Penetrace elektronických zařízení v českých domácnostech dle jejich socio-ekonomické klasifikace: Tablety jsou přítomny již v 13 % domácností

11. 12. 2014 | Petr Michl

Jak jsou na tom Češi s vlastnictvím elektronických zařízení? Na to se snažil odpovědět Kontinuální výzkum Projektu elektronického měření sledovanosti televize roku 2014 s použitím nové socio-ekonomické klasifikace českých domácností ABCDE vyvinuté společností MEDIARESEARCH. Dle dat z prvních tří kvartálů tohoto roku vyplývá, že ploché LCD, plasmové a LED televize jsou standardem, kterého dosahují téměř tři čtvrtiny domácností. Vlastní je většina domácností i z nižších socio-ekonomických skupin. Ty stále zaostávají ve vlastnictví např. notebooků či digitálních fotoaparátů. Nejvíce se však vyšší socio-ekonomické skupiny od těch nižších odlišují v penetraci tabletů a chytrých mobilních telefonů.

Aktuálním hitem na poli mediálních zařízení jsou mobilní zařízení, především chytré mobilní telefony (smartphony) a tablety. Procento českých domácností vlastnících tablet se za poslední rok zdvojnásobilo, z 6,4 % na více než 13 %. Chytrý mobilní telefon najdeme dokonce již ve čtvrtině českých domácností.

Právě vlastnictví tabletu nebo chytrého telefonu lze označit jako příznak příslušnosti k vyšší socio-ekonomické skupině. Tablet resp. smartphone vlastní ve skupině A celých 23 % resp. 53 % domácností, zatímco ve dvou nejnižších kategoriích D2 a E jen 4 % resp. 8 % domácností. Podobně strmý profil podle socio-ekonomického žebříčku má ještě vlastnictví televizorů s moderními funkcemi (Smart TV, 3D televize, time-shift). Nižší socio-ekonomické skupiny také stále zaostávají např. ve vlastnictví notebooků a digitálních fotoaparátů.


Zdroj: ATO-MEDIARESEARCH, kontinuální výzkum leden-září 2014
Základ: Všechny domácnosti, N = 6766

Technické novinky se vyznačují nejen v čase dynamicky rostoucí penetraci, ale také specifickou strukturou svých vlastníků (uživatelů). Jako první si je pořizují domácnosti s nejvyšším socio-ekonomickým statusem, tj. domácnosti nejvýše postavené z hlediska vzdělání, profesního postavení a příjmů. Proto u těchto předmětů pozorujeme nejvyšší penetraci v nejvyšších socio-ekonomických skupinách A a B (dle nové klasifikace ABCDE se skupinami A, B, C1, C2, C3, D1, D2 a E) a tato penetrace poměrně prudce klesá směrem k nejnižším skupinám D a E.

Vlastnictví televizoru s plochou obrazovkou (LCD, LED nebo plasmovou) se v ČR pomalu stává standardem. Podle výsledků Kontinuálního výzkumu, který MEDIARESEARCH realizuje pro Asociaci televizních organizací jako součást peoplemetrového měření, vlastní takový televizor bezmála 71 % českých domácností. Že televizor s plochou obrazovkou už není možné považovat za technologickou novinku, dokládá i pohled na novou socio-ekonomickou klasifikaci ABCDE – i v nejnižší kategorii E jej vlastní již bezmála polovina domácností.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.