Oslavy jubilea, které královna Alžběta II. nechtěla: s falešnou Meghan a Harrym i 72 navždy chybějícími hosty

6. 6. 2022 | Petr Michl
Minulý týden byl ve Velké Británii ve znamení oslav 70 let panování královny Alžběty II. I tento moment ale šlo marketingově využít. Podívejte se, jak se to povedlo značce limonády Ribena a pozůstalým velkého neštěstí.


Zdroj: Ribena

Ve čtvrtek 2. června proběhl v ulicích Londýna slavnostní vojenský průvod, který odstartoval oslavy královny Alžběty II. a jejích 70 let na trůně Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Celé trvání oslav už její výsost neabsolvovala a na část se dívala jen v televizi. Pravděpodobně ale neměla radost ze zhlédnutí dvou kampaní, které se rozhodly slavnost země využít k real-time marketingu. V jednom případě PR stunt těží z rozporů v aktuální královské rodině, v tom druhém se pak snaží upozornit na přehlíženou tragédii.

Harry a Meghan mávají na lidi z balkonu. Akorát jsou falešní


Zdroj: Ribena

Značka limonád Ribena má novou kampaň Chin Up, která říká, že máte dát „bradu vzhůru“ a čelit s úsměvem i na první pohled nepříjemným situacím. A tou je pro nynější britskou královskou rodinu jistě odluka od prince Harryho a jeho ženy Meghan Markle, kteří už nechtěli být zároveň „majetkem veřejnosti“ i součástí kolektivního symbolu monarchie, a přestěhovali se proto do USA.

Nyní byli přítomni na oslavě v Buckinghamském paláci, ale stejně jako další „černá ovce rodiny“, princ Andrew, nestáli na balkoně při slavnostním průvodu spolu s hlavní oslavenkyní a zbytkem rodiny. Jejich absence byla oznámena dopředu, a tak značka Ribena přispěchala s náhradou. U Tower Bridge zbudovala s pomocí agentury BBH falešný balkon, z kterého už den předem ve středu 1. června kynuli davům dvojníci prince Harryho a Meghan.


Zdroj: Ribena


Brand manažerka Ribeny, Charlotte Flook, uvedla v tiskové zprávě:

„Našim spotřebitelům stojíme po boku již více než 80 let a chceme všechny povzbudit, aby se v nepříjemných životních situacích zasmáli... i když přijdou o jeden z nejočekávanějších snímků roku!"

Pod jejich improvizovaným balkonem byl rozvinut branding kampaně Chin Up, který na fotkách obletěl většinu britských médií. PR stunty mají především poutat pozornost, a to se v tomto případě s nevelkými náklady skutečně povedlo.


Zdroj: Ribena

 

 

72 lidí, co na oslavu nepřišli a už nikdy nepřijdou


Zdroj: the Grenfell Community

Využít úsilí médií pokrývajících téměř cokoliv, co je spojeno s oslavou královnina jubilea, zkusila také the Grenfell Community, seskupení okolo pozůstalých po požáru londýnského obytného výškového domu Grenfell Tower, při němž zahynulo 72 lidí. Odehrál se v červnu před 5 lety, a tak má také své výročí. Z pohledu pozůstalých je ale především připomínkou toho, že se úřady s tímto neštěstím nevypořádaly dostatečně. Nikdo za požár dosud nenese právní odpovědnost.

Z toho důvodu byla uspořádaná silně symbolická party na ulici, s dlouhým stolem se 72 židlemi, které zůstaly neobsazené. Na stole byly talíře s nápisem:

„72 mrtvých a stále bez jakéhokoliv zatčení. Jakto?“


Zdroj: the Grenfell Community


Zdroj: the Grenfell Community

Nabil Choucair, který přišel při požáru o šest členů rodiny, řekl deníku Metro:

„Moc mi chybí moje rodina, prožili jsme spolu mnoho hezkých chvil, ale byli nám vzati za těch nejhorších okolností. Téměř si je dokážu představit, jak dnes sedí u stolu a připojují se k oslavě. Ale dnes s námi nejsou.“

Yvette Williams zavzpomínala pro London Live, že pozůstalí zažili po požáru velmi milé setkání s Alžbětou II. 72 volných židlí je ale připomínkou toho, že krátkodobé vyjádření soustrasti bylo téměř všechno, čeho se od monarchie pozůstalí dočkali. Veřejné vyšetřování v roce 2020 odhalilo, že výrobci obložení a izolace si byli vědomi rizik, která představují nabízené materiály, a přesto je nadále nabízeli.

Dosud velice váznou úpravy výškových domů s podobnou hořlavou izolací či hliníkovým opláštěním AMC přítomnými v Grenfellu. Ač na ně britská vláda vyčlenila pět miliard liber (téměř 150 miliard korun), dosud k nim nedošlo u stovek domů. Večeře pro nepřítomné hosty tuto situaci připomíná a má na to právo i v jinak slavnostní okamžik.

Zdroje: Famous Campaigns, Lidovky.cz, AOTW

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: