Svoboda není samozřejmost. Připomenou to i všechny telefonní budky v Česku

15. 11. 2019 | Petr Michl
Víte, kde je ve vašem okolí telefonní budka? Na 17. listopadu nějakou zkuste najít. Díky kampani 02 „Svoboda není samozřejmost“ v nich zazní autentický záznam z listopadových demonstrací v roce 1989 doplněný krátkým vzkazem.



Telefonní budky jsou dosluhující připomínkou starých časů. Možná právě proto se je rozhodl využít telco operátor 02 v rámci své kampaně „Svoboda není samozřejmost“.

V neděli 17. listopadu se rozezvoní všechny telefonní budky v České republice. Po zvednutí sluchátka se ozve autentický záznam z listopadových demonstrací doplněný krátkým vzkazem. Ředitel marketingové komunikace a Brandu v O2, David Daneš, k tomu uvádí:

„Zatímco v dnešní době telefonní budky téměř nikdo nepoužívá, před třiceti lety, kdy nebyly žádné mobily a na pevnou linku se čekalo i několik let, měly pro spojení s okolím nenahraditelnou roli. Proto jsme se rozhodli je do kampaně symbolicky zapojit."

Je také nutné dodat, že symboliku lze najít i v jiné rovině. Na příští kulaté výročí 17. listopadu už asi podobnou kampaň zrealizovat nepůjde. V současnosti je v Česku asi 4500 veřejných telefonních budek. 02 ke konci roku ukončí provoz všech z nich mimo kusů, které musí povinně provozovat v nejmenších obcích do 200 obyvatel. Zbude jich tak 1150.

Připomínka nesvobody přijde i online a v televizi

Po 30 letech od sametové revoluce zůstává svoboda pro Čechy velmi důležitou hodnotou. Ze zářijového online průzkumu agentury NMS Research vyplynulo také to, že si Češi cení především možnosti svobodně se vyjadřovat (93 % respondentů). Druhým nejdůležitějším tématem je svoboda přístupu k informacím (92 %), stejný podíl dotazovaných poukazuje i na důležitost svobody ve vzdělávání. Z výzkumu také vyplývá, že připomínání si omezení svobody před rokem 1989 je velmi důležité (81 %), a to zejména pro mladší generaci Čechů.

Důležitost ochrany svobody a demokracie O2 připomene i v další části dlouhodobého projektu Svoboda není samozřejmost. U příležitost 30. výročí listopadových událostí poukáže na nedocenitelnou hodnotu kontaktu s blízkými v emigraci. Kampaň poběží do 17. listopadu online i v televizi.

Rozhovor dvou sester, jedné v emigraci v Austrálii a druhé v socialistickém Československu, si můžete poslechnout níže. Není k němu potřeba žádný náročný vizuál, stačí archivní záběry na šedivé sídliště.

Proč se O2 rozhodlo k takové formě? „Dnes se můžeme během pár vteřin spojit s kýmkoli na druhém konci světa a svobodně překračovat hranice. Před rokem 1989 ale kontakt s blízkými v zahraničí jednoduchý rozhodně nebyl. Pro rodiny rozdělené emigrací byl telefonní hovor často jediným způsobem, jak se spojit s blízkými. Telefonát tak měl pro stovky tisíc Čechů nedocenitelnou hodnotu. Právě to připomínáme v další části projektu Svoboda není samozřejmost," popisuje David Daneš a dodává: 

„Vážíme si, že díky listopadovým událostem dnes můžeme například volně surfovat po internetu, cestovat a kdykoliv se spojit s lidmi v zahraničí. Jsme hrdí, že tuto svobodnou komunikaci s celým světem můžeme zprostředkovávat. A proto považujeme za důležité připomínat, že svoboda nikdy nebude samozřejmostí."

Vzkazy pro demokracii doputují na Národní třídu

Ve spolupráci s Pamětí národa dává O2 Čechům možnost posílat jejich vlastní vzkazy dnes již třicetileté demokracii. Co pro ně znamená svoboda, demokracie, nebo co jim přinesla revoluce, mohou vyjádřit na webu svobodanenisamozrejmost.cz Vzkazy si pak lidé budou moci přečíst na velkoformátových projekcích 17. listopadu přímo na Národní třídě, nejsymboličtějším místě sametové revoluce.

 

Kam dál? 

O2 se tomuto tématu věnuje dlouhodobě a to i na Slovensku. O2 Slovakia od roku 2016 blokuje na výročí sametové revoluce zahraniční stránky s vysvětlením, že před převratem jste se také jen tak jednoduše nemohli do zahraničí podívat. Získala za to řadu kreativních cen, včetně ocenění PIAF. My jsme tuto ideu zařadili do přehledu Bláznivých PR nápadů, které neselhaly

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.