Wrapped 2023 je tady. Jde o dosud největší kampaň Spotify

8. 12. 2023 | Kristýna Vozková
Co v letošním roce poslouchalo více než 574 milionů uživatelů Spotify? Každoroční sestřih toho nejlepšího přináší zprávy od umělců, zařazení posluchače mezi Upíry nebo Měňavce, spoustu technologických a grafických vychytávek a také kampaň cílenou na 32 zemí.

Také letos nám audio streamingová služba Spotify naservírovala své každoroční ohlédnutí za těmi největšími trendy v oblasti popkultury pro rok 2023.  Kampaň nese název Wrapped (v českém jazyce Rok 2023 v kostce) a přináší informace o umělcích, albech, skladbách i podcastech, které mezi lednem a listopadem tohoto roku poslouchalo celkem 574 milionů jejích uživatelů.  Letošní téma The Real, The Realer and The Realest má oslavovat všechny skutečné okamžiky roku 2023.

Jako každý rok si Spotify pro své uživatele přichystalo nějaké novinky a nechybí ani humorné outdoorové reklamy. Koneckonců jedná se o doposud největší kampaň platformy, která je cílená na celkem 32 zemí.

Kromě již standardních rekapitulací, kde uživatelé zjistí, jaké interprety preferovali nebo kolik minut strávili poslechem své oblíbené skladby, jsou letos k dispozici tyto funkce. 

  • Upír vs. Alchymista: První z novinek umožňuje na základě uživatelových zvyků určit jeho charakteristickou posluchačskou osobnost. Je Měňavcem, který přechází od jednoho umělce k druhému? Nebo si jako Alchymista vytváří stále nové variace playlistů? Je náladový jako Upír nebo Světlomilec, který poslouchá hlavně pohodovou a optimistickou hudbu? Všech 12 osobností naleznete zde.
  • Sound Town: Sound Town přiřadí posluchače k městu na základě jejich poslechu a společné příbuznosti s umělcem.
  • To nejlepší v podobě sendviče: Ty nejlepší kategorie pro každého posluchače jsou prezentovány novými vizuálními způsoby. Třeba příběh o pěti nejoblíbenějších žánrech Spotify servíruje v podobě sendviče. 
  • Zprávy od umělců: Vaši favorité se vám letos ozvou formou speciálního děkovného videa. A pozor, kromě Taylor Swift a dalších lamačů letošních rekordů tam na vás čeká 40 tisíc umělců.

Tím ale Spotify nekončí. Nabízí uživatelům také nové funkce DJ a Blend. DJ za pomoci AI přidává k sestřihu jedinečných momentů hudbu a komentáře a Blend zase nabízí možnost utvářet si sdílené seznamy oblíbených skladem s dalšími uživateli. 

Nejstreamovanější umělkyní roku se s více než 26.1 miliardami streamů stala Taylor Swift. Aplikace tak nabídla před spuštěním letošní kampaně jejím fanouškům speciální 21 dílnou skládačku, jejíž poslední dílek dovedl všechny Swifties k videu, které je oslavou Taylor a všeho, co do jejího vesmíru patří – od koček až po rudou rtěnku. Spotify zároveň přidalo do své aplikace funkci změny barvy během přehrávání Taylořiných skladeb a nesmí chybět ani lišta posetá flitry. 

 

Po celém světě se navíc objevují billboardy oslavující vybrané umělce, například Ice Spice a Grah. „Grraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah” se prý navíc stalo slovem roku 2023.


@spiceclip grah, grah. #IceSpice #IceSpiceCult #rap Originalton - spiceclip

Jiný pak opěvuje každého, kdo si v roce 2023 založil playlist „dump him” („odkopni ho”) a bude stejně jako Selena Gomez ve svém novém hitu brzy single – Single Soon. Tuhle energickou pecku si loni pustilo více než 78 milionů lidí.


