Obrat českých e-shopů vyrostl v prvním kvartále 2021 meziročně o 16 miliard korun

20. 4. 2021 | redakce
Loni v prvním kvartále vydělaly české e-shopy 21 miliard korun, nyní to bylo dle analýzy Shoptet 37 miliard. 76% nárůst vypovídá o tom, jak pandemie naučila Čechy nakupovat na internetu potraviny a celou řadu zboží, kterou předtím pořizovali primárně offline.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

České e-shopy v letošním prvním čtvrtletí analýzy dle analýzy společnosti Shoptet meziročně bezmála zdvojnásobily svůj celkový obrat. Oproti prvním třem měsícům loňského roku, kdy dosáhly obratu 21 miliard korun, letos ve stejném období prodaly zboží za 37 miliard korun. „Hlavním důvodem obrovského růstu e-commerce je sílící obliba online nakupování. Ta se projevuje mimo jiné tím, že vedle jídla z restaurací a potravin nakupují lidé v e-shopech i běžné produkty denní spotřeby. V našem březnovém průzkumu potvrdila polovina dotázaných, že online nakupují vše, co je možné. A téměř polovina v tom plánuje v maximální možné míře pokračovat i nadále,“ uvádí Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet.

Prudký růst menších a středních e-shopů

Na růstu celé e-commerce se významně podílely i menší a střední e-shopy, kterým se v letošním prvním kvartálu extrémně dařilo. Jen obchody na platformě Shoptet dosáhly celkového obratu přibližně 13 miliard korun, zatímco před rokem to bylo „jen“ šest miliard korun. Meziroční 51% nárůst obratu e-shopů na platformě Shoptet navíc výrazně překonává průměr celého trhu české e-commerce. „Už delší dobu sledujeme trend rostoucí obliby menších a středních e-shopů, na kterých Češi nakupují stále častěji. Jedním z faktorů je podpora lokální ekonomiky. Tyto e-shopy navíc bývají specializované na vybraný sortiment, u kterého tak mohou zákazníkům poradit mnohem lépe. Zároveň stále neustává enormní zájem o založení nových e-shopů, od začátku roku do konce března jich u nás vznikly přibližně čtyři tisíce,“ vysvětluje Samuel Huba.

Průměrný nákup meziročně zdražil

Stejně jako se zvýšil souhrnný obrat českých e-shopů, stoupla i cena průměrného nákupu na nich. Ta z 1800 korun v loňském prvním čtvrtletí vzrostla na letošních 2160 korun. Důvodem je podle Shoptetu zejména opadnutí loňské nejistoty, kvůli které lidé méně utráceli. Mezi nejprodávanější kategorie zboží začátkem letošního roku patřily potřeby pro zahradu a domácnost, kosmetika, drogerie či ochranné pomůcky. K dlouhodobě nejprodávanějším kategoriím zboží v e-shopech nicméně patří elektronika a domácí potřeby, stoupá ale také podíl potravin. S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už 36 % lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 %,“ dodává Samuel Huba z Shoptetu.

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.