Facebook přiřazuje uživatelům skóre důvěryhodnosti

23. 8. 2018 | Petr Michl
Dá se vám věřit? Facebook přiřazuje uživatelům označujícím příspěvky jako nepravdivé skóre v rozmezí 0 až 1. Chce tak vylepšit svůj boj s fake news a předejít náletům trollů na jimi nechtěný obsah.

Facebook vyhlásil svůj boj fake news. Možnost nahlásit příspěvek jako falešný ale v sobě nese nebezpečí i v další podobě: může napomoci trollům či nekalé konkurenci ve snaze upozadit obsah, který chtějí cenzurovat nebo se jim prostě nelíbí. Největší sociální médium se tomu snaží zabránit mimo jiné i s pomocí skóre důvěryhodnosti uživatelů.

Přesněji řečeno i s pomocí skóre důvěryhodnosti uživatelů, kteří nějaký příspěvek jako falešný nahlašovali. Facebook na posouzení, zda-li je nějaký obsah falešnou zprávou, najímá služby externích fact-check organizací. Jejich zaměstnanci ověřující pravdivost obsahu mají sami o sobě práci nad hlavu a poslání tisíců příspěvků na revizi jen z důvodu, že se určitý obsah někomu nelíbil, může efektivně znemožnit, aby svou práci zvládali.

Pomoci má právě skóre důvěryhodnosti. To se má pohybovat na škále hodnot od 0 do 1 a pochopitelně bude vznikat na základě dlouhodobého hodnocení tipů od konkrétních uživatelů. Pokud bude někdo opakovaně udávat jako falešné objektivně pravdivé zprávy, bude mít skóre nízké a jeho další hlášení pak nebudou brány s takovou vážností.

Jde o logický postup a pohoršení nad tím, že si Facebook hodnotí naší důvěryhodnost, není na místě. Rozhodně tedy ne u těch, co znají fungování největšího sociálního média. Virtuální složku si totiž logicky vede na každého svého uživatele a mimo jiné již existuje jiné skóre s hodnotami od 0 do 1, zachycuje to, jak moc máme blízko k našim facebookovým přátelům a je jedním z hlavních aspektů, které ovlivňují obsah, který vidíte právě od svých přátel na Facebooku.

Přesto existují lidé vyjadřující obavy. „Hodnocení kredibility uživatelů Facebookem je nepřekvapivé vzhledem k tomu, že někteří z nich jsou vysoce podezřelí, naivní nebo se (na FB) vyskytují, aby šířili dezinformace," uvedl pro BBC Bernie Hogan z Oxford Internet Institute. Zároveň ale dodává:

Zvažte ovšem srovnání s uvěrovým (kreditním) skóre. V mnoha si státech si to vlastní můžete zkontrolovat zdarma. Oproti tomu skóre důvěryhodnosti Facebooku je neregulováno a my nemáme žádný způsob zjistit jeho hodnotu ani ho nijak rozporovat."

Facebook, který se tak zaštituje svou transparentností, možná čeká v budoucnu odloupnutí další slupky tajemství hodnocení uživatelů.

 Zdroje: Techcrunch, BBC

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: