Raw voda je velký marketingový podvod s hloupostí

10. 1. 2018 | Petr Michl
Raw a bio je hitem. Bohužel to ale začíná platit i pro vodu. Například v San Francisku jsou ochotní zaplatit za 10 litrů nijak neupravené vody téměř 1 300 korun. Přehlíží přitom, že raw voda v sobě může obsahovat škodlivé bakterie, včetně Escherie Coli, nebo viry hepatitidy A.

Silicon Valley je místem plným nadprůměrně inteligentních lidí, kteří jsou do značné míry hybateli současné digitální technologické revoluce. Předpokládali byste tak, že nenaletí na marketingové podvody a řeči jak z příruček sekt. Přesně to se ale stalo. Právě údolí křemíku je jedním z epicenter poptávky po vodě, která je raw.

Raw vodou se myslí taková, která není průmyslově upravovaná. Jde o vodu, jež je přírodní a pochází z deště, země nebo vodních zdrojů: pramenů, potoků, řek i ze stojatých vod. V posledních pár letech vzniklo několik společností, které dodávají takovouto vodu do domácností a firem. Tvrdí přitom, že voda, která není upravená chlorem a dalšími procesy, je pro lidský organizmus zdravější. Některé z těchto argumentů si můžete poslechnout ve videu společnosti Live Spring publikovaném v září 2017.

Ano, jde o jednu z nejvíc hippie záležitostí, kterou jste od 60. let minulého století mohli vidět. Za lásku si vodu pocházející z Opal Springs (Opálových pramenů) v Oregonu ovšem nepořídíte, její cenovka je velmi vysoká. The New York Times informovaly o tom, že se v San Francisku v obchodě Rainbow Grocery prodával zhruba 10 litrový kanystr této vody za 36 dolarů.

Raw příplatek za vodu z kohoutku

The New York Times uvádějí, že Live Spring prodává vodu, která je vodou kohoutkovou v jednom z okresů státu Oregon, v němž se Opal Springs nachází. Je přitom pravdou, že daná voda není nijak chemicky upravovaná. Tamní lidé ji ovšem z vodovodního řadu získávají za zhruba cent za 3 galony (cca 11 litrů). Co tedy ospravedlňuje marži v rámci tisícinásobků? Dle zakladatele Spring Water Mukhande Singha (na fotografii níže) to jsou dopravní náklady.


Jeho společnost byla založena před 3 lety, svůj velký rozmach ale zaznamenala až letos. V mnohém právě díky dostatečné poptávce bohatých lidí v Kalifornii, tomto případě v aglomeracích San Franciska a Los Angeles. „Voda z kohoutku? Pijete vodu ze záchodu s příměsí hormonální antikoncepce... Chloramin a navrch ještě přidají fluorid. Nazvěte mě konspiračním teoretikem, ale jde o drogu k ovládání naší mysli bez prospěchu pro naše dentální zdraví,“ uvedl Singh pro NY Times. Většina jeho zákazníků pravděpodobně používá pastu na zuby a nemá tak radikální názory, přesto mají ale touhu nepít to, co kape z kohoutku napojeného na vodovod. A jsou za to ochotni pořádně zaplatit.

Společností nabízejících neupravovanou vodu přibývá, nedbají na zdravotní rizika

Na tuto poptávku reagují „vodní startupy“. Jedním takovým je například  Tourmaline Spring ze státu Maine, který podobně jako Singhova společnost dodává raw vodu přímo do firem a domácností. Cestu k samostatnosti pak nabízí společnost Zero Mass Water z Arizony, která prodává systém nazvaný Source za 4 500 dolarů. Ten by měl jeho majitelům umožnit získávat vodu přímo z vlhkosti vzduchu. Dokáže tak získat cca 10 litrů denně. Do tohoto start-upu již nainvestovali venture kapitalisti 24 milionů dolarů.


Vývoj hledání termínu „raw water“ od roku 2013 po současnost na vyhledávači Google. Zdroj: Google Trends

Pokud by tyto iniciativy nabízely prostě jen další zdravou alternativu k hydrataci lidského těla, nic špatného by na tom nebylo. Problém je ovšem v tom, že voda v raw (ne)úpravě může být nebezpečná. Skuteční raw puristi neuznávají ani stáčenou pramenitou vodu v lahvích, která prošla ozonizací a UV zářením. To totiž dle nich zabíjí ve vodě to živé. Mezi bakteriemi ve vodě bez úprav ovšem nemusí být jen ty probiotické, ale třeba i Escheria Coli nebo bakterie spojené s tvorbou střevních kolik, stejně jako viry hepatitidy A.

Portál Naše voda varuje před tím brát přírodní prameny či studny jako zdroj křišťálově čisté a nezávadné vody: „… Pravidelné vodohospodářské rozbory vody ze studní opakovaně prokazují, že více než 90 procent analyzovaných vzorků neodpovídá alespoň v jednom parametru vyhlášce č.252/2004 Sb., kterou se stanovují hygienické požadavky na pitnou vodu, přičemž nejčastěji nevyhovující jsou mikrobiologické ukazatele, tedy nadlimitní přítomnost neškodných, ale i nebezpečných bakterií. Většina majitelů studní si ovšem pravidelné rozbory vody nedělá, stejně tak, jako se laboratorně nezkoumá složení vody ze všech pramenů, studánek a zdrojů vody vyvěrající na povrch na území naší země.

Naproti tomu se u pitné vody z kohoutku sleduje mimo jiné deset ukazatelů mikrobiologické a biologické kontaminace vody a celkem 62 ukazatelů fyzikálních a chemických vlastností vody, přičemž u 28 z nich jsou povoleny maximální limity v řádech nanogramů na litr.“


Přes tato fakta zažívá fenomén raw water velký rozmach a jedním z katalyzátorů je právě zájem z Kalifornie a konkrétně ze San Franciska. Jedná se o fenomén zcela iracionální. A to nejen proto, že má nejdražší město k žití v USA v celoamerickém srovnání vysokou kvalitu kohoutkové vody. Zmíněný článek The New York Times osvětlující podstatu byznysu společnosti Live Spring zcela paradoxně zvýšil na začátku tohoto roku v obchodě Rainbow Grocery cenu za dekorativní kanystr o objemu 2,5 galonu z 36 na na 61 dolarů (téměř 1 300 korun). Live Spring navíc na svých stránkách vyvěsil vzkaz, že kvůli náhlému nárůstu nových zákazníků nebude bohužel stíhat první dodávky s obvyklou rychlostí.


Zdroj: Live Spring

Ano, čiré bláznovství. Divadelní drama Richarda Nashe Obchodník s deštěm přiřadilo toto označení mezi další synonyma slova podvodník. V tuto chvíli se objevuje čím dál více obchodníků s dešťovou a jinou „živou“ vodou, jejich mylná tvrzení a nehorázné ceny je přitom staví do podobné role.
Zdroje: The New York TimesNaše VodaBusiness InsiderZero Mass Water

Kam dál?



Co je další indicií, že je raw water velký podvodem? Pro nás i to, že se o obchod s ní zajímá Doug Evans. Člověk stojící za „odšťavňovačem" Juicero. Ten uměl pouze zmáčknout pytlík s ovocem a zeleninou, přesto na jeho vývoj a marketing sehnal od investorů více než 118 milionů dolarů. V tomto případě naštěstí zvítězil lidský rozum. Přečtěte si více v článku Juicero končí. Jedna z nejhloupějších startupových bublin posledních let splaskla.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: