Facebook zvažuje zákaz politických reklam

13. 7. 2020 | Petr Michl
Facebook staví na váhy odhady příjmů z politických reklam před prezidentskými volbami v USA a ušlého zisku kvůli bojkotu značek stojícím za hnutím #StopHateforProfit. Je dost možné, že ve snaze přesvědčit stávkující inzerenty dojde k zásadnímu rozhodnutí.

Facebook zažívá turbulentní časy a snaží se ze situaci, kdy od něj dávají ruku velcí inzerenti, vyřešit i způsoby, které rozhodně nebyly donedávna v plánu. Letošní prezidentské volby, které v USA proběhnou v listopadu, jsou jednou z událostí tohoto roku, ktery měly přispět k výraznému navýšení objemu inzerce. Teď Facebook zvažuje, že politickou reklamu zruší.

Facebook dlouhodobě hlásá stanovisko, že nechce nijak zasahovat do příspěvků politiků a politických stran. Tedy nechce ani nijak korigovat případné lži a dezinformace, protože dle pohledu Marka Zuckerberga nechce omezovat svobodný projev a domnívá se, že je na uživatelích, aby tato vyjádření viděli necenzurované a vyhodnotili si je sami.

Na papíře ctnostná myšlenka vede v realitě k tomu, že veřejné mínění mohou politici ovlivňovat kýbly špíny a dezinformací. V případech cílených dark postů a reklam přitom často uniknou veřejné kontrole či zpětné vazbě ze strany novinářské obce, která se dostává reklamám a politickým vyjádřením v masmédiích. Nebo neuniknou, ale jejich zásah to nijak neumenší. Například příspěvek níže s problematickýcm „when the looting starts, the shooting starts“ (v překladu: „když začne rabování, začne i střílení“) byl mnohými vyhodnocen jako „výzva k násilí“. A byl také jednou z posledních kapek vedoucích k výzvě #StopHateforProfit, k níž se přidaly desítky velkých značek jako Coca-Cola, Unilever nebo adidas a pozastavily dočasně svou inzerci na Facebooku a Instagramu.

Již dříve přišly varovné štítky

V dosud neúspěšné snaze zvrátit tento bojkot již Facebook přišel s řadou opatření oznámených dokonce samotným Markem Zuckerbergem. Mezi nimi i je i zavedení nových štítků, které budou označovat politický obsah, jenž přináší důležitou informační hodnotu, nicméně by běžně porušoval zásady této sociální sítě.

Dle Zuckerberga je důležité, aby lidé na Facebooku měli přístup k tomu, co politici říkají. A zmíněné štítky mají pomoci obhájit, proč byl daný obsah ponechán. Lidé budou moci daný obsah standardně sdílet a komentovat, nicméně budou již vědět, že se jedná o obsah, který porušuje zásady Facebooku.

Tyto varovné štítky jsou výrazným krokem kupředu, je ovšem otázkou, jaký reálný dopad budou mít na uživatele a sdílení konkrétního obsahu.

Zuckerberg dále připomněl, že v případě, kdy by obsah měl vést k násilí, tak bude stažen bez ohledu na to, kdo je jeho autorem. Tento přístup se ovšem nevztahuje na výrok Donalda Trumpa, který dle této logiky, není násilnou hrozbou.

Zákaz politické reklamy se zvažuje

Opatření popsané výše bylo zveřejněno krátce po oznámení inzertního bojkotu od Coca-Coly a Unileveru. Tyto inzertní velikání ani další značky nicméně od bojkotu dosud neustoupili. Facebook tak „vypouští informace“, které z pohledu autora mají sloužit k posouzení toho, zdali to už na odvolání inzertního embarga bude stačit. Bloomberg v posledních dnech informoval o tom, že se „diskutuje potenciální zákaz politických reklam“ před americkými prezidentskými volbami. Cituje přitom zdroje, které si nepřejí být jmenovány.

Už loni v prosinci The Washington Post zmínil, že nápad na zákaz politických reklam pouze 72 hodin před faktickými volbami Facebook konzultoval se zástupci Republikánů a Demokratů. Nebyli prý nadšení, WP přímo píše:

„Obě strany varovaly Facebook před přijetím agresivních kroků k omezení politické reklamy. Ve středu zástupci vedení Republikánů vyjádřili znepokojení nad tím, že některé z návrhů by mohly disproporcionálně ovlivnit snahy o znovuzvolení prezidenta. Trump reprezentuje jednoho z nejvýznamnějších inzerentů, když od května 2018 utratil (za reklamu na FB, pozn. red.) 23 milionů dolarů a často má spuštěné v každé kampani mnoho reklam s malými obměnami, aby maximalizoval dosah a engagement.“

Halíře dělají talíře a z desítek milionů dolarů se můžou stát i desítky miliard. Pokud ovšem Trumpových potenciálních 30-40 milionů dolarů do konce kampaně (a pravděpodobně částku v řádu maximálně nižších desítek milionů za kampaně Demokratické strany) porovnáme s útratou vyšších desítek značek, které nyní bojkotují inzerci na Facebooku, zdá se rozhodnutí jasné. Facebook by měl oželet peníze z kampaní politiků.

Jenomže politici mají v rukách zákonodárnou i výkonnou moc a mohou Facebooku potenciálně pěkně zavařit. Ostatně právě Trump se nedávno dal slyšet, že Twitter a další sociální média zreguluje, nebo zruší, pokud mu budou zasahovat do jeho příspěvků.

Mark Zuckerberg a spol. jsou tak v kleštích. Do jejich rozhodování jistě zasahuje i fakt, že i z pohledu vnímání veřejností by se hodilo jasnější vymezení vůči lžím a dezinformacím politiků v reálné, ne jen deklaratorní rovině. O něco takového se nyní pokouší Twitter a najednou je z pozice internetové žumpy málem sociálním médiem, které to se společností myslí dobře.

Náš kvalifikovaný odhad proto je, že Facebook přijde opět s nějakým polovičatým řešením, které částečně uklidní veřejnost, ale zároveň nerozčílí politiky tím, že by jejich reklamy vykázal ze svých platforem zcela.

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.