Upravené fotografie na sociálních sítích? Influenceři v Norsku je mají dle nového zákona přiznávat

9. 7. 2021 | Petr Michl
Nafouklé rty, bezchybná pleť, nepřirozeně vyrýsované svaly nebo úzký pas, to vše jde docílit s pomocí různých grafických editorů a filtrů. Influenceři v Norsku budou muset podobné úpravy u svých reklamních fotografií či videí zveřejněných na sociálních sítích přiznávat. Má to jejich sledujícím pomoci s uvědoměním si toho, jak vypadá reálné lidské tělo.


Sociální sítě jsou plné přibarvené reality a zejména o Instagramu se mluví jako o platformě falešného pozlátka. Odborníci spojují právě s tímto fenoménem zvýšený výskyt pocitu osamělosti a vlastní nedostatečnosti u mladých, zejména ve vztahu ke vnímání vlastního těla. Především z posledního jmenovaného důvodu se norský parlament odhodlal k přijetí zákona, jehož cílem je vymýtit ze sociálních sítí „retušované nebo jinak upravované reklamy” od celebrit a influencerů.

Tedy zákon se nevztahuje na klasické reklamy, ale na tzv. spolupráce, příspěvky uživatelů v sociálních médií s obvykle vyšším dosahem, kdy jsou za propagaci produktu či služby finančně či jinak honorováni. Mezi platformy, kterých se to týká, uvádí zákon Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok a Twitter. 

Ministerstvo dětí a rodiny v pozměňovacích návrzích, které byly zaslány norskému parlamentu a později schváleny, píše: 

„Tlak na tělo je přítomen na pracovišti, ve veřejném prostoru, v domácnosti, v různých médiích atd. Tlak na tělo je zde vždy, často nepozorovaně, a je obtížné s ním bojovat. Požadavek na označení retušované nebo jinak upravené reklamy je jedním z opatření proti tlaku na tělo. Doufejme, že toto opatření bude užitečným a významným příspěvkem k omezení negativního dopadu, který taková reklama má, zejména na děti a mládež."

Na až zarážející rozdíly mezi realitou a upravenými fotografiemi upozorňuje například instagramový účet @celebface. Potřebují sociální sítě nafouklé rty, bezchybnou pleť, nepřirozeně vyrýsované svaly nebo úzký pas? Pravděpodobně ne. 

Tato regulace je tak motivována dobrými úmysly, ale možnost vymáhání jejího dodržování je velmi diskutabilní. Prvně tu máme prvek teritoriality. Co když daný příspěvek bude vytvořen a publikován mimo Norsko? Můžou se na něj na americkém sociálním médiu vztahovat norské zákony? I v případě vyřešení této překážky deklarováním, že rozhodující je norské publikum (podobně to řeší i česká regulace vztahující se na sociální sítě), tu je ovšem zásadní otázka: kdo bude posuzovat, co už je retušované či upravené „moc”? I kdyby existoval monitorovací orgán, bude muset mít skutečně mnoho zaměstnanců. 

Zdroje: @celebface, Vice, Cnet

Jak jsme na tom v Česku


Jan Eisenreich

Jak jsme na tom s legislativní úpravou spoluprací značek a influencerů v Česku? V českém prostředí není legislativa světu sociálních médií přizpůsobená.  To, co už je v České republice z hlediska obsahu reklamy přes čáru, upravuje Zákon na ochranu spotřebitele. Ten také upravuje odpovědnost i za šíření reklamy. Influencerské spolupráce „na zapřenou“ by měl řešit příslušný krajský živnostenský úřad. Ten ovšem už jen z ryze kapacitních důvodů po porušování označování reklamy nepátrá sám od sebe, ale může zahájit šetření na základě podnětu.

Není tak divu, že dodržování českých zákonů týkajících se reklamy u influencerů dost pokulhává. Právník Jan Eisenreich se to rozhodl prozkoumat na vlastní kůži: nakoupil fanoušky v Indii, začal porušovat v příspěvcích jeden zákon za druhým a poté se udal na příslušných úřadech. Jak to dopadlo?

To se dozvíte v Marketing Journal podcastu. Mezi jeho témata patří:

  • Jaká česká legislativa se vztahuje na reklamu:Je hashtag #ad v popisku příspěvku dostatečný?

  • Jak si pořídit fake profil.

  • Kolik stojí falešné komentáře.

  • Které úřady řeší „reklamní legislativu“ a u kterého vám hrozí postih nejpravděpodobněji.

  • Jak influencer marketing nedělat (děkujeme za příklad JUDr. Andree Verešové).

  • Jak řeší české zákony reklamu cílenou na děti.

  • Co si podchytit smluvně při spolupráci s influencerem.

  • A jak obecně k právu v influencer marketingu přistupovat.

 

Ač se může zdát právní téma jako něco nezáživného, troufáme si tvrdit, že je to tentokrát docela zábava.

Zmáčkněte PLAY.

 

Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Nejlépe ovšem uděláte, když si přidáte Marketing Journal Podcast také na vaší podcastové aplikaci. Měl by být dohledatelný na hlavních platformách, včetně SpotifyGoogle Podcasts nebo Stitcheru.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.