Nová sada nástrojů od Facebooku bude potlačovat politické lži všude kromě reklam

24. 10. 2019 | Milada Zemanová
S blížícími se prezidentskými volbami v USA zpřísňuje Facebook bezpečnost u politických účtů. Prezidentští kandidáti a jejich týmy budou mít k dispozici bezpečnější účty, Stránky musí mít viditelného vlastníka a dochází i k blokování zahraničních účtů, které se snaží ovlivnit volby. Uživatelé navíc uvidí, že chtějí sdílet falešné informace.

Prezidentské volby v USA se budou konat v listopadu 2020 a již nyní jednotliví kandidáti spouštějí své kampaně. Využívají rozličné kanály, včetně Facebooku a jeho inzertních možností. A právě reklamy na Facebooku, které jsou plné lživých vyjádření stávajícího prezidenta Donalda Trumpu, vzbudily nedávno rozruch. Ačkoliv Facebook ve svých zásadách zakazuje lživé reklamy, tak se toto stanovisko nevztahuje na politické kampaně. Facebook v této návaznosti čelil kritice, protože svou nečinností v politických otázkách umožňuje šíření falešných informací a lží v oblasti, která může narušit stabilitu demokratických systémů nejvíce.

Facebook se nicméně snaží všude jinde mimo reklam politiků. Tento týden Facebook oznámil, že spouští nové nástroje, které mají zamezit zneužívání této platformy v nadcházejících prezidentských volbách. Zmíněné nástroje budou pokrývat následující 3 oblasti:

  • zahraniční vlivy,

  • zvýšení transparentnosti,

  • snížení dezinformací.

Ochrana před zahraničními vlivy a bezpečnější účty

Hlavním cílem této oblasti je boj s neautentickým chováním uživatelů a političtí kandidáti a jejich spolupracovníci získají k dispozici bezpečnější účet s názvem Facebook Protects (Facebook chrání, pozn. redakce). Tak se má zabránit napadení jejich účtů a následnému zneužití k šíření informací, které by mohly kandidáta poškodit.

Program Facebook Protect bude k dispozici facebookovým i instagramovým účtům. Svým uživatelům zajistí bezpečnější rozhraní, které bude mimo jiné obsahovat dvoufázové přihlašování a kontrolu před potenciálními případy napadení.

V rámci ochrany před vlivy ze zahraničí, byly odstraněny konkrétní facebookové účty, Skupiny a kampaně, aby nešířily falešné informace a neovlivnily rozhodování voličů. Mezi nimi byly například účty z Íránu a Ruska. Samozřejmě to je ale spíše znak průběžné práce, neznamená to, že byl problém vyřešen. S blížícími volbami se budou snahy cizích aktérů spíše zintenzivňovat.

Vyšší transparentnost

Stránky mají být více transparentní, což mimo jiné zahrnuje, že bude viditelné, kdo je vlastníkem dané Stránky a ten navíc bude muset být potvrzený.

Tato funkce bude dostupná pouze Stránkám s širokou základnou amerických uživatelů, které absolvovaly ověření firmy. V případě, že se ukáže, že Stránka schovává svého vlastníka za účelem oklamání uživatelů, tak bude vyžadováno, aby prošla zmíněným ověřením. V případě, že tak neučiní, může být zrušena.

Další novinkou je, že státem kontrolovaná média budou také muset být jednoznačně označena. Příkladem je zpravodajské médium Russia Today, které působí v angličtině, ale má svou agendu řízenou právě z Ruska. Uživatelé tak budou mít možnost zjistit, odkud pochází informace které jsou jim předkládány. Facebook tak předpokládá, že uživatelé následně budou schopni lépe nakládat s informacemi, které čtou. Označení, že se jedná o státem vlastněné médium, bude viditelné jak na samotné Stránce tak v Knihovně reklam.

Lidé také získají nové možnosti, jak se informovat o jednotlivých politických kampaních. Včetně náhledu, kolik financí jednotliví kandidáti investovali do reklamy.

Snížení šíření dezinformací

Zajímavou novinkou také bude, že uživatelé uvidí, že se chystají sdílet příspěvek, který byl zkontrolován nezávislou třetí stranou a vyhodnocen jako nepravdivý.

Také budou penalizovány reklamy, které odrazují lidi, aby chodili k volbám, tvrdí, že jsou volby zbytečné, apod.

Facebook dále chce podpořit uživatele, aby více rozuměli online obsahu, a proto investoval 2 miliony dolarů do projektů zaměřených na gramotnost na sociálních sítích.

Kombinace těchto faktorů by měla chránit uživatele Facebooku a Instagramu před falešnými informacemi a bude současně mnohem jasnější, z jakého zdroje obsah pochází. Facebook tak i nadále balancuje na hraně mezi kontrolou a cenzurou.

Mark Zuckerberg minulý týden vystupoval na tiskové konferenci, která měla být zaměřená na připravenost Facebooku na nadcházející prezidentské volby. A právě zde prohlásil, že je na lidech, aby sami posoudili, který kandidát je důvěryhodný. Facebook se snaží zůstat co nejvíce neutrální, ale jeho kroky si často protiřečí. Uvidíme, jak tato sociální síť zvládne nastávající období, když političtí kandidáti mají ještě více než rok, aby její stránky plnili klamavými informacemi.

Zdroje: TechCrunch, Facebook, Vox

Kam dál?


Zdroj: @RealDonaldJTrump / Twitter

S posledním odstavcem souvisí největší protichůdnost všech snah zatočit s fake news v politickém boji na Facebooku. Přečtěte si o tom více v našem článku z minulého týdne: Politici si v reklamách na Facebooku mohou lhát jak chtějí. Z nového přístupu těží Donald Trump.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: