtools.


Počet příspěvků správců stránek za sledované období (od 18. 9. do 14. 10. 2013)

Nejvíce fanoušků facebookových stránek má TOP 09

Z hlediska počtu fanoušků vede s výrazným náskokem TOP 09 (více než 80 000), dále pak ANO (více než 48 000), Česká pirátská strana (více než 40 000), ODS (více než 30 000) a Strana svobodných občanů (více než 23 000).


Počty fanoušků politických stran na Facebooku (stav ke dni 14. 10. 2013)

Aktivita fanoušků politických stran na Facebooku

Nejvíce „živé" facebookové stránky mají ANO, TOP 09, Česká pirátská strana a hnutí Úsvit přímé demokracie.


Aktivita fanoušků (počty likes, komentářů nebo sdílení obsahu od 18. 9. do 14. 10. 2013)

 

Na závěr je třeba dodat, že právě prezidentské volby ukázaly, že sociální media nemají sílu volby rozhodnout. Nyní jsou navíc sympatie jejich uživatelů více rozprostřené napříč stranami, než tomu bylo u omezeného počtu prezidentských kandidátů. Přesto může být odraz celého online prostoru poměrně relevantní, více může osvětlit například článek Zkoumání příspěvků na internetu a Facebooku přineslo jediný přesný odhad výsledků voleb, který se týká právě nedávných voleb nového prezidenta ČR.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.