Oblečení českých olympioniků na zahajovací ceremoniál her v Tokiu se líbí skoro polovině Čechů

23. 7. 2021 | Petr Michl
Dle ohlasů na sociálních sítích se mohlo zdát, že česká nástupová olympijská kolekce ublíží světu víc než ponožky v sandálech. Výzkum Nielsen Admosphere ukazuje, že hodnocení Čechů není zdaleka tak příkré.

 

Zahajovací ceremoniál olympijských her nás čeká dnes, přesto se stal v Česku kvůli oblečení pro český olympijský tým tématem už dlouho předtím. Dle nejnovějšího výzkumu jsou Češi v názoru na něj rozdělení, ale zároveň hodně z nich nemá jasně vyhraněný názor. 46 % Čechů z internetové populace se oblečení spojující českou a japonskou kulturu a tradici líbí. Naopak 36 % respondentů kolekci za  hezkou nepovažuje a poměrně velká skupina (18 %) se nedokáže přiklonit ani na jednu stranu.

Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.

Módní kolekce českých sportovců určená na zahajovací ceremoniál olympijských her v Tokiu, kterou navrhla česká návrhářka Zuzana Osako, se u nás stala předmětem diskuzí. Skoro polovině Čechů se však olympijská nástupní kolekce líbí.

Celkově dostalo oblečení olympioniků průměrnou známku 2,9, což je tedy „dobrý“ výsledek.

Méně rozhodní v hodnocení jsou muži a celkově se kolekce víc líbí respondentům s vyšším vzděláním (určitě ano + spíše ano 53 %). Mladší generace je k olympijskému oblečení odmítavější a kolekce má pozitivnější ohlas v Čechách oproti Moravě, kde se více lidí nedokáže rozhodnout. Lépe ji hodnotí i lidé z venkova.

Jak z výzkumu dále vyplynulo, pro naprostou většinu Čechů je v olympijské kolekci na zahajovacím ceremoniálu důležitý odkaz české kultury a tradice. Podle 81 % dotázaných má olympijské oblečení českých sportovců tyto prvky obsahovat. Určitý odklon od zdůraznění tradic je vidět u nejmladší generace (15-34 let), kde s tímto názorem jednoznačně souhlasilo (určitě ano) 40 % respondentů, zatímco ve skupině 45 a více let to bylo 55 % respondentů.


Nástupová olympijská kolekce mísí krojovou estetiku s odkazy na japonskou kulturu

Reprezentovat tradiční českou kulturu a současně ctít kulturu hostující země bude nástupová kolekce sportovců pro slavnostní defilé při zahájení olympijských her v Tokiu. Český kroj speciálně pro muže i ženy je zčásti vytvořen tradiční technikou modrotisku, má spojující prvek v barvách české trikolory a dva praktické doplňky. Kolekci ve spolupráci se společností ALPINE PRO vymyslela ilustrátorka a módní návrhářka Zuzana Osako.

„Modrotisk podle několika zdrojů přišel do České republiky právě z Japonska a je tam stále oblíbenou barvířskou technikou,“ uvedla Osako. Inspirovala se nástupovou kolekcí z Tokia 1964, která obsahovala rovněž kombinaci modré horní části oblečení a bílé části spodní. „Kolekcí jsem chtěla reflektovat krásu siluety našich krojů, výrazný rozdíl mezi postavou ženy a muže,” uvedla Osako.


Zuzana Osako s kusem látky s modrotiskem

Modrotisk pro kolekci vyrobili v rodiné dílně u Danzingerů mistři, kteří za svou práci obdrželi titul Nositel tradic lidového řemesla. Každá část vzoru je otiskem ručně broušeného mosazného drátku určitého profilu zasazeného do formy z hruškového dřeva. Tisíce drátků tvoří raznici, kterou se ručně nanáší rezerva na bílé plátno. To se obarví a vznikne tak látka se vzorem, který je hlavním prvkem nástupové kolekce. Mimochodem modrotisk byl v roce 2018 i díky snaze brněnských etnologů zapsán na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO.


Forma z hrušového dřeva pro tvorbu modrotisku.

Představovací video, v němž hrají hlavní roli plavci Barbora Seemanová, úřadující mistryně Evropy, a Jan Micka, vzniklo v Japonské zahradě Botanické zahrady v Praze a můžete si ho prohlédnout níže.

Střih, zpracování oděvu a zvolený materiál jsou navržené pro maximální pohodlí sportovců ve vlhkém horkém klimatu, které v Japonsku v době her pravděpodobně bude. „Z tohoto důvodu jsme místo saka zvolili vestu přes bílou košili s dlouhým rukávem, která je ušitá z velmi jemné bavlny. Děvčata mají pod jupkou ramínkové šaty,“ popisuje Osako. U žen jupky a u mužů vesty jsou nejběžnějším horním dílem u českých tradičních krojů.

Materiály v sobě mají elastickou složku, jsou proto pružné, velmi lehké a dobře prodyšné. Zapínání jupky a vesty je na skrytý zip. Každému sportovci je komplet ušitý na míru. „Proporce sportovců z různých disciplín často představují pro střih extrém v určitých partiích,“ vysvětlovala Osako, s níž se na tvorbě kolekce podíleli také čeští sportovci Ondřej Synek, Kateřina Šafránková a Anežka Drahotová. „Právě proto, že oni zrovna nemají moc konfekční figury,“ vysvětlila.  

Ručně a na míru jsou ušité i boty. „Konzultovala a testovala jsem je se sportovci, abychom předešli jakýmkoli otlakům. Jsou ušity z jemnéceloperforovanékůže, chodidlo je dobře podepřené, celá bota je měkká a během dvaceti minut svůj tvar přizpůsobí chodidlu,“ prozradila Osako. Obuv je červená a nízká.

Kolekce má dva praktické doplňky, tašku a vějíř. „I když jsou u kalhot a šatů hluboké kapsy pro uložení akreditací, telefonů a jiných nezbytností, chtěli jsme poskytnout možnost elegantního a bezpečného uchování věcí při sobě po celý den,“ řekla Osako. Tašky z lýka jsou upletené rovněž ručně, stejně tak vějíře, které jsou z modrotisku  ručně zasazeného do bambusových rámů.

„Celou nástupovou kolekci jsme připravili v úzké spolupráci se sportovci, aby se v ní zejména oni cítili co nejlépe v očekávaných vysokých teplotách. Je to historicky poprvé, co nepůjdeme v saku, ale jsem přesvědčen, že se kolekce bude opět líbit,“ řekl předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval.

 

 

 

Zdroj fotografií: ČOV / Barbora Reichová

 

Kam dál?

Už v roce 2019 byla představená tokijská olympijská kolekce pro použití mimo slavnostní zahájení. Připomeňte si ji

 

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: