Dollar Photo Club přináší na trh fotobank jednoduchost. Každý obrázek za 1 dolar

23. 10. 2014 | redakce

Trh s licencovanými fotografiemi je pro mnoho lidí nepřehledný. Vybrat si tu správnou microstock fotobanku není vůbec jednoduché, ať už z hlediska rozsahu práv k jednotlivým snímkům, nebo ceny za jednotlivé snímky i různé modely předplatných. Nyní přichází na trh projekt Dollar Photo Club (www.dollarphotoclub.com) - nově spuštěná fotobanka, jejíž hlavní předností je právě jednoduchost cenové nabídky. Přímočarý koncept Dollar Photo Club totiž umožňuje získat profesionální hi-res obrázky za pevnou cenu 1 amerického dolaru. Všechny soubory jsou navíc nabízeny s royalty-free licencí – to znamená, že uživatel nemá využití obrázků jakkoli omezeno v čase nebo počtem médií, kde obrázky využije.



Jak to bylo s fotografiemi dosud

Poté, co se v novém tisíciletí díky digitalizaci a rozvoji nových technologií přesunula nabídka licencovaných obrázků z tištěných katalogů na internet, rozvinuly se dva hlavní obchodní modely.

Tzv. TRADIČNÍ FOTOBANKY pokračovaly v obchodním modelu, v kterém fungovaly již v „době papírové“. Všechny fotky ve své nabídce vlastní a prodávají je v drtivé většině případů s takzvanou rights-managed licencí. Ta znamená, že u každého obrázku je cena stanovena individuálně na základě specifikací klienta, v jakých druzích médií a po jakou dobu chce obrázek využít. Obrázky v nich jsou ale poměrně drahé a spoustě klientů, zejména po nástupu ekonomické krize, proto přestaly vyhovovat.

S rozvojem internetu začal postupně převažovat obchodní model, který dostal název MICROSTOCKS (mikrofotobanky). Tento druh fotobank je vlastně tržištěm, přes které fotografové a grafici prodávají své obrázky koncovým uživatelům. Mikrofotobanky obrázky nevlastní, ale zprostředkovávají jejich prodej a pak se dělí s autory o příjem z prodeje. Díky tomu mohou nabídnout o řády nižší cenu než tradiční image banky, většinou navíc mají celou svou nabídku s royalty-free licencí, tj. bez omezení užití v mediatypech a v čase. Obrázky se u nich nakupují hlavně ve dvou předplatných modelech: Zákazník může zvolit časové předplatné (daný objem obrázků pro určité období, nejčastěji měsíc) nebo nákup kreditů, které pak spotřebovává postupně na jednotlivé vybrané soubory. Cena za obrázek bývá tím výhodnější, čím větší objem předplatného nebo kreditů kupující zvolí. Různé formáty předplatných ale po zákaznících vyžadují dopředu odhadnout své potřeby. To může některé odrazovat, protože nechtějí ztrácet čas nutností zorientovat se v různých nabídkách a cenách předplatných.

Proto spustila v letošní roce Fotolia svůj DOLLAR PHOTO CLUB. První fotobanku s garantovanou cenou za 1 obrázek. Zákazníci tak nemusí nic složitě propočítávat a řešit, zda vyčerpají své předplatné nebo jestli jim nepropadnou kredity a jaká vlastně bude koncová cena za jeden snímek. Tady to totiž vědí – je to vždy 1 dolar.

 

Fotobanka, která hraje jednoduchou hru

Dollar Photo Club je založen na členství a nabízí ho ve dvou variantách. Uživatelé si mohou vybrat si buď měsíční členství za pevný poplatek 10 dolarů (tj. zhruba 200 Kč), které zahrnuje volné stažení 10 obrázků za měsíc, nebo roční členství za 99 dolarů (ca. 2 000 Kč), v kterém mají garantováno obrázků 99. Pokud má člen větší potřebu, nic se neděje a není nijak omezován – i po vyčerpání těchto garantovaných souborů může stahovat další obrázky a každý ho opět stojí jen 1 dolar. Když naopak někdo v určitém období nevyužije všechna svá stažení, nepřichází o ně, ale převedou se mu do dalšího měsíce či roku.

Členové mají aktuálně možnost vybírat si z více než 25 milionů obrázků a každý týden jich přibývá na 150 tisíc nových.

Zatímco v tradičních image bankách byli uživatelé zvyklí platit za obrázek jednotlivě nejčastěji 5 – 100 dolarů nebo si v mikrofotbankách mohli zakoupit sice výhodné předplatné, které ale kompletně nevyužili a plýtvali jím (buď nevyčerpáním limitů v určitém období, které si zaplatili, nebo neúplným využitím zakoupených kreditů), přišel nyní Dollar Photo Club s nabídkou, která je jednoduchá, transparentní a plýtvání eliminuje.

 

Nepříjemné paralely s hudebním průmyslem byly impulsem pro inovaci na trhu licencovaných obrázků

Trh s obrázky se v něčem nachází v podobné situaci jako hudební průmysl. Dostupnost a snadná dohledatelnost online fotografií vede k tomu, že za ně čím dál více lidí přestává platit. Tradiční fotobanky byly prvními obětmi, ale nepřehledná cenová politika škodí i mikrofotobankám. Jejich předplatné jsou výhodná hlavně pro velké firmy, agentury a mediální domy, které potřebují alespoň stovky, spíše však tisíce licencovaných obrázků ročně. Valná většina dnešních „pirátů licencovaných obrázků" se přitom rekrutuje z řad subjektů a lidí, jejichž spotřeba obrázků je sice menší, ale pravidelná.  

Dollar Photo Club vycítil, že lidé a firmy už mají po krk drahých nebo nepřehledných cenových modelů. Poznal také, že nízká a pevně garantovaná cena má větší šanci přilákat uživatele, kteří předtím stahovali obrázky nelegálně, kde to jen šlo. Za těchto příznivých a jasných podmínek už se jim ale jednoduše vyplatí obrázky legálně kupovat a mít tak za výhodnou cenu ošetřená všechna autorská práva.

Ty nejskromnější odhady fotoagentur hovoří o tom, že pokud by se uživatele, kteří nyní za licencované obrázky neplatí, podařilo přeměnit v uživatele platící, vzrostl by trh minimálně 10x.A samotní fotografové se kloní k číslu násobně vyššímu a hovoří o potenciálu trhu dokonce 100x vyšším.


Dollar Photo Club byl jako novinka na poli nákupu hi-res obrázků uveden na trh letos a očekává se, že do konce roku by mohl mít 100 tisíc členů. Dle nezávislého portálu TrutPilot je přitomjeho dosavadní hodnocení uživateli velmi příznivé.

Mateřskou společností Dollar Photo Club je Fotolia, fotobanka číslo 1 v Evropě. Díky tomu je Dollar Photo Club jedna z nejobsáhlejších fotobank na světě. Tato široká nabídka, jednoduchý cenový model a další členské benefity zdarma k tomu, dostupnost ve 13 jazycích, nyní včetně češtiny a slovenštiny  – to vše jsou důvody úspěchu na trhu, který byl ještě donedávna považován za přeplněný. Dollar Photo Club ale dokázal rozbořit jeho zaběhané pořádky a jeho vývoj bude ještě určitě zajímavé sledovat.


Více informací na www.dollarphotoclub.com.




Sponzorovaný článek

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.