La Degustation Online: Jak na úspěšný redesign e-shopu

12. 2. 2015 | Dan Škvařil

Mnoho českých internetových obchodů se již dostalo do fáze, kdy pomýšlí na změnu webových stránek. Trendy v designu, rozmach mobilních zařízení, nové uživatelské preference jsou jen jedním z mnoha důvodů pro redesign e-shopu. Tento předěl může e-shopu pomoci, nebo i způsobit značný propad tržeb. O tom, jak udělat redesign správně a vyhnout se druhé zmíněné variantě, hovořili zkušení hosté lednového La Degustation Online. Tomáš Bukovský z agentury PeckaDesign, Markéta Bakulová ze společnosti Vivantis sdružující celou řadu e-shopů a Jiří Langr za společnost ONIO.

Kromě mobilních operátorů nechce asi nikdo každý rok vytvářet nový web. Nelze se však bránit vývoji. Dočasným řešením bývají přílepky a menší změny původního webu, to však časem vede ke zhoršení orientace na webu. Pak už není jiná cesta, než vytvořit nové stránky.



Dalším zásadním důvodem je optimalizace pro mobily a tablety, odkud dnes nakupuje čím dál víc zákazníků. Mobilní verze musí přijít jako první, zaznělo dokonce od Markéty Bakulové, která má zkušenosti s redesignem několika e-shopů jako modnidoplnky.cz nebo krasa.cz, nemá pochyby o tom. Pomůže to totiž i designu desktopové verze, která pak bude přehlednější a jednodušší.

Bez podkladů do redesingu nechoďte

Prvotní analýzy vám pomohou nahlédnout do konkurenčního prostředí a umožní vám poznat vaše zákazníky. Jsou jako plány, bez kterých se neobejde žádná stavba domu, tvrdí Jiří Langr, zástupce společnosti ONIO, která vlastní několik úspěšných e-shopů včetně pneumatiky.cz nebo duchody.cz.

Tou nejdůležitější, i když také nejnáročnější, je podle Langra analýza klíčových slov. Díky ní můžete detailně poznat potřeby svých zákazníků. Nestačí však nevycházet z několik let starých dat. Naši zákazníci se vyvíjejí stejně jako trendy v okolním prostředí a to všechno je třeba v našich analýzách zohlednit.

Stejně, jako je důležité poznat své zákazníky, je potřeba seznámit se s konkurencí, a to i s tou vznikající, která vás dnes zdánlivě neohrožuje. K tomu slouží inspirační analýza, která nám poskytne pohled na náš byznys zvnějšku.

Pomohou vám také SWOT nebo analýza cílových skupin a uživatelských scénářů.

  Zdroj: Prezentace Jiřího Langra

Výsledky jednotlivých analýz vám usnadní fázi, během které se budete věnovat informační architektuře. Výhody kvalitní architektury postavené na komplexních podkladech oceníte především v budoucnu. Předvídání chování zákazníků totiž zamezí zavádění nových nekoncepčních přílepků a usnadní vám rozvoj webu v dalších letech.

Podklady jsou důležité i pro vás, ale především jsou základním stavebním materiálem pro tvůrce webových stránek. Všichni řečníci se shodli, že výběr dodavatele je klíčovým rozhodnutím, které povede k úspěšnému redesign. Důkladně provedené výběrové řízení vám nepomůže, pokud mezi vámi nebude ta správná chemie. Tendry proto nechte korporacím a vybírejte také srdcem. Jakmile si vytvoříte vztah založený na důvěře, nebojte se pustit webdesignery k sobě do krámu. Odpovězte jim na všechny detailní otázky, aby mohli proniknout do všech koutů vašeho byznysu. K těm, kteří se naopak budou ptát málo a nebude je zajímat vnitřní mechanismus vašeho obchodu, byste měli být skeptičtí.

Neopouštějte starý web pro nový

Ano, nový web děláte proto, abyste vyřešili vše, co vám ten starý neumožňuje, ale nevzdávejte se všeho. Vaši stálí zákazníci jsou zvyklí na spoustu prvků, které si ani neuvědomujete. Nezapomeňte si dopodrobna projít všemi statistikami starého webu, identifikujte užitečné nástroje, které vaši zákazníci používají a schovejte si články, které vám přináší návštěvnost. Že nemáte měnit URL adresu, snad nemusíme ani zmiňovat.

Návaznost vám pomůže předejít šoku, který může pro některé nastat. Zcela nový design a uživatelské postupy totiž často vedou k propadu konverze. Když se tedy rozhodnete s designem webu měnit i další věci jako například logo, dávkujte změny postupně, aby si uživatelé na všechno zvykli. To, že pád konverze nemusí být nutností, ukázal Tomáš Bukovský z PeckaDesign na případu redesingu Megapixelu nebo Baushopu.


Testování naostro? Proč ne

Důležitou součástí optimalizace stránek je jejich testování v různých typech prohlížečů a mobilních zařízení. Pokud si nechcete všechno kupovat sami, požádejte kolegy o zapůjčení jejich mobilů a tabletů nebo vyrazte do obchodu, kde si své stránky potajmu vyzkoušejte.  

Vychytat nejednu mouchu můžete pomocí testování na beta verzi. Zapojte své stálé zákazníky a požádejte je o pomoc prostřednictvím newsletteru. Tato cesta se podle Bukovského osvědčuje lépe, než testování na wireframech, kde grafika příliš neodpovídá skutečnosti. S testováním není potřeba skončit ani po uvedení stránek do plného provozu. To se týká dokonce i A/B testů, kdy se preferovaná varianta srovnává s alternativní verzí webu.

Štítky dokumentu: E-Commerce Reportáže
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.