Je tu 'Off-Facebook Activity Tool'. Umožní odříznutí dat třetích stran k cílení reklam od konkrétních profilů

21. 8. 2019 | Petr Michl
Dlouho slibované je tady, Facebook zpřístupňuje oholenou verzi „smazání historie", díky které odříznete weby a aplikace od dat, kterými vás trackovaly. Jde o velký krok k transparentnosti, který může poškodit příjmy Facebooku.

Už v květnu minulého roku Mark Zuckerberg oznámil, že letos zpřístupní uživatelům po celém světě novou funkci „smazání historie" (clear history), která jim umožní vymazat záznamy o všem, na co kdy na Facebooku klikli, o webech, které navštívili, a další data ze serverů společnosti. Nyní se to stalo částečně realitou na několika trzích a brzy přibudou další.

Daný nástroj má nově oficiální jméno, a to „Off-Facebook Activity Tool". Změna názvosloví přichází pravděpodobně, protože nejde tak úplně o mazání historie. Ta prostě na serverech Facebooku zůstane, navíc se týká jen aktivity uživatelů mimo modrobílé království. Technicky budou jen na žádost uživatele třetí strany odříznuty od dat, které o vaší aktivitě díky nástrojům Facebooku, jako jsou Facebook Pixel nebo Facebook Login, získaly.

„Off-Facebook Activity" konkrétně uživatelům přinese:

  • Přehled informací, které aplikace a  weby poslaly Facebooku skrze nástroje Facebooku pro firmy jako jsou Facebook Pixel, Facebook Login, pluginy pro sociální sítě (tj. sdílecí a lajkovací tlačítka na webech), rozhraní API a sady SDK.  

  • Možnost tyto informace odříznout od svého  účtu.

  • Možnost nastavit odříznutí „Off-Facebook Activity" i do budoucna.

Vizuální podobu nastavení přibližují následující printscreeny.



Co se stane, pokud „smažete" svou „aktivitu mimo Facebook"? Na to v Menlo Parku odpovídají takto:

„Když smažete svou 'aktivitu mimo Facebook', odstraníme z dat, které nám aplikace a weby posílají, informace, co vás identifikují. Nebudeme vědět, které stránky jste navštívili a co jste tam dělali. Zároveň nevyužijeme odříznutá data k cílení reklam na vás na Facebooku, Instagramu ani Messengeru."

Facebook ve své tiskové zprávě obhajuje dlouhé měsíce vývoje tím, že nikdo nad takovýmito prvky transparentnosti neuvažoval. Až po několika měsících vývoje se například začali zabývat otázkou, jak znemožnit trackování do budoucna, ne pouze zpětně.

Do dat, jejichž osud je nyní v rukou uživatelů, nepatří například nákupní historie nebo data o poloze. Na přímý dotaz Techcrunch odpověděl Director of Product Management David Baser, že „velmi málo lidí rozumí dostatečně datům", aby takový nástroj chtěli.  

Facebook dále přiznává, že toto může ohrozit jeho podnikání. A to ve smyslu, že inzerenti nespokojení s možnostmi cílení nebudou již považovat reklamy na Facebooku za tak lákavé a dají své peníze někam jinam.

Samozřejmě že vše také záleží na tom, jak moc bude vše schované v nastavení a kolik lidí danou funkci využije. Facebook prý nástroj nebude nikde schovávat, pravděpodobně si to ani díky dohodám s Federální obchodní komisí nemůže dovolit. Naopak bude v nastavení jasně viditelný. Apetit uživatelů po kontrole dat si Facebook může nyní ověřit v Irsku, Jižní Koreji a Španělsku, kde již započal globální roll-out. Ten je plánován na několik příštích měsíců.

Zdroje: Techcrunch, Facebook Newsroom

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.