Facebook oznámil konkrétní kroky proti šiřitelům dezinformací o očkování

12. 3. 2019 | Petr Michl
Ti, co tvrdí, že očkování způsobuje autismus a podobné dezinformace, to budou mít na Facebooku těžší. Podřízne totiž jejich dosah a znemožní reklamy s cílením týkajícím se tohoto tématu.

Zdroj: Info.cz

Facebook před 4 týdny oznámil, že se rozhodl bojovat s tzv. antivakcinační hnutím a dezinformacemi, které o očkování šíří. Nyní oznámil konkrétní kroky, které chce v tomto ohledu provést. Jde říci, že takový obsah nehodlá mazat, ale vynasnaží se, aby ho vidělo co nejméně lidí.

Mezi konkrétní opatření má patřit:

  • Snížení rankingu facebookových Skupin a Stránek, které šíří o očkování dezinformace, a to v news feedu i ve vyhledávání. Zároveň nebudou figurovat mezi doporučenými nebo v rámci našeptávání v search boxu.

  • Reklamy s dezinformacemi o očkování budou odmítnuty. Znemožněna jsou i související možnosti cílení jako "kontroverze očkování". Reklamní účty, které budou přesto porušovat politiku Facebooku, můžou být předmětem dalších represí, včetně znemožnění jejich používání.

  • Dezinformace o očkování by se neměly objevit ani na tzv. Instagram Explore nebo při vyhledávání přes hashtagy.

Facebook dále říká, že přemýšlí o tom, jak šířit vzdělávací obsah, který by dopad dezinformací mírnil. Nápomocné mu k tomu pravděpodobně budou instituce jako Světová zdravotnická organizace a také americká Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (Centers for Disease Control and Prevention), s nimiž bude spolupracovat na určování hoaxů anti-vakcinačního hnutí.     

Existují odpůrci takových opatření, kteří prosazují nadevše svobodu slova, včetně šířeni společnost ohrožujících informací. Jejich podpůrným argumentem je mimo jiné to, že pokud si chce Facebook hrát na arbitra toho, co je správné, stává se médiem a měla by něj platit stejná pravidla. Přičemž Facebook tuto nálepku vehementně odmítá, zároveň si ale uvědomuje, že informace o tom, že jeho platforma pro volné vyjádření" škodí společnosti může přinést ještě silnější tlak na jeho regulaci.

Další pohled říká, že společenský zájem opravňuje omezení svobody slova a  i reaktivní opatření jsou lepší než žádná. Antivakcinační hnutí v USA cílilo na těhotné ženy reklamami, ve kterých vyzdvihují škodlivost očkování, nemoci, které způsobuje apod. Takovéto snahy nesou své výsledky. 

Zdroj: The Guardian

Dle údajů Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) se v USA letos vyskytlo více než 120 případů spalniček. Pro srovnání: v celém roce 2016 jich bylo jen 86. V loňském roce se v Evropě objevilo o 50 % více případů, než jich bylo předloni

Oznámená opatření nejsou pravděpodobně dosud aktivní, minimálně v českém kontextu. Nápověda při vyhledávání vypadal v době tvorby tohoto článku takto.

Výsledky vyhledávání pro termín očkování" pak nabízely i velké množství Stránek a Skupin šířících dezinformace. Přitom i zde existuje požár k uhašení". V Praze letos vznikla silná spalničková vlna, jen v lednu zde onemocnělo 35 lidí, dvanáct pak za poslední lednový týden. Následují graf Českého rozhlasu pak ukazuje, že letos bylo v Praze zaznamenáno celkově 85 případů onemocnění splaničkami.


Zdroj: Čro

Český rozhlas také informuje o tom, že rychle se šíří spalničky ve východních Čechách se. Krajské hygienické stanice v Pardubickém i Královéhradeckém kraji jen za první dva měsíce letošního roku evidují mnohonásobně více případů než za celý loňský rok dohromady.

 

Tip redakce

Z výše uvedených informací je zřejmé, že negativní dopady strachu z očkování se projevují i u nás. Doufejme tak, že kroky Facebooku povedou ke zlepšení alespoň v dlouhodobějším horizontu. To samé se dá říct o dalším světové platformě, která se odhodlala k činům. YouTube se už na konci února rozhodl připravit odpůrce očkování o příjmy z reklam.

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.