Počká to! AT&T v drastickém krátkém filmu ukazuje neslučitelnost sociálních médií a řízení

22. 7. 2015 | Petr Michl
Nejen SMS, ale ani kontrolování Facebooku k řízení nepatří.



Automobilky a telefonní operátoři věnují část své marketingové komunikace i dopravní osvětě. Dlouho se brojilo především proti psaní SMS při řízení. Nový krátký film telekomunikační společnosti AT&T ze série „It Can Wait" si bere na mušku více aktuálně online formy vyrušení a dělá to doslova epickým způsobem: výtečně natočeným krátkým filmem.

Řemeslník v kostkované košili a prošívané vestě si koupí kávu a na poslední chvíli se rozhodne i pro pořízení si losu do loterie. Nastoupí do svého velkého modrého pick upu a odjíždí z čerpací stanice. Dnes to v práci zabalil dřív. Chce stihnout ještě kus baseballového zápasu syna Dannyho. Při cestě volá ženě ohledně toho, co si dají k večeři. Pár čeká setkání s realitním makléřem a není divu, že jsou z toho oba nervózní.  „Nemusíš se ničeho bát, stejně budeme brzo nechutně bohatí," odlehčí situaci zmínkou o „téměř jisté" výhře v loterii.
Starší pár hispánského původu mluví i doma na americkém předměstí španělsky. Muž je paraplegik a odpočívá v obývacím pokoji. „Chceš se dívat na svůj oblíbený pořad?" ptá se manželka a rovná televizi, aby na ní lépe viděl. Nechce. Pořad začíná až ve dvě hodiny. Žena ho upozorní, že kdyby něco potřeboval, bude na zahradě, a jde kropit trávník hadicí.
O několik ulic dál jede na kole asi 10 letý kluk, pozoruje okolí a mluví si pro sebe.



Třicetiletá pohledná maminka 5 leté Grace před chvílí vyjela z domova v béžovém sedanu Toyota. Dcerka je vzadu na autosedačce a hlásí, že její panenka Elizabeth chce zmrzlinu.  Jestli bude hodná holka, můžeme se pro ní stavit po cestě domů," usměje se máma. Grace je pro ni vším. Když jí pípne na mobilu notifikace, že někdo olajkoval její fotku na Facebooku, musí se hned podívat. V následujících setinách se však ozve rána, která otřese všemi dosud jmenovanými.



Zdlouhavá expozice představující střípky životů jednotlivých aktérů příběhu, kteří se setkají v jednom definujícím momentu, je tradiční literární i filmový postup. Někomu může v tomto případě dokonce silně připomínat úvod snímku 21 gramů Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Tentokrát je ale tento kraťas dílem DDBO New York, přičemž o vizuální efekty se postarala agentura The Mill. Režisérem pak byl zkušený veterán reklamního průmyslu Frédéric Planchon (jeho dalším skvělým počinem je například reklama The Kiss pro britský Vodafone - pozn. red.).

Reklam s podobným varováním je celá řada a vzhledem k povaze zadavatelů nejde povětšinou o nijak levné či nekvalitní počiny. Proto je poměrně těžké vyniknout, ale AT&T se to s tímto dílem podařilo. Díky tomu, že dovolí divákovi vytvořit si k hrdinům příběhu určitý vztah, je kolize působící jako vytrhnutí z obyčejných, ale láskou naplněných životů, o to ničivější.

Notifikace na Facebooku jako spouštěč havárie nebyla vybrána náhodou. Čtení a psaní SMS, které bylo dosud řidičům nejčastěji vyčítáno, jde do pozadí. Svět sociálních médií, e-mailů a nikdy nekončících upozornění nám nabízí příležitost k rozptýlení mnohem častěji. Společnost AT&T toto poselství bude šířit i dále. Ve spolupráci s vývojáři z Reel FX vytvořila aplikaci nazvanou the It Can Wait Driving Simulation. S její vylepšenou verzí pro Samsung Gear VR headset nabídne při tour po školách ve 100 amerických městech vyzkoušení současné obsluhy sociálních médií a řízení vozu ve virtuální realitě.

Její dotyk si ale můžete vyzkoušet i vy. Stačí k tomu stáhnout aplikaci pro Android a iOS kompatibilní s Oculus Rift chudých, Google Cardboard.  

Kam dál?

Přijde vám příběh ztvárněný až uměleckým způsobem příliš nerealistický? Osvětu nedělají v této tématice pouze značky, ale i veřejné instituce. Národní úřad pro bezpečnost dopravy v USA loni vydal dokument o dnes 21 leté dívce Liz Marksové, která se stala účastnicí nehody právě kvůli tomu, že věnovala při řízení přílišnou pozornost svému telefonu.

Ne, není to zrovna příjemný pohled. To se ale nedá říct ani o jiných videích a PSA reklamách zabývajících se touto problematikou. Ty nejlepší můžete nalézt v našem článku Videa o bezpečnosti v dopravě: Od krvavé doslovnosti k emotivní symbolice.

Zdroje: Adweek, Anonymous

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.