Poznali byste svoje blízké jako bezdomovce?

25. 4. 2014 | Irena Šovčíková
Sociální experiment ukazuje, že bezdomovce na ulicích vnímáme tak málo, že bychom si ani nevšimli, kdyby tam seděla naše vlastní rodina.

Každý den projdeme kolem alespoň jednoho bezdomovce. Ale víme jak vypadají? Věnujeme jim vůbec pozornost? Ne. Prostě se tváříme, jakoby neexistovali. Iniciativa Rescue Mission New York se rozhodla na to upozornit pomocí sociálního experimentu.

V New Yorku je lidí bez domova mnohem víc a každý, kdo prochází městem už si jednoduše vypěstoval schopnost je nevidět. To ale neznamená, že tam nejsou. New York Rescue Mission tedy připravila sociální experiment, ve kterém normální lidé procházeli kolem svých příbuzných a blízkých, převlečených za bezdomovce. Prošli a netušili, že ta otrhaná paní sedící na zemi je jejich manželka, matka nebo kamarádka. Rescue Mission je celou dobu natáčela skrytou kamerou. Když se zúčastnění později dívali na sami sebe, jak bez povšimnutí míjejí ty, na kterých jim tolik záleží, byli minimálně hodně překvapení.

Video, které vzniklo ve spolupráci s agenturou Silver + Partner, ale neukazuje na konci emotivní reakce plné slz ani věty o život měnícím zážitku, jak je to v dnešní době časté. Lidé se prostě jen cítili velmi překvapení a trochu zahanbeni vlastní nevšímavostí. Jedna žena, která se experimentu původně zúčastnila dokonce ve výsledném videu není. Nedokázala se smířit s tím, že prošla kolem své rodiny bez sebemenšího povšimnutí.

Síla této kampaně totiž není v silném emočním nátlaku, ale v tom, že bychom pravděpodobně dopadli stejně. Tvůrci však poznamenávají, že jejich cílem nebylo, aby se kdokoliv cítil špatně. Chtěli jen ukázat, jak jsme z bezdomovců udělali naprosto neviditelnou součást ulic. To je ostatně přirozené, protože je to svým způsobem naše vlastní ochrana. Na druhou stranu právě koukání se skrze ně a zapomínání na to, že jsou to taky lidé jako my, je právě to, co bezdomovcům velmi ztěžuje jejich návrat do běžného života. Stačí si to jen uvědomit.

K experimentu vznikla i samostatná stránka Makethemvisible.com, která ukazuje fotky skutečných bezdomovců s krátkými osobními poznámkami o tom, co mají rádi.

Sociální experimenty jsou v poslední době oblíbeným způsobem jak poukázat na nějakou kauzu nebo problém. Nedávno například ulicemi Londýna procházel muž s cedulí „Fuck The Poor". Kolemjdoucí se zastavovali a pobouřeně komentovali toto stanovisko. Když ale později stál s cedulí „Help The Poor", odpovědí mu byla vesměs jen ignorace. Více v článku Sociální experiment: Fuck The Poor.

Zdroj: AdWeek

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.