TikTok zakázal v Rusku živé vysílání a publikování nových příspěvků

7. 3. 2022 | Petr Michl
Rusko vypíná sociální média v posledních dnech převážně samo. Čínský TikTok se odstřihl vlastním rozhodnutím v reakci na v pátek schválený zákon slibující tresty odnětí svobody až na 15 let za šíření toho, co Kreml považuje za dezinformace.

 

Informační válka má dnes jedno z nejvýznamnějších bitevních polí v rámci sociálních sítí. A s probíhající skutečnou válkou na území Ukrajiny to platí násobně. Z globálně zásadních platforem je většina amerických, ale do čím dál silnější pozice se dostává čínskou společností Bytedance vlastněný TikTok. V neděli 6. března ovšem ukázal, že se s Ruskem nechce dostat do křížku a podvolí se jeho novému „zákonu proti dezinformacím“.

Tím myslíme v pátek 4. března přijatý zákon, který počítá s tresty odnětí svobody až na 15 let za šíření toho, co Kreml považuje za dezinformace. A připomínáme, že tím je třeba uznání faktu, že to, co se děje na Ukrajině, je válka. TikTok v reakci na něj v neděli 6. března uvedl:

„TikTok je místem pro kreativitu a zábavu, které může poskytnout úlevu a lidský kontakt v době války, kdy lidé čelí obrovské tragédii a izolaci. Naší nejvyšší prioritou je však bezpečnost našich zaměstnanců a uživatelů a ve světle nového ruského zákona o ‚falešných zprávách' nemáme jinou možnost než pozastavit živé vysílání a nový obsah naší videoslužby v Rusku, dokud nezkoumáme bezpečnostní důsledky tohoto zákona. Naše služba zasílání zpráv v aplikaci nebude ovlivněna. Budeme nadále vyhodnocovat vývoj okolností v Rusku, abychom určili, kdy bychom mohli plně obnovit naše služby, přičemž bezpečnost je naší nejvyšší prioritou.“


Zdroj: Twitter / TikTok

Stručně řečeno: TikTok nebude plnit v Rusku svou funkci. Může být galerií dosavadního obsahu do 6. března a případně dokáže nabídnout uživatelům svoji chatovací funkci. Nový obsah z Ruska se ale na něm do odvolání neobjeví. Motivací je pochopitelně strach, že by Rusko TikTok zakázalo. Se zákazem má tato aplikace zkušenosti již z Indie, pro ni na skutečně velkém a významném trhu. Víceméně jako prostředek políčku Číně pak Donald Trump podmiňoval setrvání TikToku na americkém trhu tím, že předá správu dat z USA americkým společnostem. Těmi měly být Oracle a Walmart, ale s odchodem Trumpa z prezidentského úřadu z tohoto požadavku nakonec sešlo.

Nelze slučovat čínskou vládu a Bytedance či TikTok. Přesto asi není náhodou, že Putinův režim dosud zakázal v Rusku provoz amerických sociálních sítí: Facebook a Twitter, zatímco bez postihu byl dosud TikTok z Číny, která jako stát zatím zachovává na rozdíl od většiny států světa spíše neutrální pozici, jež je v praxi vysvětlována jako tichý souhlas. Proto je i mírným překvapením, že TikTok na konci minulého týdne uvedl:

„Válka na Ukrajině je zničující a naše srdce puká pro všechny, kdo trpí. Přinesla bolest i naší komunitě a našim lidem.“

Na své aplikaci navíc spustil edukační programy pro poznání dezinformací a od pátku 4. března měl být v provozu i jeho program pro označování státem vlastněných médií, aby měli uživatelé větší kontext o důvěryhodnosti informací.

Jak je ale zřejmé, dlouho tyto programy s orientací uživatelům nepomáhaly. TikTok neposkytuje údaje o počtu uživatelů dle jednotlivých zemí, ale dle BBC jich má v Rusku 36 milionů. Pro srovnání Facebook jich má  v Rusku cca 9 milionů a v jeho kategorii je až hráčem číslo 2 za VK (Vkontakte).

TikTok prý bude nadále vyhodnocovat vývoj situaci v Rusku, aby dle toho rozhodl, kdy bude moci své služby opět plně spustit.

Jen v posledních dnech dobrovolně ukončily své služby či prodej produktů na Ukrajině značky jako Airbus, Apple, Burberry, IKEA, Jaguar Land Rover, Lenovo, H&M, HP nebo Netflix. Obzvláště bolestivé může být pak znemožnění placení skrze karty Mastercard a Visa.

Zdroje: NPR, TikTok, TimeBBC

 

Tip redakce:


Hacker Putin. stock photos on Shutterstock. Zdroj: Shutterstock

Na méně dobrovolné bázi se ovšem odehrály jiné „odchody z ruské scény“. Čtěte více v článku Rusko plně odřízlo Facebook, Twitter i významné zahraniční zpravodajské weby.

Štítky dokumentu: TikTok
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: