Značka Dedoles reaguje na kritiku své duhové kolekce ponožek tím nejlepším způsobem

17. 6. 2021 | Petr Michl
Přijdete s duhovou Pride kolekcí a na Facebooku pod příspěvkem, který ji oznamuje, převažují vulgární a homofobní komentáře. Co s tím? Značka Dedoles si s tím poradila bravurně.


Zdroj: Duhová kolekce Dedoles

Slovenská značka Dedoles sama definuje svou produktovou nabídku jako „barevné věcičky pro veselší den“. Proto nebylo zcela mimo její naturel přijít s duhovou kolekcí ponožek, přesto vyvolalo toto oznámení řadu negativních reakcí.

Důvodem ovšem bylo to, že šlo o vyjádření politického či možná spíše lidského postoje, projevu solidarity s LGBTQ+ komunitou — právě toto poselství totiž nese i červen jako Pride Month. Odkazuje na takzvané Stonewallské nepokoje, které značí reakci veřejnosti na šťáru v newyorkském gay baru Stonewall Inn a zároveň počátek masovějšího odporu proti perzekuci amerického obyvatelstva na základě sexuální orientace. Udály se před 50 lety, 28. června 1969, a rok poté začala v New Yorku také tradice pochodů hrdosti, které se rozšířily do mnoha zemí světa.

Dedoles souznění s tímto hnutím vyjádřil svou duhovou kolekcí Pride, ke které uvedl:

Stereotypy jsou nuda. My v Dedoles nesouhlasíme se žádnou formou diskriminace. Oslavujeme pestrost, veselost a autentičnost každého jednoho z nás. Naše duhová kolekce je odrazem našeho postoje. Láska ani móda neznají hranice.“


Z více než 100 komentářů pod příspěvkem na Facebooku, který tuto kolekci uvádí, je převaha těch negativních. Krátký výčet můžete vidět níže.

Upřímně. Mnoho světových brandů se podívá do kalendáře a do svých korporátních guidelines o inkluzi a podpoře diverzity a vyjde jim z toho, že tou nejjednodušší věcí, jak „přispět dobru“, je změnit si v červnu logo na sociálních sítích na duhové a vytvořit o tom příspěvek deklarující nebetyčnou podporu. Na toto téma existuje velká řada memů.


Zdroj:Lefty.loosey


Zdroj: Reddit


Zdroj: Instagram / Hypedykes

Některé z nich pocházejí přímo z LGBTQ+ komunity. Příspěvek od organizace Pride Train poměrně výstižně děkuje za duhová loga, ale zároveň přidává seznam věcí, co by měly dělat „Pride značky“, pokud myslí své gesto opravdu vážně.


Zdroj: Instagram / Pride Train

Mají značky vnnímat inkluzivitu jako svou „klíčovou misi“? Dle názoru autora tohoto textu by jí měla být spíše podstata jejich podnikání, samozřejmě ideálně ohleduplná ke svému okolí a nepřispívající k negativním jevům ve společnosti. K zamyšlení nad upřímností počínání značek s duhovými logy je nicméně to, že své červnové překabátění často nevedou globálně a vyhýbají se mu v zemích, kde by se pravděpodobně setkali s negativní reakcí. Za práva LGBTQ+ komunity tak bojují na trzích, kde tato podpora patří k dobrému bontonu, nikoliv na těch, kde je opravdu potřeba — například na Blízkém Východě nebo v Rusku.

Reakce Dedoles potvrzuje, že to nebylo jenom gesto

Předpokládáme, že Dedoles negativní reakci nečekal. Ostatně neprodává lékařské pláště. Ponožky či spodní prádlo, které hrají všemi nejen duhovými barvami, jsou jejím základním sortimentem a zákazníci od nich očekávají barevnou ulítlost, ne střídmou klasiku. 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: