Český úspěch na Cannes Lions: Hackathon Známkamaráda má 5 Lvů, z toho 2 zlaté

25. 6. 2021 | Petr Michl
Antikorupční projekt Známkamaráda ukázal, že e-shop na dálniční známky jde vyvinout za 48 hodin a nemusí to stát 400 milionů korun. Fenomenální sklizeň lvů z Cannes kazí pouze fakt, že hackathon zneužil Andrej Babiš totálně ve svůj prospěch a v realitě z něj pak nebylo nic využito.


Zdroj: Cannes Lions


Cannes Lions jsou známí jako „reklamní Oscaři“. Záběr světové soutěže kreativity je ale mnohem větší. Dokazuje to i fakt, že letos zažil „lví žně“ český počin, který není reklamou a nic neprodával, ale prostě se snažil pomoci státu ve vývoji do té doby výrazně předraženého IT projektu. 

Mluvíme o hackathonu pojmenovaném Známkamaráda, na Cannes Lions přihlášeného jako projektu společnosti Actum realizovaného reklamní agenturou WMC/Grey. Ten byl odpovědí na informaci o tom, že e-shop na prodej dálničních známek (tedy o pár položkách) měl stát 401 milionů korun a měla ho zhotovit společnost Asseco Central Europe, přičemž jí zakázka byla přidělena bez výběrového řízení.  CEO společnosti Actum primárně vyvíjející webová řešení a zároveň WMC/Grey, Tomáš Vondráček, vyvinul iniciativu, jejíž leitmotiv by se dal spojit do vět: „Stát je neschopný. Pojďte mu ukázat, že to jde lépe a levněji.“ Hackathonu pojmenovaného Známkamaráda se zúčastnilo na 194 programátorů a do 48 hodin vyvinuli e-shopové řešení, které by mohlo dálniční známky prodávat. Vondráček se stal mediální hvězdou, ministr dopravy Kremlík byl odvolán, zakázka pro Asseco Central Europe byla zrušena.

Tento příběh představený i v následujícím case study videu na Cannes Lions ocenili zlatem v kategoriích Brand Experience & Activation a Direct. V Directu bral ovšem také stříbrného lva, ten bronzový ho čekal v kategoriích PR a Media.

Tomáš Vondráček se stal hvězdou. Pel z jeho mediální svatozáře jistě ulpěl i na jím řízených společnostech. Pozitivem je to, že ze zrušeného kontraktu na 401 milionů se stala zakázka za 128 milionů korun pro novou společnost Cendis. Známkamaráda se tak dá svým způsobem připsat zásluha na ušetření více než čtvrt miliardy daňovým poplatníkům. V tomto ohledu všechna čest a lvi z Cannes k tomu.

Pokud byla ovšem akce myšlená také jako ilustrace toho, že dobrovolníci neschopnému úřednickému aparátu státu a vládě ukázali, jak se „maká a nekecá“, mělo to své nedostatky. Premiér Andrej Babiš akci odhalující neschopnost jeho vlády a ministerstva vedeného hnutím ANO bohapustě „unesl“ a jeho setkání s Vondráčkem na závěr hackathonu mohlo snadno budit dojem, že je v celé věci aktivně zapojen a on je tím, co si to „odmakal také“. Vřele doporučujeme reportáž pořadu 168 hodin nazvanou Vrtěti hackathonem. Tomáš Vondráček v rozhovoru pro iRozhlas prozradil, že Babiše na Hackathon nezval, ale svolil, aby se přišel podívat poté, co mu s prosbou o to zavolal Marek Prchal. Přestože Vondráček „na vyváženou“ pozval opoziční politiky a předseda Pirátů, Ivan Bartoš, strávil údajně na místě 4 hodiny, stala se z Hackathonu Babišova PR akce.

Pro úplnost je potřeba dodat, že výsledek práce samotného hackathonu nebyl využit a e-shop s dálničními známkami měl po spuštění nikterak překvapivě velké problémy. Tvůrcům antikorupčního hackathonu Známkamaráda se přesto sluší pogratulovat za velký úspěch a nelze mu upřít hmatatelné výsledky. Se znalostí lokálního kontextu, který si v popisu kampaně pro Cannes Lions rozhodně nepřečtete, je ale minimálně rozporuplné, zda-li úspěch v kategoriích Media a PR patří tak jednoznačně projektu, který si právě v těchto oblastech namazal Marek Prchal na chleba a pak ho dal Andreji Babišovi k svačině.


Tip redakce:

Připomeňte si, jak proběhlo spuštění webu, o kterém to celé bylo. E-shop na dálniční známky měl výpadky a vykazoval školácké chyby i v detailech.

Štítky dokumentu: Formy PR Kreativní inspirace
Sdílejte tento článek:
Podobné články: