Videa o bezpečnosti v dopravě: Od krvavé doslovnosti k emotivní symbolice

14. 4. 2014 | Petr Michl
Střih a smrt nebo raději vysvětlení toho, proč má náš život smysl? Oba dva přístupy jsou možné.

Marketingové kampaně pro zvýšení bezpečnosti v dopravě je jedno z nejvděčnějších témat. Těžko se najde někdo, kdo by rozporoval jejich poslání a význam. Dopravní nehody jsou vizuálně atraktivní a zároveň je tak trochu výzvou neznázorňovat jejich často smrtelné důsledky  s dokumentaristickou přesností, ale spíše v subtilnějších náznacích. To se daří u tištěné reklamy upozorňující na to, že psát SMS a řídit zároveň, je nebezpečné. Asi bychom se nedopočítali, když bychom se tu snažili vyjmenovat všechny povedené kousky, často od automobilových značek.



Na druhou stranu fatalismus nehod nabízí rychlá finále s okamžitým emočním dopadem. Přesně to platí i pro reklamu pro Národní úřad bezpečnosti dopravy v USA, který také bojuje proti SMS při řízení. Scénář v bodech je jednoduchý: mládí, radost a neopatrnost / náraz /  smrt / poučení.

Efekt je tak silný, že by závěrečné poučení od policisty snad ani nemuselo být přítomné. Na druhou stranu je kampaň zacílená na teenagery a takovýto závěr společně s claimem U drive. U text. U pay" dává alespoň vědět, že cena smskování v autě nemusí být vždy ta nejvyšší, ale že můžete být i ve formě i tak nepříjemné pokuty. Distraction.gov uvádí, že  70 % teenagerů při řízení SMS psalo, takže osvěta je rozhodně potřeba.

Koncept chyba - smrt" má ve své údernosti jeden nedostatek, emoce se nemusí v divácích dostatečně usadit. Obzvláště, pokud je spot bezprostředně následovaný nějakou veselou a hravou reklamou. Novozélandský spot Mistakes toto vyřešil zastavením času před kolizí. Postavy vyjdou z auta a stihnou si své řidičské chyby vyříkat. Nejsou poté už anonymní, je nám připomenut i silný vztah otce milujícího svého syna cestujícího na zadním sedadle. Srážku ale odvrátit nejde, po nastoupení do vozů je dokonáno v tu chvíli již nevyhnutelné. Originální hrátky s časovými rovinami si dle nás určitě letos vyslouží nějaké kreativní reklamní ocenění.

To, že méně je někdy více, ukázal britský spot zdůrazňující důležitost bezpečnostního pásu. Neuvidíte v něm ani jeden automobil, ani jeden zohýbaný plech - celý se odehrává v obývacím pokoji a je čistě symbolický. Bezpečnostní pás si nedáváte jen kvůli ochraně sebe sama - na světe jste také pro svou rodinu

Možná i díky své emotivnosti bez krve má Embrace Life - always wear your seat belt" téměř 18 milionů zhlédnutí, zdaleka nejvíce ze všech dopravních bezpečnostních videích. Tento formát se pohybuje mezi symbolikou a syrovou doslovností. Jaký přístup přijde účinnější vám?

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: