Láska, jaro, texty a hodnotný obsah. To byl třetí CopyCamp

4. 4. 2014 | Irena Šovčíková
Výmluvy copywriterů jsou jen „nejdeismus"! CopyCamp ukázal, jak zdokonalit vaši textařskou práci i jak ji lépe prodat.

První jarní den divadlo Ponec zaplnilo více než 200 copywriterů z celé republiky. Ti přijeli do Prahy načerpat inspiraci a znalosti na již třetí ročník konference CopyCamp, o jejíž organizaci se postarala agentura H1.cz. Celá konference se nesla ve znamení nejen jara a lásky, ale hlavně textů a hodnotného obsahu.

CopyCamp není konference, ze které byste odcházeli se zápisníkem plným čísel či dat a rozhodně vás nenaučí psát. Dá vám ale spoustu inspirace, připomínek a rad, na které by copywriter neměl zapomínat. A je jedno, jestli zrovna píše text, buduje svou osobní značku, aby měl pro koho psát, nebo vytváří celkovou obsahovou strategii. Nás ze všech řečníků nejvíce zaujala přednáška Jany Moravcové, content managerky z H1.cz. Ta shrnula základní body, které je dobré mít na paměti právě při tvorbě obsahu pro klienta. A znají je i naše mámy.

Tohle si vážně vezmeš na sebe? Aneb první dojem je klíčový



I přesto, že se copywriteři a obsahoví tvůrci převážně zajímají písmenky, neměli by zapomínat ani na první dojem, které z velké části tvoří vizuální stránka. Můžete mít totiž sebelepší text, když ho ale umístíte na nepřehledný a špatně graficky zpracovaný web, k textu se dost možná nikdo nedostane. Ani v případě, že už máte vyšperkovanou vizuální podobu a píšete články, nezapomínejte na první dojem. Na zaujmutí čtenáře máte asi tak tři sekundy, využijte je pořádně. Lehce inspirovat se můžete třeba u titulkových mistrů, bulvárních novinářů.

Takhle jsem tě nevychovala!

Web i text by navíc měl být v harmonii s hodnotami a celkovou komunikací dané firmy - i mezi offline a online prostředím. Jako příklad sjednoceného tónu komunikace Jana využila jako příklad AirBank. Při psaní, zejména v online prostředí, nezapomínejte, že jste především člověk a hodí se být alespoň trochu osobní. Když se v rámci sociálních sítí dostanete do spáru nejrůznějších trolů, vzpomeňte si na slova mámy "O tom s tebou nebudu diskutovat!" a zbytečně je nekrmte. A hlavně nemažte komentáře, vždycky se dá najít elegantnější řešení.

Nestrkej to do pusy...

Dobrým pomocníkem při samotném psaní vám může být upřímný kolega, který vám místo poplácávání po zádech pomůže v textu najít chyby, které děláte automaticky už léta a přidá konstruktivní kritiku. Když už navíc nevíte jak dál a nemáte odstup, radila Jana nechat do projektu nahlédnout někoho jiného - třeba kolegy, který pracuje na jiném projektu. Čerstvý pohled vám dodá nové nápady, inspiraci a chuť pustit se znovu do práce. Jednoduše, víc hlav víc ví. A ačkoliv je deadline dobrým motivátorem, snadno může být podle Jany i zdrojem frustrace. Text totiž nejde napsat rychle, potřebuje zrát a mít prostě čas. Dávejte si proto realistické termíny. Někdy je ale potřeba jen přidat trochu života do toho psacího umírání, protože když se budete nudit vy, dost možná váš text znudí i čtenáře.

Ať už pracujete s návštěvníkem, nebo přímo vaším klientem, hýčkejte si je. Dávejte jim pozornost, vědomosti a informace, které potřebují. A když to nebude fungovat, začněte od znovu.

Já to asi určitě stihnu

Kromě prezentace Jany Moravcové bylo na CopyCampu spousta zajímavých výstupů. Zaujaly nás například i přednáška Jiřího Sekery (UX designer, Refresh) o tom, co sami copywriteři občas sami napíšou v rámci e-mailové komunikace s klientem. Kovářova kobyla totiž někdy chodí bosa i v případě copywriterů. Někdy tak třeba odpoví na e-mail ve stylu "Asi určitě to stihnu." Ještě horším neduhem některých textařů je věčné stěžování si na nedostatek peněz, případně příležitosti.



Lidí, kteří by chtěli psát, ale evidentně vyznávají nejdeismus, je totiž hodně. Přitom stačí jen najít lokální podnik nebo neziskovku, nabídnout jim služby zadarmo a získat první zkušenosti.  Neduhů mají copywriteři ale mnohem více. Podívejte se na celou prezentaci a třeba si uvědomíte, že nevědomky nějaký děláte i vy sami.

Všechny dostupné přednášky si v tuto chvíli můžete prohlédnout na SlideShare, na videozáznamy si ještě musíme počkat, ale budou!
A třeba se příště rozhodnete přijít, protože jednou z nesporných výhod akcí, jako je CopyCamp, je možnost setkat se s lidmi ze stejného oboru, vyměnit zkušenosti, tipy a pobavit se.

Zdroje fotografií: CopyCamp, prezentace Jany Moravcové a prezentace Jiřího Sekery

Štítky dokumentu: Content Marketing Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: