Nokia mění po 60 letech své logo. Částečná nečitelnost je záměrná

28. 2. 2023 | Petr Michl
Jedna z nejznámějších finských značek se chce odstřihnout od své minulosti. Nokia dává změnou vizuální identity najevo, že už nevyrábí mobilní telefony.

Nokia byla chloubou finské ekonomiky a jedním z nejznámějších výrobců mobilních telefonů. Jenomže nezachytila nástup smartphonů, nedokázala se prosadit s vlastním operačním systémem ani s tím od Microsoftu. Nyní chce dát najevo, že je někde jinde. Jádro jejího byznysu neleží v hardwaru, ale v průmyslové digitalizaci, síti 5G a ICT. I proto nyní mění výrazně svou vizuální identitu a představuje nové logo.

Poprvé ho odhalila 26. února na pódiu veletrhu Mobile World Congress 2023 v Barceloně. Jde přitom o první změnu loga po téměř 60 letech. CEO značky Pekka Lundmark uvedl ve svém tweetu:

„To je Nokia, ale ne taková, jakou nás svět dosud viděl. Naše nová značka signalizuje naši ambici využít exponenciální potenciál sítí a podpořit digitalizaci v každém odvětví.“

Lundmark řekl v rozhovoru pro Bloomberg: Chceme spustit novou značku, která se hodně zaměřuje na sítě a průmyslovou digitalizaci, což je úplně něco jiného než náš odkaz ve světě mobilních telefonů.“

Mobilní divizi Nokia koupil Microsoft v roce 2013, aby ji o 3 roky později prodal společnostem HMD Global a FIH Mobile a odepsal přitom ztrátu 7,6 miliard dolarů. Dodnes prodávané smartphony Nokia s operačním systémem Android vyrábí právě FIH Mobile, který patří pod původem tchajwanského giganta Foxconn.

Následující fotografie zachycuje nové logo a to, které nahrazuje. 

Vzhledem ke stáří 60 let lze bez obav říci, že původní logo přežilo vícekrát změnu obsahu podnikání společnosti a posloužilo velmi dobře. Nokia má ale ještě delší rodokmen, společnost začínala již v roce 1865 v oboru papírenství a své jméno nese podle řeky Nokianvirta tekoucí vedle její první továrny. S tím souvisí i to, že v jejím prvním logu byl losos. 

 „Naše nová vizuální identita vystihuje současnou podobu společnosti Nokia s obnovenou energií a odhodláním průkopníků digitální transformace. Vycházeli jsme z dědictví předchozího loga, ale vytvořili jsme ho modernější a digitálnější, aby odráželo naši současnou identitu,“ uvedl Lundmark na blogu značky.

Logo vyjadřuje distanci od odkazu značky spojeného s mobilními telefony zajímavou formou: zhoršením čitelnosti. Zejména odstraněné linie u písmen N a K pro lidi neznající Nokii dělá tento logotyp do značné míry nečitelným.

Snad se tento fakt nevrátí značce negativně jako automobilce KIA. Její poslední logo je totiž tak nečitelné, že to dle dat z listopadu loňského roku způsobilo nárůst vyhledávání zkratky „KN“ na Googlu o 30 tisíc lidí měsíčně. 

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: