7 nejlepších reklam roku 2018

21. 12. 2018 | Kristýna Vozková, Petr Michl
Pojďme si v předvánočním čase připomenout nejlepší reklamy roku 2018. I když tedy pochybujeme, že byste zapomněli na nový život červené lampičky od IKEA nebo kampaň Nike s Colinem Kaepernickem.



I letos se spolu v předvánočním čase podíváme na ty nejlepší reklamy, které nám rok 2018 přinesl. Colin Kaepernick se stal novou tváří Nike, 
značka Apple představila zábavnou a kreativní čtyřminutovou reklamu na inteligentní reproduktor, opuštěná červená lampička našla svůj nový domov a značka Libresse v kampani opěvovala vulvu. 

Nike – Dream Crazy

Značka Nike v letošním roce dokázala, že se nebojí riskovat, když jako tvář kampaně Just do It zvolila kontroverzního hráče NFL Colina Kaepernicka. Ten v roce 2016 poklekl při zápase NFL během americké státní hymny a vyjádřil tak svůj nesouhlas s rasovou diskriminací a policejním násilím na amerických obyvatelích tmavší barvy pleti. Toto gesto pro něj však bez nadsázky znamenalo konec jeho kariéry.  Kampaň značky Nike tak příhodně nese slogan:

„Věř v něco. I když to znamená, že obětuješ vše.“

Colin se stal hlavní tváří spotu s názvem Dream Crazy, který vyzývá diváky, aby nepolevovali ze svých cílů, protože „pokud někdo nazývá vaše sny šílenými, není to urážka, ale kompliment”. Ačkoliv se kampaň dočkala také ostré vlny kritiky pro pohrdání Spojenými státy, značce se po zveřejnění kampaně vzrostly online tržby o 31 %. Zdá se tedy, že se Nike risk vyplatil.

 

Popradská káva — Tajomstvo pravého kávičkára

Pokud máte nutkání vysvětlovat lidem na potkání, že piccolo neexistuje nebo že mandlové mléko není mléko, byla letošní kampaň Popradské kávy mířena na vás. Jejím jasným vzkazem je, že s takovým chováním pravý kávičkár nebudete.  

Zaraguza pro svého dlouholetého klienta vymyslela kampaň, která reaguje na tvoření různých táborů ve světě sociálních médií, kde mezi obzvláště radikální patří obzvláště kávoví náckové a nacíčci, který mají tu jedinou kávovou pravdu a kdo ji nevyznává je póvl. Výzva ke smíru a tolernaci skvěle zarezonovala. 



Jeep — Anti-Manifesto

Spot na nový Jeep Wrangler se obejde bez zbytečných řečí. Prostě maká a překonává překážky, které před něj postavíte. Přístup agentury Arnold Worldwide k jeho tvorbě vystihuje i popisek pod videem:

Když vytvoříte dosud nejschopnější Jeep Wrangler, můžete o tom mluvit, nebo ho necháte promluvit za sebe."

Surové záběry stroje překonávajícího přírodu jsou silné, ale minimálně půlku atraktivity jim přidává nijak okázalý a přesto zatraceně účinný text voiceoveru. Toto je prostě poezie: 

Kolik jste už viděli reklam na auta s grandiózními proslovy?

Velká prohlášení.

Vztahování se k nějaké všeobjímající lidské pravdě.

Firmy říkají takovým reklamám manifesty.

Tady je váš manifest."

 

Apple — Welcome Home

Koho by napadlo, že reklama na inteligentní reproduktor může být kreativní a zábavná. Čtyřminutový spot propagující HomePod, který režíroval slavný filmový režisér Spike Jonze, je toho však důkazem. Tanečnice FKA twigs za pomoci hudby a tance mění své prostředí a protančí se pestrobarevnou změtí surrealisticky působících kulis k dobré náladě.

 

IKEA – Lamp 2

V roce 2002 představila IKEA ikonickou reklamu o staré červené lampičce, kterou její majitelka vyměnila za novější model a nechala stát v dešti u popelnic. O 16 let později se vracíme na ten samý roh a sledujeme, jak opuštěná lampička nachází u malé holčičky svůj nový domov.  Agentura Rethink navázala na původní verzi nejen dějem, ale také provedením. Ani v nové variantě tedy nechybí pomalá instrumentální hudba a humorná vsuvka od Jonase Fornandera. Spot Lamp 2 nabízí divákům kromě kromě vytouženého happy endu, při kterém nezůstane oko suché, také poselství o významu recyklace.

 

Ancestry – Forever Together

„Možná odcházíme z Evropy, ale Evropa nás nikdy neopustí.”

Společnost Ancestry chytře využila pro svou kampaň odchodu Velké Británie z Evropské unie. Ve své reklamě s názvem Forever Together poukázala na fakt, že bez ohledu na politická přesvědčení, k sobě Velkou Británii a zbytek Evropy pojí společná historie, kultura a genetika. Podle jejích genetických průzkumů v sobě totiž každý Brit nese až 60 % evropské DNA. Klasiku „Together Forever” od Ricka Astleyho si spolu v klipu střihnou švédští rybáři, němečtí řezníci, zaměstnanci pasové kontroly na slovenském letišti, irští fotbalisté, holandská ochranka v muzeu i cestující v tramvaji ve Varšavě.  

 

Libresse – Viva la Vulva

Reklamní vody rozvířila ke konci letošního roku také reklama Viva la Vulva od značky dámských hygienických potřeb Libresse. Tato hymna na dámské přirození si kladla za cíl přimět ženy velebit své pohlavní orgány. Agentura AMB BBDO si při její tvorbě vyhrála s metaforickými pestrovarevnými zobrazeními vulvy jako donutu, origami nebo třeba kabelky.  Veselou a hravou reklamu dokonale podtrhuje také hudební podkres v podobě písně Take Yo' Praise od Camille Yarbrough.

Děkujeme za přízeň a podporu v letošním roce. Na další články se od nás můžete těšit od začátku roku 2019.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: