Reklamní strop a sklep voleb do Evropského parlamentu

6. 5. 2019 | Petr Michl
„Rozmohl se nám tady takový nešvar. Děti velice často používají sprostá slovíčka. Zejména pak jedno slovo…“ říká Eva Holubová v zatím nejpovedenějším spotu lákajícím na volby do Evropského parlamentu od TOP09 a STAN. Ne, to slovo není pr.at. A ne, ten nejhorší volební spot není o Babišovi s kšiltovkou. Je ještě mnohem hloupější a suverénně amatérský. Podívejte se něj.

Volby do Evropského parlamentu jsou většinou voličů ignorovány. Proto i rozpočty politických stran na kampaně před volbami, kterých se dle odhadů zúčastní pouhá pětina elektorátu, nebývají z největších. I tak se začínají objevovat necelý měsíc před jejich datem volební spoty.  Není mezi nimi žádný, ze kterého by nám v pozitivním slova smyslu poklesla čelist. Jejich kvalita je ale tak rozdílná, že nás inspirovala k tomu pojmenovat to nejhorší a nejlepší, co jsme zatím mohli vidět.

To nejlepší: rozmohl se nám tady takový nešvar

„Rozmohl se nám tady takový nešvar. Děti velice často používají sprostá slovíčka. Zejména pak jedno slovo. Je to slovíčko prcat!“ říká herečka Eva Holubová v roli učitelky na schůzce rodičů  ve filmu Pelíšky. Tentokrát před ní ovšem ve třídě nesedí dospělí lidé se zájmem o prospěch svých potomků, ale politici ze společné kandidátky TOP 09 a hnutí Starostové a nezávislí (STAN), včetně předsedy TOP09, Jiřího Pospíšila, a lídra kandidátky STAN, Stanislava Polčáka. A oním sprostým slovíčkem je Brexit. Potvrzením toho, že tato strana nevidí v Bruselu sídlo ďábla, je pak další připomínka z Pelíšků s hledáním té správné třídy, tentokrát eurooptimistické. Poslední filmovou připomínku pak objevte sami na konci videa.

Jde o jednoduchou hříčku, která připomene kultovní film decentně a s humorem. Neztratí se ani hlavní sdělení zmíněného uskupení stran. Ve školním hodnocení to není na výbornou, ale chvalitebná je tentokrát u volebních spotů do EP tou nejlepší známkou. Platí to tedy v tom případě, pokud později nevyplave nějaký spor v autorskoprávní rovině.

 

To nejhorší: suveréni boje proti zahalené budoucnosti

Tím kvalitativně nejhorším, co jsme zatím mohli vidět, je volební spot strany Česká suverenita. V úvodní scéně skáčou před Pražským hradem v roce 2029 tzv. gumu 3 dívky v hidžábu. Obskurní strana postavená na odporu k imigraci a islámu stojí ve stínu SPD a ve stínu je i jeden z jejích hlavních představitelů David Rath, který vám přijde říct, že jen hlas Suverenitě vás od takovéhoto osudu ochrání. Myslíme to doslova, kvůli natáčení v protisvětle a stínu v jeho obličeji skoro ani není poznat. Velmi hrubý a nepovedený střih na záběr, v kterém se seřadí před Hradem celá kandidátka, je jen dokladem amatérismu vlastnímu politickým subjektům, které posbírají maximálně desetiny procent hlasů voličů. A nepomůže ani to, že je celkem uvěřitelné, že přes výraznou osobu strany, Janu Volfovou, jen tak někdo neprojde. Zajištění budoucnosti dětí a vnuků jim ale nesvěří ani ti, kteří jejich programovým prioritám věří. Okamura je pro ně silnější volbou.

 

Nečestná zmínka: silné Česko s čepicí z Číny

Samotný volební spot ANO si ani takové označení nezaslouží. Míchá se v něm mobilizační esprit SPD s komunikací na Messengeru a pro voliče relevantním tématem.

Naši zmínku s negativním znaménkem ale věnujeme především „making of videu" z focení Andreje Babiše a lídryně kandidátky Dity Charanzové. Pokud bychom ho měli zhodnotit slovníkem chatovacích platforem, na jejichž estetice je postaven hlavní spot, nezbývá než napsat „WTF". Náctiletí možná přidají i výraz „cringe", který mimo jiné znamená, že je vám za takto označené trapně.

Už jsme upozorňovali na to, že mimo inspirace čepicí Donalda Trumpa je „Silné Česko" okopírovanou částí sloganu ODS před minulými volbami (ostatně z této strany jsou slyšet hlasy, že ANO tentokrát opsalo i program). Není tak divu, že z částí videa a především z Babiše s kšiltovkou se stal internetový meme.

Právě to nám ale brání říct, že jde nutně o špatnou kampaň. Jak upozornil na Facebooku doktor na Katedře politologie Masarykovy univerzity, Miloš Gregor, de facto o ničem jiném se nemluví. Andrej Babiš není konfrontován médii s obsahem toho, co říká. Jen teď každý ví, že chce silné Česko.

A to je přesně to, co může stačit. Připomeňme si, že před minulými parlamentními volbami se ANO prezentovalo volebními spoty a z nich vycházejícími billboardy s emoji místo obličeje a těžko uvěřitelnými hesly. A pomohlo to k jednoznačnému vítězství. ANO se tomu sice v deklaratorní rovině brání, ale míří na voličstvo, pro které je popsaná schematická tezovitost dostatečná. To, že je kampaň polarizující a vyvolává u druhé strany barikády svým charakterem i rozčílení, ANO ve výsledku posiluje. I z toho důvodu není třeba považovat kampaň za hloupou, ne ve spojení se skupinou voličů, na které míří.

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: