LinkedIn jako nástroj pro váš byznys

3. 12. 2013 | Petr Michl
LinkedIn může zlepšit povědomí o vaší osobě, firmě a dokonce lze s jeho pomocí i přímo navýšit prodeje. Na workshopu poskytli své tipy Adam Zbiejczuk, Jenda Perla a Tomáš Baďura.

Je LinkedIn jen nástěnka na "sívíčka", nebo je to už plnohodnotné sociální médium pro profesionály? Workshop "LinkedIn. Nástroj pro váš Business" pořádaný společností eNovation provozující platformu odborných setkání enforum měl ambice určit jeho limity i možnosti, které přináší jednotlivcům a firmám.

Reklamy na LinkedIn nefungují

Prvním z řečníků byl specialista na sociální média, Adam Zbiejczuk. Profesionál na volné noze, kterému LinkedIn profil pomáhá k novým zakázkám. Přesto nepovažuje LinkedIn za marketingový nástroj, ale spíše za unmarketingový – tedy takový, který se tváří, že nemá s klasickým marketingem nic moc společného.


Adam Zbiejczuk

V souladu s tím je minimálně úspěšnost reklam na LinkedIn v místním prostředí. Dle Adama Zbiejczuka nemá jejich použití v ČR význam. Lidé zde nenavštěvují příliš news feed, kde jsou reklamní příspěvky zobrazeny. V tomto ohledu je LinkedIn protipólem Facebooku, kde lidé tráví většinu času v news feedu a  minimum na profilech jednotlivých uživatelů.

Jak mít úspěšný firemní profil na LinkedIn? Dle Adama Zbiejczuka je základním předpokladem to, že zaměstnanci konkrétní firmy budou mít profil na LinkedIn a že budou podporováni v tom, aby se na LinkedIn pohybovali (donedávna byla pro mnoho lidí z HR oddělení aktivita zaměstnance v podobě vylepšování svého LinkedIn profilu důvodem k zvýšené pozornosti a podezření, že hledá místo jinde – pozn. red.). Pokud budou mít dobrou zkušenost se svou firmou, sami budou sdílet projekty, na kterých se podílí a šířit slávu dál. Firemní profil sám o sobě není nějaká samo-spásná funkcionalita. Její výhodou i nevýhodou je to, že se nemusí spoléhat jen na news feed, ale v defaultní nastavení může obvykle firemní profil rozesílat emaily např. o nových příspěvcích za poslední týden.

LinkedIn pro budování svého jména jako značky

Jenda Perla se na LinkedIn zaměřil z pohledu osobnostního brandingu. Důležité je dle něj vědět o možnostech editace profilu a využívat je. Sám má doporučení jiných uživatelů navrchu jako první položku ještě před výčtem svých pracovních zkušeností. Pokud jste někde přednášeli, můžete vložit své prezentace přes Slideshare. Podobně výrazně viditelná pole ale můžete využít klidně k umístění printscreenu webu, který jste pomáhali vytvářet.

Jenda Perla

Jak budovat zodpovědně kontakty? Nijak negativně nebude vnímáno, když se propojíte s osobou, s kterou máte mít obchodní schůzku. To vám umožní získat více informací (mnoho uživatelů nezobrazuje svůj celý profil lidem mimo síť jejich kontaktů), které vám pomůžou v přípravě na meeting. Minimálně v tom, že se můžete poté na místě zeptat na společného známého nebo na projekt, na kterém se dotyčný podílel, a navodit tak uvolněnější atmosféru.

LinkedIn se snaží v poslední době čím dál více přiblížit tradičním sociálním médiím. Tím, že se pokouší udržet uživatele na stránce kvalitním obsahem v newsfeedu, umožňováním publikování příspěvků uživatelů, ale i snahou zlehčit vzájemná doporučení. Ta byla nejdříve pouze ve formě psaných doporučení, která kladla na osobu doporučujícího poměrně velké nároky (napsat několik smysluplných vět, navíc nejlépe v angličtině), a proto jich uživatelé získávali velmi málo. To platí doteď, na druhou stranu mají poměrně velkou váhu. Jednodušší verzí jsou nyní „Endorsments", forma doporučení na nejčastěji vámi předem definované dovednosti. Potvrdit, že je někdo dobrý třeba na sociální média nebo grafický design, je dnes otázkou jednoho kliku. LinkedIn navíc v rámci sítě kontaktů uživatele „odklikávání Endorsments" sám propaguje. Celý tento systém doporučování je navíc založen na bázi reciprocity. Lidé se zkrátka cítí trochu zavázáni, když je někdo takto doporučí a vrátit to mohou během několika vteřin. Níže můžete vidět sekci doporučení skrze „Endorsments" na profilu Jendy Perly. Jak je řečeno výše, má ji vysunutou nahoru hned pod úvodní fotografii a své profesní „Summary".

Vzbuzovat pocit potřeby reciprocity doporučuje Jenda Perla i v jiných aspektech „života na LinkedIn". Dávejte v „news feedu" lajky lidem u jejich kariérních výročí a u jejich zajímavých příspěvků. Budete tak u těchto „kontaktů" dobře zapsaní, s větší pravděpodobností vás doporučí skrze endorsments a třeba si na vás vzpomenou, až budou příště potřebovat pomoci s prací, která odpovídá vašemu profesnímu zaměření. Na LinkedInu jsou dle Jendy Perly nejdůležitější uživatelé, jež jsou „klíčovými uzly". To jsou ti, kteří mají v kontaktech mnoho lidí, zprostředkovávají vzájemné kontakty a doporučují lidi nejen skrze nějaké funkční prvky LinkedIn, ale i odpověďmi na dotazy typu: „Neznáš někoho, kdo umí...?" Čím více budete působit jako oni, tím vyšší bude i hodnota vašeho „sociálního kapitálu" na LinkedIn.
Při vytváření své sítě objasňujte, proč se chcete s konkrétním člověkem spojit i na LinkedIn. Adam Zbiejczuk radí: Nepoužívejte generické texty, které vám LinkedIn nabízí... sám podobné žádosti od lidí, které neznám, ignoruji."  Místo „I'd like to add you to my professional network on LinkedIn" proto raději napište, kde jste se potkali a důvod, proč se chcete spojit.

Autor tohoto článku dodává, že nepříznivě působí i všechny očividné snahy „přelstít systém". LinkedIn se zavedením Endorsments zvýšil počet doporučení, zároveň ale přispěl k devalvaci jejich hodnoty. Na základě reciprocity si lidé mohou jednotlivé „odbornosti" snadno „naklikat". To, že se to děje u spolužáků z vysoké školy, je pochopitelné. Na obrázku níže můžete ale vidět, že někteří lidé nabízejí masově výměnu u Endorsments kus za kus. Ponechaná první písmena příjmení naznačují, že podobnou zprávu pravděpodobně dotyčný rozesílal na své kontakty pěkně abecedně. Nyní má skutečně vyladěný profil, dle kterého vypadá jako vysoce uznávaný odborník. Ti, co obdrželi podobnou zprávu a nepřistoupili na výměnný obchod, se ale pravděpodobně společné práci vyhnou.


Jenda Perla upozornil ještě na další zajímavé funkce, které většina lidí nevyužívá. LinkedIn si můžete spárovat i s vaším kalendářem a emailovými kontakty (skrze Gmail, Outloook nebo Yahoo). Způsob nastavení objasní video níže.



K lidem si navíc můžete psát poznámky – klidně striktně „byznys záležitosti", ale třeba i osobní detaily, které vám pomůžou lépe navázat konverzaci. LinkedIn tak může být i Vaším „malým CRM systémem". K vyplňování těchto informací se dostanete na profilu vašeho kontaktu, v záložce „Relationship" hned pod první kartou s fotografií a základními profesními údaji.


LinkedIn může vydělávat i peníze

S případovou studií, který odhalila, že LinkedIn může fungovat i přímo jako nástroj vydělávající peníze, vystoupil Tomáš Baďura z agentury Pria. Oční klinika Gemini chtěla na největší profesionální sociální síti šířit povědomí o značce a panu primářovi MUDr. Stodůlkovi, zároveň zde chtěla komunikovat se stávajícími i potenciálními zákazníky a podpořit prodeje. Proto jí zde agentura vytvořila firemní profil, který publikoval cca 2-3 příspěvky týdně. Osobní profil pak byl vytvořen i MUDr. Stodůlkovi.

Netradiční ovšem bylo, že profil doktora Stodůlky byl v rukách zaměstnanců agentury. Ti nejdříve budovali síť kontaktů a posléze zasílali zprávy spojené s nabídkou slevy na operaci očí. Dle Tomáše Baďury bylo odesláno cca 30-40 žádostí o spojení týdně a i stejný počet zpráv do inboxu spojených s obchodní nabídkou.

Oslovováni byli ti, kdo byli již dříve v kontaktu s Oční klinikou Gemini, ale i nově vytvořené kontakty. Zde je vhodné se pozastavit u jednoduchých, ale zcela logických kritérií. Na LinkedIn jsou z většiny lidé s nadprůměrnými příjmy, dají se selektovat dle jejich pozic a zároveň dle pro oční kliniky důležitého aspektu – na jejich fotografii je vidět, když mají brýle. Z profilu primáře Stodůlky tak byly zasílány „obrýleným manažerům" zprávy typu: „ Vidím, že máte brýle, pracuji jako primář očního centra a v případě potřeby bych Vám rád poradil. Stodůlka."

Kampaň trvá od února tohoto roku dosud a díky ní klinika měsíčně získá 2 až 8 nových pacientů. Cena oční operace je přitom 20 až 50 tisíc korun.

...

Linkedin je užitečná platforma. Ač se o to snaží, není ani při 238 milionech uživatelů sociálním médiem v pravém slova smyslu. Právě to, že většina uživatelů ho stále používá pouze jako nepříliš dobře udržovanou nástěnku pro životopis, dává o to větší příležitost zde vyniknout. Ne každý na LinkedIn dokáže přímo vydělávat peníze jako Oční klinika Gemini. Vaše aktivita a vyladěný profil na sociální síti profesionálů vám v dlouhodobém horizontu může ovšem přinést vyšší zisky. Ať už ve formě nového zaměstnání, zakázek nebo jiných pracovních příležitostí.

Kam dál?

Síť profesionálů je vážná věc. S tím souvisí, že lidé na LinkedIn přidávají povětšinou příspěvky spojené s jejich oborem. Ač se to běžně v news feedu hemží radami, jak být lepším manažerem a více a radostněji pracovat, ani LinkedIn není odolný proti humoru. Dokázal to při zařazení do LinkedIn Influencer programu známý komik, čtěte více v článku Conan O'Brien hacknul LinkedIn.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.