Bude televize opět sexy?

20. 3. 2012 | PeMi
Online TV čeká nebývalý růst. Pro úspěch tohoto formátu je paradoxně třeba nelpět na webových zásadách.

V příštích 18 měsících bude nakoupeno 200 milionů televizí připojených k internetu, k tomu připočtěte Xbox, PS3, Wii a v tuto chvíli pro USA specifická zařízení, jako je Apple TV a streamovací "krabička" Roku. Ve výsledku hovoříme o cca 300 milionech TV s nějakou formou konektivity k internetu během příštího roku a půl. Mluvíme tedy o číslu, které odpovídá počtu současných mobilních zařízení s operačním systémem Android. Neboli „online TV“ jsou dnes v podobné situaci, jako byl Android v polovině roku 2010.
 

 

Vzestup tohoto trendu dorazí do Česka díky malému a jazykově specifickému trhu pochopitelně s výrazným zpožděním. Přesto by ho bylo hloupé ignorovat. Už nyní se totiž jedná o miliardový byznys, dle výzkumné společnosti Nielsen si 85 % zákazníků služby Netflix pouští streamovaný obsah na k internetu připojených televizích. Příklad Netflixu se snaží následovat i HBO a internetový video projekt Hulu. Rozhodně je přitom, o co stát. Návyky diváků online TV totiž skutečně přejí dlouho trvající spotřebě obsahu. Pro portál Techcrunch je popsal CEO služby Redux, David MacIntosh.

Prvním dominantním rysem online TV je objevování

Mezi online uživatelem, který vstupuje z PC na stránku poskytující streamovaná videa, a tím, jenž dělá totéž před k internetu připojenou TV, je značný rozdíl. Google a Facebook stojí na tom, že lidem poskytují to, co přímo chtějí. Před TV naopak usedají většinou lidé bez nějakého konkrétního cíle, nechtějí se dívat na konkrétní program. Prostě sedí na gauči, přepínají a hledají inspiraci.

Zástupci služby Rovi měřili chování u domácností s více než 100 miliony set top boxů spojených s online TV. Brouzdání mezi kanály bylo vlastní 84 % uživatelům, jen 14 % z nich využilo vyhledávání a šlo za konkrétním kanálem či programem. To znamená, že TV připojené k internetu nemůžou nabízet standardní webovou zkušenost založenou na rychlém vyhledávání chtěného, spíš by měly zprostředkovat příjemný zážitek z objevování.

Fragmentace jako výzva

Poskytovatelé online TV služeb budou muset brát v úvahu počet zařízení, na kterých jde obsah sledovat. Velkou současnou výhodou Netflixu je právě schopnost streamovat video de facto na každé zařízení s konektivitou. Výzvou je pak vytvořit pro každé z nich konzistentní uživatelskou zkušenost. Komu se to podaří, bude mít před konkurencí skutečně velký náskok.

Chuť po obsahu je u TV větší než u webu

Uživatelé služby Redux na ni v průměru strávili na webových prohlížečích 16 minut, u online televizí ale téměř celou hodinu. Více než trojnásobný rozdíl nelze pominout. Lidé mají před velkou obrazovkou a bez myši v ruce větší tendenci nechat se unášet zábavou. PC je stále vnímáno jako pracovní nástroj - v jednoduchém přirovnání je na něm sledování video obsahu bráno jako krátkodobý doprovod ke svačině, zasednutí před TV je ale „dobou pro plnohodnotné jídlo“.

Překvapivě jsou stejně využívány i tablety. Jsou považovány za zdroje zábavy a lidé se k nim posadí s vědomím toho, že budou delší dobu relaxovat. Příležitost, kterou představuje online TV, tak není limitovaná jen na zařízení s velkou úhlopříčkou, jež jsou centrem obývacího pokoje. Lidé čím dál častěji sledují na tabletech i filmy a seriály. V japonském či korejském metru (tedy „ráji“ dlouhého dojíždění do práce) uvidíte velký podíl lidí, kteří po celou cestu hypnotizují obrazovky svých mobilních zařízení. Sledování televize tak nabírá nových podob.

Funkce Apple Airplay u nového iPadu dovolující streamovat obsah do TV z tabletu na druhou stranu umožňuje rychlou přeměnu relativně staršího zařízení na TV s konektivitou. Služba typu OnLive přináší „TV zkušenost“ servírovanou z Cloudu. Nicméně nehledě na to, jak moderní je nové pojetí televizního formátu, stálicí zůstává potřeba uživatele bezcílně brouzdat mezi nabízeným obsahem a náhodně objevovat. Právě TV služby, které budou i u rozhraní nových online řešení brát na zřetel starý koncept „rozjíveného flákače s ovladačem“ skrývající se v každém z nás, budou nejúspěšnější.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: