YouTube je pro publikum ve věku 15-34 let druhou nejvíce sledovanou „televizí" v ČR

4. 6. 2013 | Petr Michl
V zásahu populační skupiny ve věku 15-34 let je YouTube jen o 2 % za Novou, o 12 % vede před Prima Cool.

Video portál YouTube působí v ČR s lokalizovaným partnerským programem již od roku 2008. Po pěti letech nyní Google zveřejnil čísla pro místní trh a jde o velmi zajímavé hodnoty. Dle výzkumu TNS Aisa YouTube měsíčně navštíví 5,1 mil. českých uživatelů, což představuje 20% meziroční nárůst. 8 z 10 internetových uživatelů v Česku navštíví YouTube alespoň jednou měsíčně. Zásahem v cílové skupině 15-34 let se YouTube dostalo na druhou příčku žebříčku českých televizních stanic. Ve věkové skupině 15-54 se dostává nad hranici 70% společně s TV Barrandov, Prima Cool a Nova Cinema.


Jak uživatelé sledují YouTube

Mezi klady YouTube patří i to, že obsah je konzumovaný v okamžiku, kdy to chce uživatel. Dle slovníku Googlu má YouTube prime time pořád. Obsah je navíc sledován na více obrazovkách. Obzvláště v ČR vládne nadále desktop, ale světové trendy hovoří o vzestupné sledovanosti i na tabletech a chytrých telefonech. V některých zemích prý tablety již stojí za polovinou zhlédnutí. 45 % uživatelů YouTube využívá internet v mobilu.

Co se týče struktury obsahu, který uživatelé sledují, převládají zejména tzv. tematická videa. Uživatelé - odběratelé konkrétního YouTube kanálu - se vracejí pro sledování nových videí a epizod. Výrazný vliv má i doporučení přátel ze sociálních sítí

Průzkum TNS Aisa dokládá, že na YouTube nejsou převážně jen mladí muži. Uživatelé a uživatelky YouTube jsou ve velmi genderově vyváženém poměru 52 : 48 (muži; ženy). Zároveň třetinu "diváků" YouTube tvoří lidé ve věku od 35 do 50 let. YouTube diváci jsou aktivní a pokročilí uživatelé internetu. Jsou také častějšími zákazníky internetových obchodů (alespoň jednou měsíčně online nakupují YouTube uživatelé o 5 % častěji než online populace). Za měsíc uživatelé z Česka zhlédnou až 500 mil. videí.

Měsíční zásah YouTube v populaci (zdroj: TNS YouTube profiling, Duben 2013, ČSÚ)

Další stereotyp, že YouTube je pro mladé publikum, zatímco TV pro to staré, již má mnohem reálnější základ. Cca 70% celkového času stráveného u televizních obrazovek zkonzumují diváci nad 40 let, v případě YouTube je to naopak. U YT najdete nejčastěji české uživatele ve věku 15-34. Mnozí z nich patří do tzv generace C, která TV nemá, nebo ji sleduje sporadicky.

YouTube jako reklamní kanál

Google pochopitelně na základě představených dat deklaruje, že se YouTube stal relevantním reklamním médiem s velkým zásahem, a to nejenom v mladé cílové skupině, Pavel Vaněček, ředitel kvantitativního výzkumu v agentuře TNS Aisa, k tomu dodává: „Oproti klasickým médiím má internet obrovskou výhodu v možnosti spoluvytvářet jeho obsah a cíleně si ho přizpůsobovat. To platí zvlášť pro video portály, kdy je návštěvník aktivně vtažen do platformy, která spojuje zábavní, informační a prodejní službu do jednoho. Ve spojení se znalostí konkrétního uživatele, ideálně včetně jeho potřeb a očekávání, je pak zde přítomná reklama častěji vnímána jako pomoc nebo relevantní informace."

Účinnost online video reklamy je často chválena jako doplněk klasické televizní reklamy. Dle Googlu představuje doporučovaný poměr investice do YouTube cca 10-15% TV rozpočtu. Mimo odvolání se na zahraniční výzkumy dodal technologický gigant i testimonial od Media manažerky ve společnosti Unilever, Monika Vrbatové, která se vyjádřila ke kampani pro značku Rexona: „Výsledky kampaní naznačují, že využití reklamního online videa je pro nás velmi efektivní. Potvrdilo se, že některé ženy dokážeme zasáhnout opravdu jenom na internetu, proto budeme do formátu online videa nadále investovat." Televize a YouTube společně zasáhly 86%, přičemž YouTube doručil 20% (dodatečný zásah YouTube k TV byl 4%) s přibližně 15% TV investice. Využití online videa je navíc ještě cenově efektivní. Jeho cena je totiž přibližně 2x nižší za % bod zásahu (Cost per Reach Point) v porovnání s televizí.

Tato data není třeba nijak zpochybňovat podobně jako výhodnost lepšího cílení na mladší publikum. Tento názor pravděpodobně upevní jakémukoliv laikovi pozorování několika reklamních bloků na Prima Cool, v jejichž rámci se mohou objevit dohromady reklamy na sladkosti a hračky zaměřené na ty nejmenší, stejně jako spoty propagující tampóny a havarijní pojištění. Zaběhnuté způsoby práce mediálních agentur nicméně ovlivňují i přesnost cílení v online video reklamě, včetně nejsilnější platformy v podobě YouTube. Možnost segmentace publika je na internetu výraznější než u TV, o to je ovšem pro agentury složitější. V okamžiku, kdy velká kampaň nebude nutně znamenat plošné obsazení internetu, jako se tomu v České republice stalo například při propagaci prémiových vozů BMW s pohonem čtyř kol xDrive, bude mít online video reklama ještě lepší výkonnost.

Tip redakce: Mediální agentury a jejich zaběhnutý způsob práce se střetly s Googlem již v minulosti a skončilo to dočasným složením zbraní na straně technologického velikána. Přečtěte si více v článku Proč Google nedokázal změnit televizní reklamu? Google TV Ads končí. Věřme, že síla YouTube a online video reklamy změní zanedlouho podstatně i zvyklosti "mediálek" a televizní trh.

Štítky dokumentu: Reklama online YouTube
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.