Nový algoritmus má zamezit šíření virálních hoaxů

8. 12. 2015 | Kateřina Tauchenová
Otravují vás rádoby vtipná virální videa a trapné hoaxy, které vám spamují zeď? Pak má pro vás Facebook dobrou zprávu. Díky novému algoritmu se vám budou zobrazovat méně.

Občas ani tisíce lajků, komentářů a sdílení postu nezaručí, že se jedná o kvalitní příspěvek, který chtějí lidé skutečně vidět. Facebook se proto rozhodl začít ověřovat, že se jim virálně se šířící příspěvky, které se jim zobrazují v jejich news feedu, skutečně líbí.

Včera proto společnost na svém blogu Facebook Newsroom oznámila aktualizaci algoritmu, který zobrazuje příspěvky s velký počtem lajků. Ten bude nyní schopen zobrazovat virální příspěvky méně často, pokud dostatečný počet lidí označí příspěvek jako něco, co nechtějí na své zdi vidět.

„Je velice těžké předpovědět, kdy a zda vůbec se nějaký příspěvek stane virálem,“ píše Facebook v oznámení. „Někdy se to stane, protože mnoho lidí chce daný příspěvek skutečně vidět. Na druhou stranu se mnohdy příspěvek začne ve velkém šířit a lidé nám poté reportují, že nemají zájem jej vidět ve svém news feedu. A to i přesto, že velký počet jiných uživatelů jej předtím lajkoval, komentoval a sdílel.“

To, zda lidé chtějí příspěvky skutečně vidět, bude Facebook hodnotit na základě odpovědí v průzkumech preferencí, které denně vyplňují desítky tisíc lidí.

Některé z těchto průzkumů budou například vyzývat lidi k tomu, aby porovnali dva příspěvky zobrazené v jejich news feedu. Pokud se jejich odpovědi budou shodovat s tím, jak by je hodnotil algoritmus Facebooku, bude to bráno jako pozitivní signál k tomu, aby se dále šířily. Pokud je ale lidé označí jako nezajímavé nebo nevhodné, míra jejich zobrazování se sníží i v případě, že algoritmus by je vyhodnotil jako virální.

Z virálních příspěvků lidé obvykle nechtějí vidět především hoaxy. Typickým příkladem jsou poplašné zprávy o zpoplatnění Facebooku. Z českého prostředí to v poslední době byla třeba aféra s falešným citátem Jana Wericha, který na svém profilu zveřejnila například advokátka Klára Samková.

Díky novému nastavení Facebooku budou tyto typy příspěvků zobrazovány níže v news feedu i přes jejich vysoký engagement. „Pokud z průzkumu vyplyne, že lidé raději vidí ve svém news feedu jiné typy příspěvků než masově se šířící hoax, vyhodnotíme takový příspěvek jako nezajímavý a dále jej budeme zobrazovat níže v news feedu, čímž se sníží jeho viralita,“ píše Facebook ve svém příspěvku.

Není to poprvé, kdy Facebook upravil algoritmus zobrazování příspěvků kvůli hoaxům a virálním postům. V posledních několika letech učinila společnost několik různých kroků vedoucích k tomu, aby se nekvalitní příspěvkytak snadno nešířily a „nespamovaly“ lidem zeď – naposledy v lednu, když zavedla nový způsob možnosti upozorňování na hoaxy.

Ačkoliv většinu běžných uživatelů toto opatření nejspíše potěší, administrátoři Stránek mají obavy, jaký vliv bude mít na dosah jejich příspěvků. Facebook je ale uklidňuje: „Pokud lidé označí právě virální příspěvek jako ten, který se jim z porovnávané dvojice líbí víc, žádná změna v jeho zobrazování nenastane a bude se dále organicky šířit. Vzhledem k tomu, že virální příspěvky jsou spíše výjimkou než pravidelnou součástí obsahu Stránek, nemělo by mít nové nastavení na jejich fungování zásadní vliv.“

Zdroj:  Facebook Newsroom

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: