Pozitivní vs negativní kampaň a její vliv na vnímání prezidentských kandidátů

25. 1. 2013 | Petr Michl
Miloš Zeman i Karel Schwarzenberg po prvním kole veřejně prohlásili, že povedou korektní a konstruktivní kampaň. Moc dlouho u toho nezůstalo. Podívejte, jak to zamíchalo s vnímáním kandidátů voliči.

Miloš Zeman i Karel Schwarzenberg, oba finalisti prezidentských voleb, po prvním kole veřejně prohlásili, že povedou korektní a konstruktivní kampaň. Moc dlouho u toho nezůstalo. Miloš Zeman se rozhodl, že vsadí na osobní útoky. Společnost KBMG CEE se podívala na to, jak mu tato hra vychází. Analyzovala více než 250.000 příspěvků, které v uplynulých týdnech prezidentských voleb proběhly českým internetem. Monitorovala články, komentáře k nim, blogy, fóra a samozřejmě globální a české sociální sítě. Na konci byly použity váhy pro zohlednění objemu komunikace na jednotlivých doménách a výsledky jsou následující.

 

V týdnu prvního kola voleb převládalo smíšené a neutrální hodnocení obou kandidátů - přibližně 50% všech příspěvků. Oba kandidáti na tom byli podobně i co do poměru jednoznačně pozitivních či negativních komentářů. Když jsme ale spočítali statistiku za období za posledních 10 dní (14-23.1.) pozorujeme hned dvě skutečnosti. Jednak se od prvního kola zvýšil podíl komentujících, kteří se v aktuální situaci neorientují nebo nedokáží ke kandidátům zaujmout jednoznačný názor - 70% příspěvků. A za zmínku určitě stojí, že o 32% klesl podíl jednoznačně pozitivních komentářů na adresu Miloše Zemana, který ve srovnání s druhým kandidátem ještě dále oslabil v diskusích na sociálních sítích. Karel Schwarzenberg sice také zaznamenal v tomto ohledu ztrátu, ale pouze 5%.

V období před druhým kolem prezidenstkých voleb je především v případě Miloše Zemana zřetelnější agresivní vyhraňování vůči protikandidátovi. V jeho druhém volebním klipu akcentuje sociální askepty a svoji levicovost, mimo to ale využívá i nacionalistickou kartu.

 

Online Analytik společnosti KBMG CEE, Pavel Kohout, k tomu dodává: „Poměrně agresivní rétorika Miloše Zemana sice posílila vnímání jeho osoby jako silného politika, ale ukázala se být dvojsečnou zbraní. Atributem, ve kterém Miloš Zeman od prvního kola voleb „vyrost“ nejvíce je neférovost. Na druhé straně Karel Schwarzenberg posílil jako otevřený a poctivý politik, který ovšem ve srovnání s Milošem Zemanem pokulhává v rozhodnosti a počtu politických zkušeností.“

Nakolik se tento obrázek shoduje s vnímáním obou kandidátů i u voličů, kteří se nepohybují v prostředí online diskusí a zda se tento posun ukáže být jako důležitý, uvidíme již na konci tohoto týdne.

Zdroj: Výzkum KBMG CEE, www.youtube.com/user/SvetPodleMilose

Zdrojem pro data k sentiment skórům a imageové matici je monitoring českého internetu WLIP.cz, Výpočty se zakládají na statistice reprezentativního vzorku příspěvků obsahující témata obou prezidentských kandidátů.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum YouTube
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.