Až 86 % Čechů si ověřuje obchodníka při prvním nákupu, třetina spoléhá na předchozí zkušenost

25. 5. 2020 | redakce
Jsme poměrně ostražití a neradi platíme u zcela neznámých e-shopů. Dvoufázové ověření platby představuje po tři pětiny Čechů nejlepší záruku bezpečnosti online platby na e-shopu.


Zdroj: Stock Photos on Shutterstock

Průzkum Ipsos pro Exactly prozradil, že až 86 % zákazníků si před prvním nákupem v novém e-shopu ověří jeho spolehlivost. Bezpečnost internetového obchodu nebo platební brány pak podle 61 % respondentů nejlépe zajišťuje dvoufázové ověření platby. Zhruba třetina zákazníků se spoléhá na předchozí zkušenost. Důvěřivější jsou zákazníci žijící v Praze a nejmladší věkové skupiny.

Dotazníkové šetření agentury Ipsos zhotovené pro platební platformu Exactly.cz poukazuje na nízkou důvěru českých zákazníků ve vztahu k poskytovatelům online platebních bran a e-shopů. Při prvním nákupu si nového internetového obchodníka automaticky ověřuje až 86 % zákazníků. Za největší záruku spolehlivosti online transakcí považují dvoufázové ověření přes telefon nebo jiná chytrá zařízení. Třetina dotazovaných (33,5 %) se spolehne na předchozí zkušenosti s internetovými nákupy. Třetím nejpopulárnějším způsobem ověření je potvrzení zaslané na e-mail (27,4 % odpovědí).


Pozn.: respondenti mohli volit více odpovědí, finální součet je proto vyšší 100 %. Zdroj: průzkum Ipsos pro s. Exactly.

Ochranná známka důvěryhodnost nezajistí

V mnoha případech je možné uskutečnit platbu přímo na stránkách e-shopu – tedy bez přesměrování na platební portál třetí strany. Toto opatření ovšem přispívá zabezpečení jen podle 12 % respondentů. Logo renomované společnosti umístěné na stránce je pak zárukou bezpečnosti jen pro 11,2 % dotazovaných. Až 19,4 % z nich ale zároveň přiznává, že záruku spolehlivosti pro ně nepředstavuje žádná z nabízených možností. „Loga a ochranné známky se mezi dotazovanými neprokázaly jako uznávaná záruka bezpečnosti. Podobně zákazníci příliš nepřihlížejí ani k tomu, zda je e-shop přesměrovává na cizí platební bránu. Další alternativu k nabízeným možnostem ochrany uvedlo jen 1,3 % z dotazovaných,“ dodává Michal Šejba, regional manager společnosti Exactly.

Mladí lidé a Praha důvěřují nejvíce

Důvěra v ověřovací metody klesá u respondentů úměrně s věkem. Zatímco dvoufázovému ověření důvěřuje 74 % respondentů ve věku 18-26 let, v kategorii 54-65 let jde jen o 46 %. Podobná situace nastává i v případě potvrzení e-mailem a dokonce předchozí zkušenosti. Naopak až 32 % zákazníků v nejstarší kategorii si myslí, že bezpečnost platební brány nezajišťuje žádná z možností – v rámci věkové skupiny do 35 let v tom s nimi přitom souhlasí jen 10 % dotazovaných. Větší důvěra v metody zabezpečení je znát v Praze, a to až o 10 procentních bodů.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: