Facebook se snaží zamezit diskriminaci novým omezením cílení reklam

25. 3. 2019 | Petr Michl
Diskriminace na základě věku, pohlaví, rasy či etnika není při náboru zaměstnanců ani nabízení ubytování nic neobvyklého. U reklam v těchto oblastech a u půjček proto nepůjde na první dva zmíněné parametry cílit, stejně jako dle poštovního směrovacího čísla. Netýká se to přitom jen inzerce na Facebooku, ale také na Instagramu a Messengeru.



Diskriminace na základě věku při výběru zaměstnanců nebo na základě etnika či rasy při nabízení dlouhodobého či krátkodobého ubytování nejsou neznámými fenomény ani v Česku. Neděje se jen tváří v tvář, na základě jména či data narození v CV, ale často už u cílení inzerce. Facebook přidává omezení k reklamám nabízejícím ubytování, práci nebo půjčky, která by měla diskriminaci na této úrovni znemožnit.

Je jím zeštíhlení možností cílení, nepůjde cílit na základě věku, pohlaví nebo poštovního směrovacího čísla. Netýká se to přitom jen inzerce na Facebooku, ale také na Instagramu a Messengeru. Zatím ovšem pouze v USA.

Facebook zároveň brzy spustí vyhledávací nástroj, který umožní uživatelům najít veškeré reklamy na ubytování spuštěné v rámci USA bez ohledu, zdali jsou cílené na ně.

Výkonná ředitelka Facebooku, Sheryl Sandberg, k dané úpravě uvedla:

„Oblasti ubytování, zaměstnání a půjček jsou známé dlouhou historií diskriminace. Toto poškozující chování se nebude dít skrze reklamy na Facebooku.“

Nedá se ale říct, že by k tomu poznání došli v Menlo Parku sami od sebe. V roce 2016 na tuto formu diskriminace upozornila organizace ProPublica, když poukázala na to, že u facebookových reklam jde při cílení vylučovat minority, přičemž se tak děje například u těch nabízejících práci.

Současná omezení přicházejí jako výsledek spolupráce Facebooku s řadou lidskoprávních organizací, které ho dřívě obvinily z umožňování diskriminace (například National Fair Housing Alliance (NFHA), American Civil Liberties Union (ACLU), the Communication Workers of America (CWA)). Jedná se o americké subjekty, a proto jsou také daná omezení nyní platná pro americký trh. Není ale vyloučené, že veřejný tlak přiměje Facebook k tomu, aby se brzy týkala i Evropy a Česka.

Zdroje: Marketing Land, Facebook Newsroom 

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.