Twitter zakázal reklamy popíračů změn klimatu

25. 4. 2022 | Michl Petr
Reklamy obsahující informace, jež jsou v rozporu s vědeckým konsenzem o změně klimatu a jejích dopadech, už na Twitteru nespatříte. Twitter se tak přidává ke Googlu či Pinterestu, kteří podobná opatření zavedly nedávno.

 

O Twitteru se v posledních týdnech mluví především v souvislosti Elonem Muskem a jeho snahou ho ovládnout, mimo jiné proto, aby uvolnil zcela svobodu slova na platformě. I z toho důvodu by pravděpodobně nedošlo pod jeho vedením ke kroku, který Twitter oznámil 22. dubna na Den země: dále již nebude povolovat reklamy obsahující informace popírají změnu klimatu (způsobenou člověkem, pozn. red.).

Twitter k tomu konkrétně říká na svém blogu:

„Věříme, že popírání klimatu by nemělo být na Twitteru zpeněžováno a že zkreslující reklamy by neměly odvádět pozornost od důležitých rozhovorů o klimatické krizi (...) Uvědomujeme si, že zavádějící informace o změně klimatu mohou podkopávat úsilí o ochranu planety. V příštích měsících se s vámi podělíme o další informace o naší práci, jejímž cílem je přidat spolehlivý a autoritativní kontext do konverzací o klimatu, které se odehrávají na Twitteru."

Twitter už při příležitosti loňské Konference OSN o změně klimatu v Glasgow loni uvedl Témata (Dedicated Topic) a také tzv. pre-bunks, které jsou k dispozici na kartě Explore, ve vyhledávání a v Trendech. Soustřeďuje v nich důvěryhodné a autoritativní informace a faktické souvislosti na celou řadu témat, včetně vědeckých poznatků o změně klimatu a realitě globálního oteplování.

Twitter zároveň plní i vlastní domácí úkoly mimo online svět. Zavázal se, že jím využívaná datová centra budou do konce roku 2022 uhlíkově neutrální.

Přesto ve svém přístupu v informování o klimatické krizi nepatří v rámci sociálních sítí mezi pionýry. Google již v říjnu loňského roku uvedl, že zakáže reklamy, které popírají změnu klimatu, a zakáže na YouTube zpeněžování videí s takovýmto obsahem.
Pinterest počátkem tohoto měsíce oznámil úplný zákaz dezinformací o změně klimatu, a to jak v příspěvcích, tak v reklamách.
Meta podobný konkrétní zákaz nemá, ale zahrnuje změnu klimatu do svých „citlivých témat", jež nejde využít jako parametr cílení reklamy. Teoreticky mohou reklamy s dezinformacemi o klimatu nesplnit podmínku Meta na zákaz nesení informacích vyvrácených třetími stranami ověřujícími fakta.

Twitter tak přichází s těmito kroky s mírným zpožděním, ale jde v nich dál než Meta provozující Facebook a Instagram.  

O oprávněnosti tohoto řešení a jeho souladu se svobodou slova můžeme polemizovat. Rozhodnutí Twitteru pravděpodobně motivuje následující úvaha. Drtivá většina klimatologů se shodne na tom, že člověk svou činností ovlivňuje klima. V poslední době padají vážná varování, že pokud nezačneme snižovat svou uhlíkovou stopu ihned, za několik desítek let se může na celé planetě žít mnohem hůře. Dávání platformy lidem, kteří negují názory tak velkého množství vědců, jen snižuje pravděpodobnost, že veřejnost a politické síly přistoupí k akci, která má naději environmentální katastrofu odvrátit.  

Zdroje: BBC, The Guardian, Twitter

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: