Vytetoval si muž z Pardubic Alzáka? Alza.cz uvedla fanoušky záměrně v omyl

11. 7. 2019 | Petr Michl
My vám dáme iPhone, vy uděláte úplně bláznivou věc. Tento způsob barteru už využilo mnoho značek. A zdálo se, že do řady se postaví i Alza.cz a to dokonce s morálně diskutabilní výměnou nejnovějšího telefonu značky Apple za vytetování jejich maskota. Nakonec to je ale celé trochu jinak.


Zdroj: Facebook / Alza.cz

V úterý 9. července se na facebookové stránce Alzy objevil status oznamující, že se našel velký odvážlivec. Před časem totiž někdo v komentářích u příspěvku se soutěží e-shopu o iPhone napsal ve snaze zvýšit své šance to, že pro výhru by si nechal i vytetovat Alzáka.


Zdroj: Facebook / Alza.cz

„Challenge accepted!," zaznělo pravděpodobně v social média týmu Alzy. Odpověděli mu, ať se jim ozve e-mailem a domluví se na podrobnostech. K jejich překvapení dorazilo 36 e-mailů od lidí, kterým to přišlo jako výhodná nabídka. Nejvytrvalejší ale byl nakonec jenom jeden: Richard B. z Pardubic, kterého údajně již v tatérském studiu Inkmatiq Tattoo zachycují fotografie z následujícího příspěvku.

 

Mělo jít pouze o „making of" s tím, že s finálním výsledkem se Alza ještě přihlásí. Příspěvek získal přes 3 tisíce lajků a mezi více než tisícovkou komentujících byli ti, co Alzu za podobnou nabídku odsuzují, ale našly se také desítky těch, co by něco takové podstoupili také.

Někdo by to udělal dokonce z lásky k značce, tedy vlastně nakonec za počítač. 

 

Ve čtvrtek 11. července ovšem došlo k obratu. Alza.cz vydala příspěvek, v kterém říká, že to vše byl jen žert (mimo jiné Richard B. neexistuje, hrál ho tatér Tomáš K.), a přidává i vysvětlení své motivace:

„Nedovolte nikomu, aby se vám vryl pod kůži. Nestojí za to ani iPhone. Nám bohatě stačí, že nás máte v srdci."




Stojí Alze občanská výchova za to? Podobnou věc udělalo již mnoho jiných značek bez toho, aby je „morální dopad" takového barteru složil. A asi se vždy najdou lidé, kteří skočí po krátkodobém zisku bez přemýšlení nad dlouhodobými důsledky či nad filosofickými otázkami o zásazích do vlastní fyzické identity. Připomeňme si třeba případ Kari Smith, která si v roce 2005 nechala za 10 tisíc dolarů vytetovat na čelo URL online kasina GOLDENPALACE.COM. V Česku pak jakýsi Willy Formánek z Ostravy dostal v roce 2011 částku 200 tisíc korun a obědy zdarma na rok za to, že bude mít na čele alespoň po 5 let vytetováno OBĚDVAT.CZ. Mimochodem tento někdejší vyhledávač denního menu v českých restauracích již není v provozu a to samé platí o výše zmíněné URL. A pak jsou tu i ti, kteří prostě dokážou ocenit love brand. Například logo Harley-Davidson se skví na pažích mnoha nadšených fanoušků této značky a to bez toho, aby za to dostávali jakkoliv zaplaceno.

Alza se nicméně touto cestou nechce vydat. A slouží ji to ke cti. Umí rozhodně rozdmýchávat na Facebooku emoce svých fanoušků dlouhodobě. Je ovšem příjemné vědět, že má přitom nějaké hranice.

Příspěvky Alzy jsou kolikrát na hraně. Je zřejmé, že v social media týmu e-shopu vládne tvůrčí svoboda. A zdá se, že svobodu jako hodnotu má marketingový a social media tým na mysli i při svých kampaní. Již několikrát se vyslovili proti politikům, například proti plagiátorství někdejší ministryně spravedlnosti Taťány „kopírky" Malé u její diplomové práce o chovu králíků. 

A newsletter Alzy vydaný pár dnů před obří demonstrací na Letné se dal interpretovat jako podpora lidí, co se na ní shromáždí a naopak vyjádření nesouhlasu s Andrejem Babišem. A možná se jako jisté podprahové vymezení proti Andreji Babišovi dá brát i odvolání výměny „tetování za iPhone”.


Zdroj: Facebook / Andrej Babiš

Pro aktuálního premiéra něco takového totiž přes čáru není. V létě 2018 ochotně vyměnil iPhone X za to, že si jeho fanoušek nechal na ruku vytetovat koblihu. 


Kam dál? 

Na to, jak dva největší online prodejci elektroniky zareagovali na nejpočetnější občanskou demonstraci od roku 1989, se můžete podívat v článku Alza.cz i CZC.cz honí po Letné motýle.

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.