Facebook již tento týden znemožní editovat náhled sdílených odkazů. I tato nepříznivá změna má naštěstí své řešení

25. 7. 2017 | Milada Zemanová, Petr Michl
Připravili jsme pro vás přehled možností, které vám umožní i nadále upravovat odkazy vkládané do postů Stránek.

Jak jsme vás již informovali, v dubnu tohoto roku Facebook oznámil, že plánuje změny v jejich Graph Api. Na jejich základě již nebude nadále možné editovat náhledy sdílených odkazů, přičemž se tato změna bude týkat příspěvků uživatelů i Stránek. Toto oznámení vyvolalo velkou nevoli a řada firem apelovala na Facebook, aby své rozhodnutí změnil. Uvedená změna je postupně nasazována už od minulého týdne a definitivně se projeví již tuto středu - 26. července 2017.
Nicméně vlna odporu vedla k tomu, že u vybraných Stránek se změna prozatím neprojeví a také vznikla funkce, která správcům i nadále umožní upravovat odkazy vkládané do statusů.

Co se tedy přesně změnilo: Doposud, když jste nahráli obsah do vašeho příspěvku, Facebook automaticky vygeneroval odkaz a související náhledový obrázek. Správce pak mohl upravit samotný odkaz, náhled i náhledovou fotografii, aby coby komplet dávaly co největší smysl. Tato funkce je pro mnoho Stránek důležitá, protože do náhledů odkazů používaly relevantní obrázky pro nalákání uživatelů k prokliku, nicméně na samotné stránce již tento obrázek nebyl potřebný.

Na rozdíl mezi Facebookem generovaným náhledem a následně upravenou verzí se můžete podívat na obrázku níže.

Úprava fotografií a copy je ještě důležitější u sad reklam vytvářených z nepublikovaných příspěvků, kdy testujete výkon jednotlivých kreativ.

Facebook představuje Link Ownership

Možnost úpravy náhledu je skvělá strategie pro správce Stránek, kteří se zabývají A/B testováním jednotlivých příspěvků nebo je chtějí uzpůsobit tak, aby podporovaly určitou informaci. Problém ovšem je, že stejné taktiky mohou využít i spammeři, kteří tak podvodem přimějí nic netušící uživatele, aby klikli na pochybný link.

Z tohoto pohledu je logika nového updatu zjevná, nicméně zmíněná funkcionalita je velmi užitečná a často využívána.

V odpovědi na stížnosti firem Facebook oznámil, že správci budou moci využívat funkci nazývanou „Link Ownership”, která jim umožní náhledy odkazů editovat stejně jako doposud.

Facebook se na svém webu vyjádřil následovně: „Představili jsme způsob, jakým mohou firmy dále editovat podobu, v jaké se zobrazují jejich odkazy na Facebooku. Správci mohou začít autorizovat svoje Stránky, aby mohli využívat Link Ownership.”

Tato možnost bude ovšem dostupná pouze do 12. září 2017, poté bude tento nástroj celoplošně vypnut.

Možnost Link Ownership se bude zobrazovat v sekci Publishing tools (Nástroje pro zveřejňování) dané Facebookové Stránky. Nicméně tuto možnost uvidí pouze Stránky vydavatelům.

Pokud nejste vydavatel, ale přesto chcete dále upravovat své odkazy, Facebook doporučuje, abyste „kontaktovali svého zodpovědného manažera”. Tím je myšlen account manažer Facebooku, který je ovšem dostupný obvykle pouze pro inzerenty s velkou útratou.

„Měnit obrázek, nadpis a popis je zakázáno jak přes Facebook, tak přes API, až na určité výjimky. Těmi by měl být nástroj od společnosti Buffer nebo třeba nástroj Swat.io. Ty mají zatím výjimku do října. Do té doby Facebook upřesní, jak se bude postupovat dále. Poskytnuté informace se však mění každý týden na základě podnětů od uživatelů. I samotný Link Ownership původně nebyl součástí plánované změny, ale vznikl právě až na základě podnětů od vydavatelů. Inzerenti tím nejsou nijak ovlivněni, protože přes Správce reklam, Power Editor nebo Creative Hub bude změna i nadále možná”, řekl Marketing Journalu specialista na FB reklamu David Lörincz a dále k celé změně uvedl:

„Samotný krok Facebooku vnímám pozitivně. Facebook zde není pro firmy, ale pro uživatele, kteří možnost změnit popis odkazu masivně zneužívali. I když díky tomu vznikly komplikace firmám, tak tato změna ve funcionalitě nebyla primárně namířena k omezení firemních sdělení.

Nepřímým důsledkem může být omezení organického obsahu na FB. Ten by uvolnil místo placené reklamě, případně by došlo ke častějšímu zobrazování jiných druhů příspěvků, jakými jsou obrázek či video doplněné odkazem nebo využívání Instant Articles. Všechny tyto možnosti hrají do karet FB, jehož jasným cílem je udržet uživatele na své platformě a ve vlastním ekosystému.”

Řešením by mohla být úprava webu a meta tagy

Mnoho společností má svou komunikaci a reklamy vystavené právě na editaci náhledu odkazů. Nicméně Stránek, které nejsou (velkými) vydavateli, bude naprostá většina a je tedy dobré se podívat i na možnosti, jak postupovat v případě, kdy nebudete mít k dispozici Link Ownership. Jednou z variant je samozřejmě samotné upravení webu, pokud ve stránce budou obrázky v kvalitním rozlišením, FB je již do náhledu načte. Další variantou je vložení meta tagů do html vaší stránky.


