Facebook chystá další změny algoritmu News Feedu. Ubude politických půtek a polarizace

26. 4. 2021 | Kristýna Vozková
Facebook se stal pro mnoho lidí místem, kam si přijdou zanadávat na život a politiku. Mark Zuckerberg chce ovšem zamezit posilování frustrace svých uživatelů. Dosah kontroverzního obsahu vyvolávajícího společenskou polarizaci tak bude výrazně snížen.

Facebook chystá další změny algoritmu News Feedu, tentokrát s ohledem na zpětnou vazbu od samotných uživatelů. Výsledkem by mělo být zobrazování více hodnotných a inspirativních příspěvků v horní části News Feedu a upozadění politických debat a dalších témat, která uživatele platformy rozčilují. Tyto změny by mohly mít zásadní dopad nejen na to, jaké příspěvky uvidí miliardy lidí na své zdi, ale rovněž na způsob, jakým platformu využívají stránky ke své propagaci.  

Jaké příspěvky stojí za váš čas?

Dotazníky s názvem Worth Your Time rozesílal Facebook svým uživatelům už v roce 2019. V rámci nich se tázal, které příspěvky stojí za jejich čas a které ne. Aktualizovaná varianta se dotazuje, jaké příspěvky shledávají nejcennějšími a které jim naopak zhoršují zkušenost s využíváním platformy. Na základě desetitisíců dotazníků každý den tak získává společnost lepší přehled o tom, co chtějí uživatelé ve svých feedech vidět a co naopak ne. 

Je příspěvek dostatečně inspirativní a cenný

Uživatelé si přejí na platformě více inspirativních příspěvků, které je budou motivovat i v běžném životě. Facebook tak provádí řadu testů, aby určil, které jsou ty nejcennější. Příspěvek s citátem o komunitě může někoho inspirovat, aby trávil více času dobrovolnictvím. Fotka národního parku zase k tomu,  aby trávil více času v přírodě,” uvedla společnost na svém blogu. Ty příspěvky, které budou vyhodnocené jako nejcennější, by se měly ve feedu zobrazovat na horních pozicích. 

Dá se předpokládat, že to, co je pro uživatele cenné” a inspirativní”, nemusí vždy souviset s tím, co se mu líbí” nebo co považuje za zajímavé”. Snaha Facebooku poskytnout uživatelům více inspirativní a hodnotné příspěvky by tak mohla mít značný dopad i na typ příspěvků, které na platformě zveřejňují značky, a na způsob jejich propagace.

Nakolik je téma atraktivní?

Předpokládejme, že na Facebooku sledujete pouze ty osoby, stránky a skupiny, co vám přijdou zajímavé. I tak se ale stane, že mohou sdílet příspěvky, které vám nejsou tematicky blízké a ve svém feedu je vidět nechcete. I na to se Facebook nyní zaměřil a dotazuje se uživatelů na atraktivnost určitých témat. Nezajímá vás sport, vaření nebo politika? V tom případě by se vám tyto příspěvky na zdi neměly zobrazovat. Podle společnosti si lidé stále více stěžují na velké množství politicky laděných článků i komentářů. CEO Facebooku Mark Zuckerberg v jednom ze svých prohlášení uvedl: „Jednou z nejdůležitějších zpětných vazeb, které nyní z naší komunity slyšíme, je to, že lidé nechtějí, aby politika a (s ní související) boje převzaly jejich zkušenosti s našimi službami.“ Nyní se tak Facebook snaží porozumět tomu, které téma vyvolává největší množství negativních reakcí. 

Facebook má díky svému dosahu moc ovlivňovat smýšlení široké veřejnosti. Nejednou byla platforma osočena z toho, že za účelem co největšího dosahu zneužívá lidských emocí, a to i těch negativních. Angažovanost je řízena emocionální reakcí, čím více příspěvek zaujme, tím větší je pravděpodobnost, že jej uživatel bude sdílet dál. Mezi nejsilnější emoce pak patří štěstí a hněv, což se do značné míry odráží v tom, jaké příspěvky se vám budou ve feedu zobrazovat. Pokud z průzkumů vyplyne, že například politická témata vyvolávají řadu rozhněvaných reakcí a platforma je nebude dále zobrazovat na horních pozicích, je možné, že značky přestanou na Facebooku obdobné příspěvky sdílet. Doposud jim rozhněvané diskuze a sdílení kontroverzních článků přinášely čtenost a velké zapojení, nyní by jejich dosah neměl být takový. V důsledku toho by do budoucna mohly peprné politické diskuze nahradit právě inspirativní příspěvky zmíněné o odstavec výše.

Jednodušší zpětná vazba u příspěvků

Uživatelé mají i nyní možnost skrýt si konkrétní příspěvek ve svém feedu. Nyní Facebook testuje možnost, která po odstranění příspěvku křížkem zamezí zobrazování podobného obsahu. 

 

Všechny tyto novinky si kladou za cíl uživatelům zobrazovat více toho, co mají rádi a méně příspěvků, které je iritují. Většina novinek by ale mohla mít zásadní vliv i na to, jakým směrem se bude ubírat komunikační strategie společností a značek na Facebooku. Počty lajků by tak mohla nahradit míra inspirativnosti a užitku pro uživatele i mimo Facebook. Šíření nenávistných příspěvků na kontroverzní témata by se zase změnilo na příspěvky vyvolávající pozitivní emoce. Zní to jako utopie? Uvidíme, jak tomu bude za pár let.

Zdroje: about.fb.com, socialmediatoday.com 

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.