Dle Social@Ogilvy bude organický dosah příspěvků na Facebooku nadále klesat - až k nulové hodnotě

11. 3. 2014 | Irena Šovčíková, PM

Dlouhodobý pokles organického dosahu příspěvků na Facebooku je téma, které pálí snad každého správce sociálních sítí. Doba, kdy příspěvek bez podpory placené reklamy zasáhl nad 15 % všech fanoušků, je dávno pryč. Podle studie Social@Oglivy je momentální zásah na úrovni 6.2 % fanouškovské báze. A bude prý hůř.

S tím, jak se zvyšuje množství uživatelů na Facebooku a firemních stránek, je stále více těžší zásáhnout organicky své fanoušky skrze jejich news feed. Fanoušci mají totiž mnohem více přátel a sledují násobně více firemních stránek. Každý příspěvek má tak v news feedu větší konkurenci. Přidání reklam do prostoru v rámci příspěvkového feedu tuto konkurenci pouze navýšilo. To, společně se změnami v algoritmu, má za následek konstatní snižování organického dosahu každého příspěvku.

V roce 2012 byl neplacený dosah až 20 % fanoušků stránky. Po změnách v algoritmu ale došlo k poklesu na průměrně 15 %, v prosinci 2013 se na základě dalších úprav toto číslo ještě snížilo. Podle zmíněné studie Social@Oglivy je v únoru 2014 u stránek do 500 000 fanoušků průměrný dosah 6.2 % - to je o polovinu méně, než v říjnu 2013. U větších stránek, tedy těch s více než půl milionu fanoušků je dosah momentálně na 2 %. Je tedy jasné, že dosah příspěvků klesá rychle a pravděpodobně i bude nadále klesat.

"Dle Social@Ogilvy neoficiální zdroje z Facebooku mluví o poklesu dosahu příspevků až k nule, a to již v blízké budoucnosti."


Dle Social@Oglivy prý neoficiální zdroje z Facebooku mluví o poklesu dosahu až k nule, a to již v blízké budoucnosti. Podle zmíněné studie z bude placená podpora příspěvků nutná k zasáhnutí a zapojení již existující komunityPodle studie bude placená podpora příspěvků nutná k zasáhnutí a zapojení již existující komunity. Síla Facebooku tvořit konverzace, zapojení a budovat vztah ke značce se však nemění - jedinou změnou je nutnost vyhradit si na Facebook stránku rozpočet a rozptýlit jej do podpory jednotlivých příspěvků. Značky by se také měly více soustředit na svůj obsah a případně snížit frekvenci přispívání.

Na druhou stranu podle komentáře Grega Finna pro MarketingLand je scénář bez organického dosahu příliš pesimistický, až nereálný. Jakkoliv je propad dosahu nepopiratelný, Facebook by bez alespoň nějakého organického dosahu značek přišel o mnoho marketérů. Navíc klesne-li organický zásah k bodu mrazu, z čeho pak bude tvořen news feed? Pouze z placeného obsahu a příspěvků přátel? Je také vhodné zmínit, že některé stránky a typy příspěvků na změnách, které pro většinu znamenají pokles, docela profitují - po prosinci 2013 mají mít například větší důležitost a dosah zprávy a články. Marketéři ale zcela jistě budou muset změnit svůj přístup a začít využívat i jiných kanálů a platforem.

Dan Sullivan přirovnává situaci zaplňujícího se news feedu k obtížnosti SEO pro vyhledávač Google před mnoha lety a nyní, kdy je velice těžké dostat se na přední pozice u populárních klíčových slov. SEO je dnes dražší, je o obsahu a zázraky se nedějí přes noc a nestačí na ně naplnění nějakých formálních kritérií. To samé bude platit čím dál více i pro dosah na Facebooku. Je tu ale jeden podstatný rozdíl. Při dostatečně specifickém dotazu vás mohou zákazníci stále ve vyhledavači nalézt. News feed ale takto nefunguje a Facebook i přes možné ambice není žádným vyhledávačem. Když organický dosah klesne pod určitou úroveň, stránky bez prostředků na reklamní rozpočet přestanou vidět důvod pro svoji snahu, odejdou a ve výsledku sníží kvalitu news feedu a tím i atraktivitu celého sociálního média pro jeho uživatele. Facebook tak musí svoji touhu po větších příjmech krotit. Vlastní nyní slepici snášející zlatá vejce. Její nosnost má ale určitou hranici. Po jejím zbytečném překročení může chřadnout a nakonec i pojít. A to Facebook rozhodně nechce.

Zdroj:Social@Ogilvy, MarketingLand

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.