„Přijatelným řešením by mohlo být propojení stránky na Facebook s webem přes meta tagy a pak by FB umožnil změnu obrázku jen této stránce. Pokud by se tedy využil tento OG tag v rámci Link Ownership nebo její varianty, tak by možnost změny náhledu linku v budoucnu znamenala pro firmy maximálně přidání tohoto tagu na doménu. Tím by Facebook znemožnil šíření fake news třetí stranou a zároveň zachoval funkce pro firmy a značky,” doplnil David Lörincz.

Aktuálně tak doporučuji využít alespoň přechodně Buffer, případně upravit META informace k jednotlivým stránkám. Avšak po změně nezapomeňte znovu načíst META tagy přes Open Graph Debugger tool”.

Obdobné doporučení poskytl i Facebook specialista Skrz.cz Tomáš Symerský. Ten navíc zmínil i nástroj Creative Hub, který slouží pro vytváření a sdílení modelů Facebookových a Instagramových reklam.

„Pro stránky, které nebudou mít od Facebooku schválen Link Ownership (což v České republice nebude mít prakticky nikdo), jsou doporučení dvě. To první je vytvářet příspěvky přes Creative Hub a na stránky jej zveřejnit přes Power Editor (přepisovat Link Posty totiž bude pravděpodobně znemožněna i v Power Editoru).

Zároveň je druhé řešení ve formě úpravy OG parametrů přímo na webu, protože z těchto dat Facebook čerpá nyní obrázek cílové URL i popisky - to umožní i ovlivňovat sdílené URL z našeho webu všemi uživateli Facebooku. Sám Facebook oznámil, že toto řešení je dočasné. A nám nezbývá než doufat, že přijdou v nejbližší době se snadnějším vytvářením Link Postů”.

Pro stránky, které nemají status vydavatele a přesto chtějí editovat vzhled svých příspěvků mají podle Social media today jen jedno řešení. Budou muset změnit Open Graph Tags (tedy výše zmíněné OG parametry) na stránkách, které mohou být testovány přes Open Graph Debugger tool. Tímto způsobem uvidíte, jak daný příspěvek vypadá, než ho uveřejníte.

Foto Tomáš Symerský

Tato metoda ovšem není uživatelsky velmi přívětivá a očekáváme, že možnost Link Ownership bude časem dostupná pro více Stránek.

Další variantou je využívání nástroje Kontentino, jak uvedla Tereza Hajná, vedoucí obsahového marketingu pro Mall.cz.

„Zrušení možnosti editace linku je pro nás nepříjemnou novinkou, nicméně chápu motivaci této změny - některé stránky této možnosti běžně zneužívaly. V současné době pracujeme na úpravě našeho CMS, tak abychom mohli náhledový obrázek i titulek s perexem upravovat pro Facebook přímo v CMS. Zároveň využíváme nástroj Kontentino, ve kterém nám v tuto chvíli zůstala zachovaná alespoň možnost editovat text".

Tato varianta je možná i pro ty, co nemají vládu nad OG tagy a nemohou měnit jejich nastavení v redakčním systému stránky. Tedy pro obrovské množství agentur a freelancerů, kteří propagují obsah svých klientů. Problémem ovšem je, že si Facebook pravděpodobně došlápne i na externí nástroje, a Kontentino může tratit schopnost upravovat text (edit 14. 6. 2018: dosud se tak nestalo. Zástupci Kontentina navíc zdůrazňují, že vše jde přes českou Facebook API, a tak ani nepředpokládají, že by se mělo něco změnit) . Subjekty se zručnými IT specialisty tak mohou zkoušet vytvářet nástroje, které limity Facebook API různě ohnou. Není to ale jednoduché ani z pohledu Facebooku zcela čisté řešení. 

Tento update je momentálně posledním z řady kroků, které Facebook postupuje ve své snaze o zastavení šíření falešných zpráv v této sociální síti. K tomu vedl především obrovský tlak po amerických volbách 2016, kdy Facebook hrál velkou roli při zobrazování zpráv, které hrály ve prospěch Donalda Trumpa.

Edit 23. 06. 2017, 16:10 

Tento článek vyvolal plodnou diskuzi a také ještě lepší řešení. Frontend developer, Michal Černý, vytvořil nezištně zkracovač Zkrát.it, kde můžete ke sdílenému příspěvku dodat vlastní obrázek a změnit nadpis i popisek. Tím mu veřejně děkujeme i za vás.

Níže můžete vidět náhled přes něj vytvořeného příspěvku.

 

Zde je rozklad příspěvku v Debuggeru.

Tento nástroj řeší zmíněné problémy. Jeho nevýhodou je jen to, že jako doména zobrazená u příspěvku zůstává ZKRAT.IT, nikoliv doména, na kterou zkrácená URL odkazuje. Právě ale díky tomu jde náhled příspěvku upravovat.

Pokud je tedy pro vás úprava fotografie, nadpisu nebo popisku klíčová a nedomníváte se, že se uživatelé budou doménou v příspěvku příliš zabývat, je ZKRAT.IT dobrým řešením. 

Zdroje: Social media today, Facebook

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.