Toyota nebude s olympiádou v Tokiu spojovat reklamy. CEO nebude na slavnostním zahájení

20. 7. 2021 | Petr Michl
Tato olympiáda je prostě divná. Toyota se jako oficiální partner Letních olympijských her v Tokiu se s tímto draze zaplaceným statusem nebude ani chlubit. Bojí se nepříznivé reakce Japonců, kteří si z většiny olympiádu nepřejí.


Autonomní vůz Toyota e-Pallete, který pomůže na olympiádě v Tokiu s transportem sportovců. Zdroj: Toyota

Málokterý krok vypovídá tolik o (ne)popularitě tokijské olympiády v samotném Japonsku jako včera oznámené kroky Toyoty. Japonská automobilka je oficiální sponzorem sportovního svátku, přesto nebude v době konání olympiády vysílat s ní spojené reklamy. Navíc se nebude účastnit ani slavnostního zahájení, na které nepřijde ani CEO společnosti, Akio Toyoda.

Mluvčí Toyoty k tomu uvedl pro Reuters:

„Je pravda, že Toyota se zahajovacího ceremoniálu nezúčastní, a toto rozhodnutí bylo učiněno s ohledem na různé faktory, včetně absence diváků. V Japonsku nebudeme vysílat žádné reklamy související s hrami."

Mezi „různé faktory“ patří zejména nízká podpora domácího obyvatelstva pro pořádání olympiády. Dle výzkumu deníku Asahi vyjádřilo 68 % respondentů pochyby nad tím, že se organizátorům podaří zamezit šíření koronavirové nákazy, přičemž 55 % přiznává, že byli předem proti samotnému pořádání Her. Nyní je pro jejich zrušení či posunutí 62 %.

Japonsko je ostrovní stát, který se jednoduše bojí zhoršení zdravotní situace poté, co ho navštíví 11500 sportovců doprovázených dalšími členy výprav z celého světa. A obavy se částečně naplňují. Včera byl český plážový volejbalista Ondřej Perušič označen za třetího sportovce s pozitivním testem na Covid-19 v olympijské vesnici. Nákaza byla prokázána i některým funkcionářům. Navíc bylo v Tokiu v sobotu 17. června zaznamenáno 1410 nových případů onemocnění COVID-19, což je nejvíce za posledních šest měsíců. Jednalo se o 28. den v řadě, kdy byl počet případů vyšší než v předchozích sedmi dnech.


Model Concept-i se zúčastní zapálení olympijského ohně a bude vedoucím vozem při průběhu maratonu. Zdroj: Toyota

Mezinárodní olympijský výbor obvykle vydělává nejvíce na prodeji televizních práv. Pořadatelská země má naději dostat se finančně do černých čísel díky platícím fanouškům, implicitně díky takzvanému post-turismu, turistickém zájmu o zemi vyvolaným jejím intenzivním mediálním pokrytím. Rozpočet olympiády v Tokiu se odložení vyšplhal o více než pětinu na 15 miliard amerických dolarů a s faktem, že olympiády se nezúčastní žádní diváci, je rychlé vrácení této částky do státního rozpočtu nepředstavitelné. Není tak divu, že tyto faktory přispívají k převážně negativnímu postoji veřejnosti k celé olympiádě.

A cítí to i domácí Toyota. Ta olympiádu vybaví více než třemi tisíci vozidel, 90 % z nich přitom bude jezdit na vodík či elektřinu.  S šířením povědomí o technologické vyspělosti měli pomoci i roboti asistující při cateringu pro návštěvníky akce.

Toyota dostojí svým závazkům, ale nebude raději Japonce dráždit tím, že by spojení se sportovním svátkem akcentovalo i reklamami. Spojení značky s olympiádou a olympijským hnutím obecně není levná záležitost, situace je ovšem tak nestandardní, že ho nyní vedení Toyoty považuje za přítěž.  

Zdroje: Al Jazeera, Toyota, Reuters, Guardian

Tip redakce:

České značky se za své spojení s olympiádou nestydí. I tak se ne vše daří. Pilsner Urquell vsadil v olympijském spotu z půlky na sportovce, co do Tokia neodletí.

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.