Proč se stát na fanouškem na Facebooku?

27. 6. 2013 | BeDa
Láska a pak peníze. Nejčastěji dávají lidé firmám lajky z lásky, slevy jsou až na druhém místě.

Tento přístup je sice už částečně překonaný, ale mezi základní měřítka úspěšného firemního profilu na Facebooku neustále patří počet fanoušků (lajků). Existuje několik základních taktik, jak fanoušky přilákat a ty se odvíjejí od toho, proč by uživatelé měli dát svůj palec nějaké konkrétní značce.

Podle průzkumu společnosti Syncapse provedeném na vzorku 2000 fanoušků je hlavním důvodem, proč uživatele dávají firemním profilům like, láska ke značce. Chtějí tím vyjádřit podporu svému oblíbenému brandu a neočekávají nic na oplátku. Uvedlo to tak 49 % dotázaných. Funguje to například pro společností Disney, Coca-Cola a Nike. Ty sdílejí se svými fanoušky obrázky, vlastní i ty uživatelské. Jedná se o takové společnosti, které se o lajky nemusí zase až tak snažit, uživatelé k nim proudí sami, nebo dokonce zakládají z vlastní iniciativy jejich fanouškovské stránky. Podobně to měla třeba Nutella, které nějakou chvíli trvalo než si na Facebooku založila oficiální stránku. Do té doby ji vedlo pár oddaných fanoušků, kterým se v roce 2009 podařilo mít 3. nejvyšší počet fanoušků na Facebooku vůbec. 


Na druhém místě, proč se stát fanouškem, jsou různé výhody a kupony. To lze pozorovat u značek, které se zaměřují především na občerstvení. McDonald’s, Subway nebo například Starbucks. Tyto firmy používají slevové kupony jako oblíbenou taktiku a odráží se to i na nejčastějším důvodu, proč je fanoušci začali sledovat.


Fanoušci, jejichž vztah ke značce je založen na emocích spíše než na slevách, jsou pro firmy daleko cennější. Jsou mnohem loajálnější a jejich zájem je dlouhodobý. Navíc slouží jako dobrý základ pro facebookový reklamní nástroj Lookalike audience, který umožňuje cílení na skupinu uživatelů s podobnými vlastnostmi. Velké a úspěšné značky ale používají obou taktik - vsází nejen na to, že k nim uživatelé sami přijdou, ale lákají je i na speciální akce.


Dále se na žebříčku nejčastějších důvodů pro lajkování firemní stránky na Facebooku umístila touha dostávat pravidelné informace od značky (41 %) a účast v soutěžích (35 %).

Pátý nejčastější důvod, proč se uživatelé stávají fanoušky, je záměr podělit se o dobrou zkušenost s produktem a značkou. Nejlepšího skore v tomto ohledu dosáhla společnost na herní konzole Xbox. Hráči si na Facebooku vzájemně radí a hodnotí hry a jednotlivé funkce.  

Druhou pětici důvodů tvoří:

- sdílení vlastních zájmů/životního stylu s ostatními (27 %)

- přístup ke všem informacím při vyhledávání specifického produktu či služby (21 %)

- následování kamarádů, kteří už jsou fanoušky značky (20 %)

- reklama (18 %)

- doporučení značky (15 %)

Na závěr výzkum poněkud odlehčíme komiksem ze života fanoušků a správců firemních profilů. Velká část fanoušků ocení slevu, ale možná je i víc těch, co mají olajkovanou značku prostě jen rádi. Nepleťte si ovšem oblibu brandu s ochotou přijímat spam.

 

 Zdroj: www.mashable.com, www.syncapse.com, allfacebook.com

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.