Barva roku od Pantone, Living Coral, získala doplnění. Trojice zářících barev upozorňuje naopak na zánik korálových útesů

4. 6. 2019 | Petr Michl
Barva roku 2019 je pro depresivní realitu korálových útesů až příliš živá. Pantone a Adobe přicházejí s trojicí zářivých barev, které jsou jejich možná posledním voláním o pomoc.

Když Pantone Color Institute™ vyhlásil barvou roku 2019 Living Coral (živoucí korál), mnoho lidí upozorňovalo, že by bylo možná potřeba upozornit na pravý opak. Odstín odkazující na životem kypící mořské ekosystémy není příliš pravdivý v době, kdy mluvíme o jejich rozpadu. Korálové útesy jsou navíc extrémně náchylné na teplotu vody, oteplení jen o pár stupňů Celsia může znamenat jejich celosvětový zánik. I proto Pantone ve spolupráci s Adobe sjednala nápravu.

Konkrétně jde o spolupráci Pantone Color Institute™, fotobanky Adobe Stock a také neziskové organizace  The Ocean Agency. Jejím výstupem je projekt Glowing Glowing Gone, který má přitáhnout pozornost ke korálovým útesům, na nichž je závislá až čtvrtina živočišných druhů v mořích. The Ocean Agency zachytila umírající krásu korálových útesů v Nové Kaledonii na videa a fotografie.  Část z dokumentu Chasing Coral můžete vidět níže.

Týmy Adobe a Pantone se pak z těchto záběrů snažily extrahovat odstíny korálové fluorescence, které doslova září — ve skutečnosti to jde ale interpretovat jako poslední volání o pomoc před smrtí. Výsledkem jsou barvy Glowing Blue (#0029fd), Glowing Yellow (#FFFF05) and Glowing Purple (#9007f9), tedy velmi zářivé verze modré, žluté a fialové.

Zakladatel The Ocean Agency Richard Vevers uvedl na blogu Adobe:

„Jen hrstka lidí byla svědkem vysoce vizuální podívané, kdy korály září v živých barvách v zoufalém pokusu přežít teplotní vlny ve vodě (...) Přesto je tento fenomén pravděpodobně jedním z konečných indikátorů jedné z naších největších environmentálních výzevoteplování oceánů a ztrátu korálových útesů."

Za posledních 30 let přestala žít polovina světových korálových útesů. Ne tak výrazné oteplení oceánů by mohlo vést k jejich úplnému zániku. Pantone, Adobe a Ocean 48 proto vyzývají designery, aby co nejvíce využívali výše představené barvy. Adobe Stock pak přichází s barevně tematickou kolekcí fotografií, z níž půjde veškerý profit na účet Ocean 48.

Jedinou kaňkou na tomto bohulibém projektu údajně je, že dle informací Adweek jsou tvůrci nápadu Fer Carrión a další stojící za projektem „Dead Coral — Color of the Year 2043”. Ti prý Adobe a Pantone představili mimo jiné i princip zářivých barev před skonem korálu, načež si zmíněné společnosti dotáhly svůj projekt po vlastní ose. Pokud se vám budou hodit méně živé odstíny, můžete využít následující barvu mrtvého korálu.

Rok 2043 značí datum, od kterého je v mnoha ohledech zkáza korálových útesů nezvratná. U obou projektů jde ovšem o upozornění na fenomén, který by lidem neměl být jedno.


Kam dál?

Pokud si chcete připomenout aktuální barvu roku Pantone a ty, co jí předcházely, udělejte to zde

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.