Trump chce zakázat TikTok v USA. ByteDance má bolestivý plán, jak to zvrátit

2. 8. 2020 | Petr Michl
Donald Trump už nehází jen slovní šrapnely a vypadá to, že vlastník TikToku, společnost ByteDance, se bude snažit uchránit, co ještě jde. Třeba i za cenu odprodání svého provozu v USA do rukou Microsoftu.

Donald Trump rozhodně ví, jak dělat okázalá gesta, kterým média dají patřičnou pozornost. V pátek řekl novinářům, že zvažuje výraznou akci proti TikToku. A poté při cestě vládním letadlem AirForceOne vypustil informaci, že je TikTok bezpečnostní hrozbou pro USA a možná vydá exekuční příkaz k jeho zákazu ještě v sobotu. Dosud se tak nestalo. Zdá se přitom, že se tak stalo díky tomu, že ByteDance urychleně začal vyjednávat s Bílým domem o tom, jak se nastíněnému plánu vyhnout. A zřejmě to nepůjde jinak než skrze prodání operací TikToku v USA tamnímu hráči.

Dle informací The Verge jím má být Microsoft. ByteDance nejprve údajně nabídl jako smírčí řešení pouhé odprodání většinového podílu, ale zdá se, že se ve Washingtonu nespokojí s ničím jiným než s plným předáním činnosti TikToku na území USA jinému subjektu. Tím má být právě společnost Microsoft, která by měla mít pod svou správou veškerá data amerických uživatelů. Dle Reuters s tím ByteDance souhlasí, a vybírá si tak nejmenší zlo z těch možných. 

Edit (3. 8. 2020): Trump údajně dal Microsoftu a ByteDance deadline pro uzavření dohody do 15. září. Republikánský senátor Lindsay Graham to označil za win-win situaci. 



TikTok chytil čínský virus

Čínský ByteDance koupil (v Hongkongu založenou) aplikaci Musical.ly v roce 2017 za 1 miliardu dolarů. Rebrand na TikTok rozhodně uživatele lačnící po krátkých lipsync videích nepohoršil. Za poslední 2 roky jde o jednu z nejvíce rostoucích aplikací vůbec. Měsíčně má přes 800 milionů aktivních uživatelů, v USA pak 100 milionů. Jeho lákání se nevyhnuly ty největší značky z oblasti módy či FMCG. A není divu, engagement má být na TikToku větší než na všech dalších velkých social media platformách.


Zdroj: Influencer Markting Hub

Chcete místo makro pohledu konkrétní příklad? Jeniffer Lopez nedávno publikovala video na Twitteru a TikToku. Na Twitteru má 45 milionů followerů a 5 milionů na TikToku. Na první ze zmíněných platforem ovšem získalo video „pouze“ 2 miliony zhlédnutí, zatímco v rámci „čínské aplikace“ těžko uvěřitelných 71 milionů zhlédnutí.

V čem ovšem může být 15 vteřin křepčení na hudební podklad tak podvratné pro národní bezpečnost? Skutečně konkrétní vyjádření z americké strany není k dispozici. Můžeme se ale opřít o to z Indie, kde už TikTok zakázali. „Ministerstvo obdrželo mnoho stížností od různých zdrojů, včetně několika zpráv o některých mobilních aplikacích dostupných na platformách iOS a Android, které kradou a převádí uživatelská data neschváleným způsobem na servery umístěné mimo Indii. Sbírání, dolování a třídění těchto dat elementy nepřátelskými národní bezpečnosti a obraně Indie ohrožuje ve svém důsledku suverenitu a integritu Indie. Je důvodem hlubokého a bezprostředního znepokojení, které vyžaduje krizová opatření,“ vyjádřilo se tamní Ministerstvo informačních technologií. V Indii mimo TikToku zakázali více než padesátku dalších čínských aplikací. Do značné míry dle klíče: je to čínské, pak má software „zadní vrátka“ pro čínskou vládu a uživatelská data nemohou být v bezpečí.

Ostatně tento argument stačil k několika zákazům využití 5G technologie od čínské společnosti Huawei v rámci ICT infrastruktur západních zemích.  Netvařme se ale, že na TikToku jsou jen veselé tanečky teenagerů. Právě v Indii v květnu řada indických influencerů upozornila na TikTok videa obsahující násilí na ženách a zvířatech, rasismus či zneužívání dětí. Problém byl tak hmatatelný, že se mnoho tamních influencerů pustilo do výzvy k bojkotu TikToku, který vedl k značnému úbytku uživatelů i zhoršení ratingu aplikace. TikTok tak měl veřejně nasazenou oslí hlavu ještě předtím, než se proti ní odhodlala zasáhnout indická vláda.

V USA podobně výrazná antikampaň na veřejnosti není patrná. Jde spíš o snahu hnanou shora. V USA už v lednu americké ministerstvo obrany dočasně zakázalo svým zaměstnancům, aby si TikTok instalovali.  Prezident Trump zároveň stupňuje napětí s Čínou, když ji mediálně označuje za prapůvodce koronovirové pandemie, kterou sám nazývá „čínskou chřipkou“. K tomu se vyostřuje situace v rámci obchodních vztahů a konflikt je patrný i v diplomatických kruzích. Před necelými dvěma týdny se například USA uzavřelo čínský konzulát v Houstonu, aby Čína vzápětí v odvetě uzavřela ten americký v pátém největším městě země, Čcheng-tu.  

Trump tak do značné míry se zákazem TikToku zejména eskaluje „studenou válku“ s Čínou, lidově řečeno „dělá ramena“ a stylizuje se do role tvrdého leadera schopného ochránit své občany. Právě tato jeho dlouhodobě akcentovaná póza totiž extrémně utrpěla kvůli pandemii Covid-19 v USA.

Politický obsah v rytmu tance?

Gró obsahu na TikToku je lipsync, tedy lidé předstírající, že zpívají úryvky z písní, případně to ani nepředstírají, ale vylepšují hudební podkres zajímavou taneční choreografií. A poté se objevuje v rámci aplikace i mnoho dalšího obsahu. Limit na délku videa je 15 vteřin, ale jde sdílet i 4 po sobě navazující videa. A za minutu už leccos řeknete, třeba i politické vyjádření. To ale neznamená, že stačí předčítat řetězové e-maily nebo nastříhat úryvky z tiskových konferencí politiků. Politický obsah ale na TikToku přesto existuje. Portál Quartz loni upozornil, že se na něm začala objevovat videa podporující Donalda Trumpa v jeho prezidentské kampani. Že to jde udělat za 10 vteřin, „ve stylu“ a dokonce beze slov, vás přesvědčí následující video.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.