Podporovatelé tureckých demonstrantů se složili na reklamu v The New York Times

5. 6. 2013 | Petr Michl

Síla sociálních médií a občanské žurnalistiky je v tuto chvíli testována i v České republice. Lidé svými snímky nejen na FB stránkách médií pomáhají zobrazit stav v zaplavených lokacích a vyloženě na český způsob se národ dokáže uvolnit i specifickým „mokrým humorem". V Turecku, které se stalo svědkem násilného potlačení protestů obyvatelstva, je ovšem situace jiná. Média jsou do značné míry pod tlakem vládní cenzury, a tak neinformují o tom, že byly prvotní protesty z 28. května proti likvidaci istanbulského parku Gezi za účelem vytvoření parcely pro obchodní centrum násilně potlačeny.


Zdroj: occupygezipics.tumblr.com

Násilí pak eskalovalo spor a obyvatelstvo vyšlo protestovat do ulic nejen v Istanbulu, ale i v dalších městech. Tentokrát nejen za záchranu parku, ale jako de facto celonárodní vyjádření nesouhlasu s praktikami vlády premiéra Recepa Tayyipa Erdogana spojenými s omezováním lidských práv a potlačování svobody slova (Pro více informací přímo z ulice doporučujeme prohlédnutí blogu Silvie Filipové) Nepokoje nadále pokračují. Zatímco mezinárodní štáby o situaci informují, ty domácí turecké mlčí. O to důležitější je role sociálních médií, které podobně jako v dobách taktzvaného arabského jara hrají ústřední roli informačního kanálu bez cenzury. Sílu nemá jen Twitter nebo Faceboo, ale třeba i Tumblr.

Mimo to zastávají i aktivizační úlohu. To, že vědomí o probíhajících událostech má cenu, dokazuje i crowdfundingová iniciativa pro získání částky nutné pro celostránkovou inzerci ve slavných The New York Times, v které by mělo být vysvětleno, s čím se nyní Turecko potýká. Cílová částka 53 800 dolarů byla vybrána skrze portál indiegogo za necelých den a nadále roste, v době tvorby tohoto článku se již vyšplhala na 84 tisíc dolarů. Kampaň na indiegogo je uvedená slovy: „Chceme, aby svět slyšel o situaci v Turecku od Turků.... Chceme, aby nás svět podpořil ve snaze o dosáhnutí skiutečné demokracie v naší zemi."


Rozdíl mezi vysíláním turecké mutace CNN a té mezinárodní. Zdroj: occupygezipics.tumblr.com

Jednou z nejdůležitějších složek síly nedemokratikcých vládců byla odjakživa moc nad informacemi. Dnes už to neplatí zcela, žijeme tak v revoluční době v mnoha ohledech. Skrze sociální média se mohou šířit k lidem necenzurované informace a zároveň mohou fungovat i jako aktivizační zdroj pro zaplacení inzertního prostoru v jedněch z nejprestižnějších světových deníků.

Zdroje: occupygezipics.tumblr.com, showdiscontent.com, www.indiegogo.com, www.guardian.co.uk

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: