Slovenský veřejnoprávní rozhlas a televize se od ledna sloučí

16. 12. 2010 | ČTK
Veřejnoprávní Slovenská televize (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) se od nového roku sloučí. Rozhodl o tom dnes parlament, který prolomil veto prezidenta Ivana Gašparoviče. Poslanci většinu z 15 připomínek hlavy státu k zákonu odmítli.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Veřejnoprávní Slovenská televize (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) se od nového roku sloučí. Rozhodl o tom dnes parlament, který prolomil veto prezidenta Ivana Gašparoviče. Poslanci většinu z 15 připomínek hlavy státu k zákonu odmítli.

Spojení rozhlasu a televize do jedné instituce, Rozhlasu a televize Slovenska (RTS), ministerstvo kultury obhajovalo mimo jiné finančními úsporami. V nepříznivé finanční situaci je zejména STV, jejíž závazky by koncem roku měly překročit 27 milionů eur (zhruba 679 milionů Kč). "Po 15 letech máme poprvé na stole koncepční řešení veřejnoprávních vysílatelů. Je to první krok v rámci začínající reformy médií veřejné služby," prohlásil ministr kultury Daniel Krajcer po hlasování zákonodárců.

Poslanci při opětovném projednání zákona podpořili návrh hlavy státu, aby plat šéfa nové instituce dosáhl čtyřnásobku průměrné mzdy namísto devítinásobku, jak předpokládal původně schválený zákon. Souhlasili rovněž s připomínkou ohledně úpravy ustanovení o volbě a odvolání členů dozorčí rady RTS.

Opozici se spojení médií nezamlouvá. "Je iluze si myslet, že když se (STV a SRo) sloučí, něco se zázračně vyřeší," uvedl poslanec opozičního Směru a exministr kultury Marek Maďarič. Jeho kolegové v rozpravě tvrdili, že vláda chce ovládnout novou instituci.

Ředitele RTS bude volit parlament, dosud o šéfech veřejnoprávních médií rozhodovaly jejich kontrolní rady. Do zvolení prvního šéfa RTS by měl instituci vést dočasný ředitel, jehož vybere předseda parlamentu z dosavadních šéfů televize a rozhlasu.

Televize i rozhlas na Slovensku jsou financovány hlavně z koncesionářských poplatků. Současná vláda plánuje tyto poplatky nahradit přímým financováním ze státního rozpočtu. STV a SRo i po sloučení zůstanou ve svých stávajících sídlech, do budoucna by se měly přestěhovat do nové budovy.

Nejznámější veřejnoprávní televizní a rozhlasovou společností na světe je patrně britská BBC, která funguje téměř od začátku 20. století. V Německu zase vysílá ARD, v Rakousku dominuje národní veřejnoprávní televizní a rozhlasová organizace ORF. V Česku fungují veřejnoprávní rozhlas a televize samostatně.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.