Vodní plochyv Atlantě se pro změnu zaplnily minuaturními jachtami na oslavu vydání nového alba rappera Lil Yachtyho.

Mezi další aktivace patří například „detektory lži” vyzývající kolemjdoucí, aby si prověřili svého partnera s odkazem na píseň „Boy’s a Liar, pt. 2” od Pink Pantheress a Ice Spice.

Vznikla také spolupráce mezi spotify a  FC Barcelona. V aplikaci je tak možné podívat se na videa s hráči, včetně Roberta Lewandowského, y Pedriho Gonzáleze a hráčky ženského týmu Alexie Putelly. Všichni si v něm navzájem hádají statistiky jejich ročního souhrnu na Spotify . Wrapped se navíc objeví na LED obrazovkách na nadcházejících zápasech na začátku měsíce prosince.

 

V neposlední řadě se Spotify spárovalo s Amazon Alexou, Google Assistantem a Siri od Applu, a dokáže tak vytvářet žebříčky oblíbených skladeb i na základě slovního zadání. Spotify navíc bude také součástí Robloxu. Vznikly nové tématické nálepky Giphy a nový interaktivní zážitek nazvaný „Wrapped Listening Party“, který umožní umělcům mluvit přímo se svými fanoušky, poděkovat jim za podporu, streamovat nejlepší skladby roku, odpovídat na otázky, prodávat merch a mnoho dalšího.

„Wrapped je okamžikem pravdy. Odráží rok 2023 takový, jaký byl, podložený vašimi daty,” uvedla na adresu kampaně Marie Roenn, kreativní ředitelka globální skupiny ve Spotify, během tiskové konference. Poznamenala, že lidé nemohou předstírat pocity. „Wrapped zahrnuje ty nejskutečnější okamžiky a ¨vyzývá svět, aby se dozvěděl více o sobě a momentech, které definovaly rok pro nás všechny."

Viceprezident Spotify a globální výkonný kreativní ředitel Alex Bodman v rozhovoru pro Adweek řekl, že společnost bude vedena „vírou vhravější svět“ a uvedl, že Spotify vždy hravé bylo a do budoucna bude stále více interaktivní. Letošní kampaň je toho se všemi vychytávkami důkazem. 

Vůbec první rekapitulaci roku pro své uživatele vydala platforma v roce 2015, následujícího roku svět poprvé spatřila kampaň Wrapped. Od té doby Spotify do své aplikace přidávalo stále nové funkce - přiřazovalo typy osobností, hudební auru a ukazovalo nejčastější nálady na základě poslouchaných písní. Wrapped se stala fenoménem, na který uživatelé po celém světě na konci roku čekají a pod #SpotifyWrapped jej sdílí miliony uživatelů . „Začali jsme si uvědomovat, že je to neuvěřitelný způsob, jak přimět naše vášnivé uživatele, aby o Spotify nahlas mluvili, “ řekl Alex Bodman, viceprezident Spotify a globální výkonný kreativní ředitel. 

Společnost SproutSocial zabývající se analýzou sociálních médií zjistila, že na X, dříve známém jako Twitter, bylo během tří dnů po vydání Wrapped v roce 2022 vytvořeno 400 milionů příspěvků o Spotify Wrapped, což je o 15 % více než v předchozím roce. Předloni zaznamenal ještě větší nárůst: Počet příspěvků na X o Spotify Wrapped v roce 2021 vyskočil o 461 % oproti předchozímu roku.  V roce 2021 sdílelo svou Wrapped grafiku na sociální média více než 60 milionů uživatelů. Marketingová společnost MoEngage pak  zjistila, že kampaň Spotify 2020 Wrapped vedla v prosinci k 21% nárůstu počtu stažení aplikace. Jsme tak zvědaví, jaké budou statistiky letošní dosud největší kampaně. 

Zdroje: Campaign AsiaAdweekMuse By Clio, Newsroom Spotify, Forbes


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: