Echt gold neošidíš. CEO pivovaru BrewDog osobně kompenzoval nespokojené zákazníky víc než 12 miliony korun ze svého

13. 1. 2023 | Aneta Birnerová
V kampani sliboval 50 zlatých plechovek, poslal pozlacený podvod. Generální ředitel skotského pivovaru BrewDog James Watt vyplatil pobouřené zákazníky z vlastní kapsy. Reklamní nasprejovaná zdechlina ho stála 470 tisíc liber, tedy více než 12,7 milionu korun.

Pozlacené plechovky působily „neupřímně a pokrytecky,“ přiznal generální ředitel skotského pivovaru Brewdog James Watt. Rozhodl se tedy vyplatit šťastné nálezce některého z 50 pokladů, které pivovar BrewDog ukryl do svých balení. 

Vše přitom začalo přímo idylicky. V roce 2020 James Watt nadšeně vypustil do světa zprávu, že do balení Punk IPA nahodile rozmístil 50 plechovek z „ryzího zlata.“ Bohužel šlo o drobné nedorozumění. Watt netušil, že na nálezce čeká pouze pozlacená odměna. Jak sám říká v příspěvku, který o celé akci zveřejnil minulý týden na LinkedInu, jeho mysl zatemnilo nadšení:

„Inspirován příběhem Williho Wonky jsem se rozhodl, že schováme 50 zlatých plechovek do našich balení. Našli jsme úžasného zlatníka, který pro nás plechovky vyrobil, a když dorazily do pivovaru, byli jsme ohromeni, jak byly krásné.“ 

Zákazníci ale jeho radost z plechovek nesdíleli. Když zjistili, že na ně místo skutečné cennosti čeká jen reklamní pozlátko, rozhodli se jednat. Někteří se obrátili na Britskou radu pro reklamu, která jim dala za pravdu. 

Nejhlasitější stížnost podal Mark Craig (na obrázku níže), který doufal, že z plechovky Punk IPA zaplatí celou svatbu. Jedno 330ml balení by totiž mělo obsahovat přibližně 250 gramů ryzího zlata. Výherní plechovku by tak vyvážil 10 tisíci liber (více než 270 tisíci korun.)


Zdroj: Mark Craig

Když si ale od pivovaru vyžádal certifikát pravosti, čekalo ho nemilé překvapení. Plechovka byla ve skutečnosti vyrobená z pozlacené mosazi. Její reálná hodnota se tedy pohybovala kolem 363 liber (necelých 10 tisíc korun). 

Sám James Watt přitom v sérii nešťastných, dnes již smazaných tweetů, sliboval, že každý kus má hodnotu dokonce 15 tisíc liber (kolem 406 tisíc korun).

Jeden z jeho příspěvků publikovaných na Twitteru pod účtem BrewDogJames ještě před smazáním zachytil deník The Guardian a vy si jej nyní můžete přečíst:

Milí lidé z celého světa,

10 zlatých plechovek Punk IPA se skrývá v baleních Punk IPA po 12 kusech, které budou v průběhu následujících 4 týdnů odeslána z našeho internetového obchodu.

Výherci získají zlatou plechovku v hodnotě 15 tisíc liber, akcie společnosti BrewDog za 10 tisíc liber a VIP prohlídku našeho pivovaru.

Hodně štěstí všem.

Watt přitom nechtěl nikoho napálit. Skutečně věřil, že poslal do oběhu plechovky z ryzího zlata. Celou věc zpětně vysvětluje opět na LinkedInu:

„Mylně jsem se domníval, že jsme plechovky vyrobili z ryzího zlata. Ve skutečnosti byly pouze pozlacené. Ve svém nadšení jsem špatně pochopil proces jejich výroby. 

V prvních tweetech, které jsem rozeslal, jsem zákazníky informoval o možnosti najít ‚plechovky z ryzího zlata‘. Byla to hloupá chyba. Objevila se jen asi ve třech z celkem 50 tweetů zmiňujících propagaci. Ale jak se ukázalo, tyto tři tweety stačily k tomu, aby napáchaly velké škody.“

Když se stížnosti začaly vršit, nezbylo Wattovi nic jiného, než aby si za touto hodnotou stál. Sáhl tedy do vlastní kapsy a kontaktoval každého šťastného nálezce, aby od něj odkoupil plechovku za slibovaných 15 tisíc. Nyní prý vlastní 40 plechovek. Celkově ho jeho pohádková kampaň zatím stála 470 tisíc liber (12,7 milionu korun):

 „Celkově mě to nakonec stálo asi 470 000 liber (12,7 milionu korun), což je více než můj plat za 2,5 roku. (...) Byla to pro nás všechny nepříjemná událost. Já jsem nyní hrdým majitelem 40 zlatých plechovek. Nejsem si úplně jistý, co s nimi mám dělat.“  

Za chyby se platí – někdy doslova. To je zlaté pravidlo – někdy doslova. Slabou útěchou Wattovi může být, že za své vykoupení sklidil na LinkedInu velmi pozitivní reakce.

Zdroj: The GuardianBusiness InsiderBBC

Tip redakce

Brewdog se rozhodně nebojí kontroverzí. „Tohle není World Cup. Je to Word F*Cup. Fotbal byl vláčen bahnem, ještě než se koplo do jediného míče,“ otevřel svůj manifest vydaný před MS ve fotbale. Všechny zisky z jeho piva Lost Lager prodaného během turnaje půjdou na boj proti porušování lidských práv. Spojil s tím i pořádně štípavou outdoorovu kampaň. Podívejte se na ni


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: