Jaké mobilní aplikace dominují?

16. 6. 2010 | Handl Jan
Společnost Nielsen zveřejnila výsledky zajímavého výzkumu, který popisuje trh mobilních aplikací ve Spojených státech amerických. Velmi používané jsou Facebook, mapy od Googlu a hry. V roce 2011 by podle společnosti Nielsem měly na trhu ve Spojených státech převládat chytré mobilní telefony nad těmi chytrými.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Společnost Nielsen zveřejnila výsledky zajímavého výzkumu, který popisuje trh mobilních aplikací ve Spojených státech amerických. Velmi používané jsou Facebook, mapy od Googlu a hry.

V roce 2011 by podle společnosti Nielsem měly na trhu ve Spojených státech převládat chytré mobilní telefony nad těmi chytrými. I tato čísla dokladují, že trh se hýbe a mobilní aplikace a mobilní internet jako takový čeká světlá budoucnost. U nás se tento trend jako vždy projeví se zpožděním, ale můžeme čekat, že v blízkém časovém horizontu začnou chytré mobilní telefony dominovat i na našem trhu. Čeští operátoři zatím uvádějí, že v mobilním telefonu zákazníci nejčastěji čtou zpravodajství, hrají hry a používají sociální sítě, zejména Facebook. Na ústupu mohou být brzy speciální vstupní brány do mobilního internetu, tedy mobilní portály, které provozují operátoři.

Na poli aplikací pro mobilní telefony jako takových existuje jeden hlavní leader na trhu. Tím je samozřejmě Apple, který nabízí neuvěřitelné množství aplikací téměř na všechno. Pro BlackBerry a Android existují samozřejmě také speciální aplikace, ovšem majitelé iPhonů se při troše dobré vůle vůbec nemusejí připojovat na mobilní i běžné internetové stránky, vše mohou zvládnout pomocí specializovaných aplikací. Popularita mobilních aplikací roste a jak již bylo řečeno, za zlomový můžeme považovat příští rok, kdy by měly smartphony překonat své starší předchůdce. Je logické, že se zvyšováním penetrace chytrých telefonů poroste také zájem o aplikace.

Analytici společnosti Nielsen přišli v průzkumem, při kterém se podívali podrobně na 4 200 uživatelů mobilních telefonů, kteří si za poslední měsíc stáhli alespoň jednu aplikaci. Klíčová zjištění jsou více než zajímavá. V posledním čtvrtletí loňského roku mělo chytrý telefon 21 procent zákazníků amerických mobilních operátorů, v předchozím čtvrtletí to bylo o dva procentní body méně. Že jde o slušný nárůst, může demonstrovat číslo z konce roku 2008, kdy mělo chytré telefony 14 procent Američanů. Za rok to bude jak bylo již řečeno polovina a více. Celých 14 procent z uživatelů mobilních telefonů si za poslední měsíc stáhlo nějakou aplikaci. Nejaktivnější jsou uživatelé iPhonů, kteří v průměru používají 37 aplikací, následuje Android s dvaadvaceti aplikacemi, v závěsu je Plam (14 aplikací), Windows Mobile (13 aplikací) a BlackBerry (10 aplikací).

Nejvíce jsou stahovány hry (stahuje je 65 procent majitelů chytrých mobilních telefonů), hudba (46 procent), sociální sítě (54 procent), dále aplikace zpravodajské, předpovědi počasí a mapové plus navigační. Nejpopulárnějšími aplikacemi jsou pro iPhone Facebook (58 procent), iTunes (48 procent) a Google Maps (47 procent), pro Android Google Maps (67 procent), Facebook (50 procent) a Weather Channel (38 procent). U Blackberry vede Facebook (51 procent) následovány Google Maps (34 procent) a Wether Channelem (28 procent).

Sociální sítě jsou velmi populární, Facebook u všech věkových skupin, u teenagerů boduje také MySpace a u dospělých ve věku 25 – 44 let LinkedIn. Zpravodajství je také žádané, hlavně to o počasí, jak dokladují žebříčky nejpoužívanějších aplikací pro jednotlivé operační systémy. Co se týče nakupování, tak pochopitelně vedou Amazon (57 procent) a eBay (41 procent). Muzice vévodí iTunes a Pandora, případně Yahoo Music. Mobilnímu videu se věnují spíše mladší uživatelé mobilních telefonů, ti starší zůstávají konzervativnější.

Kategorie běžných telefonů (tedy těch, které nejsou chytré, respektive neobsahují operační systém) byla také sledována, na vrcholu žebříčku aplikací jsou také hry následované hudbou. Je ovšem vidět, že uživatelé běžných mobilních telefonů stahují daleko méně aplikací, přibližně o polovinu. Dá se tedy jednoduše předpovědět, že s přibývajícími chytrými telefony bude stoupat počet stažených a používaných aplikací. Více než polovina nových uživatelů chytrých telefonů si zcela jistě stáhne Facebook a Google Maps, stejně to dělali i ti, kteří se k smartphonu dostali dříve.

Facebook a mapy od Googlu, to jsou hity, která má nainstalována většina Američanů. Většině operačních systémů dominuje právě Facebook, výjimkou jsou ti, kteří mají telefon s Androidem, ti mají na prvním místě Google Maps. Je to docela pochopitelné, když vezmeme v úvahu, že Andriod je připravován Googlem. Zajímavé je, že Symbian od Nokie je zařazen do kategorie ostatních operačních systémů. V Americe nejsou Nokie tolik rozšířené, u nás by byl jistě zajímavý žebříček i těchto aplikací.

Těžko můžeme čekat, že se brzy dočkáme nové štiky mezi mobilními aplikacemi. Facebook bude dál vládnout nejen mobilním aplikacím, ale i internetu jako takovému. Jeden z výzkumů realizovaných také v Americe totiž přinesl očekávanou zprávu – těm, kteří se rozhodovali, zda si koupí chytrý telefon, velmi často pomohl k rozhodnutí fakt, že budou moci být na Facebooku téměř neomezeně. To mapy a ve spojení s GPS i navigace jsou čistě praktickými aplikacemi, které dokáží ulehčit život. Trochu divný je fakt, že zpravodajství se netěší tak velkému zájmu, jak bychom mohli předpokládat. Když ovšem dáme dohromady čísla za veškerý obsah (i se započtením například sportu, ekonomiky a životního stylu), vyjde nám, že ten svůj oblíbený obsah si každý najde. Zde je ovšem pozornost uživatelů značně roztříštěná a nelze najít globálního favorita (snad kromě počasí), vlastní zpravodajskou aplikaci má totiž většina prestižních amerických médií.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: