YouTuber odhaluje marketingové praktiky Andreje Babiše

10. 5. 2017 | Petr Michl
YouTuber Stanislav Hruška stojící za kanálem StandaShow přináší „4. nahrávku Babiše. Přiznání k Čapímu hnízdu".

babis Standashow

Mnoho lidí říká, že česká YouTube scéna je jen pro teenagery. Obsah hrstky starších tvůrců ovšem ukazuje, že existují i ostrůvky pozitivní deviace. Dokládá to i kanál Standa Show, a to i posledním videem věnovaným marketingové práci pozvedávající a zachraňující image Andreje Babiše. 

Ve videu nazvaném možná zbytečně bulvárně 4. nahrávka Babiše. Přiznání k Čapímu hnízdu staví velice povedeně na odiv kontrast vyjadřování Andreje Babiše, když zapomene, že je nahráván (v dokumentu Matrix AB) nebo když je na to sám v televizním interview, s tím, jak se prezentuje v sociálních médiích a na svých kanálech.

Stanislav Hruška stojící za kanálem StandaShow upozorňuje na roli Marka Prchala v Babišově marketingovém týmu a ukazuje jeho letmé záběry ze zákulisí při focení Andreje Babiše na plakáty nebo při natáčení „Sorry jako“ štěku v Kazmově One Man Show. Správně ale také vytahuje i jeho přednášku Prvních 10 věcí, které dělám, když je problém na facebooku z konference New Media Inspiration v roce 2013.

 

V ní Prchal deklaruje, že když se na jím spravovaném kanálu na Facebooku vyskytne problém, bere do ruky Umění války od Sun-c'. Tato přes patnáct set let stará kniha mu radí, že největším uměním je vyhrávat bez skutečného boje a obracet úhlavní nepřátele na svou stranu. Lidi, co komentují negativně na Facebooku a v internetových diskuzích, považuje v mnoha případech za nešťastné a zbloudilé duše.


Motivace lidí negativně komentujících na internetu dle Marka Prchala. Zdroj: prezentace Marka Prchala / Tuesday.cz

V jeho příběhu o vypořádání se s problematickým a proti krokům Pražského dopravního podniku zbrojícím inženýrem Martinem Šubrtem můžeme nalézt paralely s několika měsíci starou snahou pozvat na snídani influencery ze sociálních médiích. 

Tváří tvář současné krizi ale tato taktika nezabírá. Mnoho lidí má tuto taktiku prokouknutou a s takto lapidárním shrnutím stavu věcí sdíleným cestovatelem Danem Přibáněm nic neuděláte. Obzvláště, když si už si v minulosti s Babišem přikousnout croissant nechtěl.


Zdroj: Dan Přibáň / Facebook

Nezbývá tak nic jiného než „vrtěti psem“ ve stylu odvádění pozornosti k vlastní lidovosti. Andrej Babiš se proto minulý týden mimo absolvování řady rozhovorů ve velkých médiích především družil s občany. V pivovaru, na setkání s gymnazisty z Plzně, na závodech do vrchu a především na Utuberingu. Ze svých mediálních vystoupení odkazoval na svém facebookovém profilu jen na krotký rozhovor na Blesk.cz, kde si mohl téměř bez přerušování říkat, co chtěl.

Jinak mezi Babišovými FB příspěvky převažovaly jeho záběry z terénu. Symptomatickým je pak jeho vysvětlení, že do Otázek Václave Moravce nepůjde, protože by tím jen pomáhal kampani namířené proti němu, které zakončil slovy:

„Mluvím o boji proti mým soupeřům. Tradičním politikům. Nenechám se zastrašit, nenechám se vyhnat, ani mi to neznechutí. Jo, pracujou na tom. Politici, média, kmotři, co dřív dlouhé roky tahali za nitky zezadu.

A i když mě teď premiér popravil, já ten boj nevzdám a budu s těmi korupčníky bojovat dál."

Několik hodin poté pak zveřejnil fotografii ukazující, že místo televizní debaty se svými protivníky si užil Utubering v Brně.

Nedá se říct, že by tato komunikace byla vyprázdněná. Její obsah je jistě plytký,  je ovšem součástí promyšlené strategie, která projektuje Andreje Babiše do role oběti, kterou chtějí všichni političtí dinousaři zničit, zatímco on je, na rozdíl od nich, mezi lidmi, kde si od politické špíny nejvíce odpočine. Minimálně v očích jeho oddaných fanoušků to funguje. Jak ve svém videu upozorňuje Stanislav Hruška, obzvláště u politiků je ovšem důležité rozlišovat mezi marketingovým produktem a realitou. Konsekvence dobré kampaně na špatného politického hráče jsou jednoduše závažnější než u reklamy na jogurt.

Tento poznatek mimochodem naráží i na morální hledisko politického marketingu a dilemata, která pravděpodobně pociťují lidé, jež ho dělají. Marek Prchal, mezi jehož klienty patřil v minulosti nyní „původce všeho zla", Miroslav Kalousek, a jeho spolustraník na odpočinku a někdejší prezidentský kandidát Karel Schwarzenberg, asi žádnou vnitřní rozpolceností netrpí. Minimálně to tedy nenaznačují jeho činy. 

V posledních dnech zvýšilo úctu v novinářské řemeslo několik redaktorů MF Dnes, kteří nechtěli spojovat své jméno s tímto titulem poté, co se objevily nahrávky Andreje Babiše s jejich nedávným kolegou Markem Přibilem. Popravdě by bylo pro marketingový obor povzbuzující vidět něco podobného i v táboře stojícím za komunikací v tuto chvíli stále ještě úřadujícího vicepremiéra. 

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.