Žaloba proti Facebooku byla zamítnuta. Jeho rozdrobení ve jménu ochrany hospodářské soutěže nehrozí

30. 6. 2021 | Petr Michl
Dle prosincové žaloby od Federální obchodní komise a většiny států USA byla akvizice Instagramu a WhatsAppu Facebookem provedena k posílení vlastního monopolního postavení. Soud nyní žalobu zamítl a hodnota Facebooku poprvé přeskočila 1 bilion dolarů.


Mark Zuckerberg už se takto mračit nemusí. Zdroj: YouTube/Axios/HBO

Žaloba Federální obchodní komise (FTC), ke které se připojila většina států Unie, byla snad až příliš ambiciózní. Facebook vykreslila jako monopol, který své pro trh škodlivé postavení záměrně udržuje i s pomocí svých akvizicí. Navíc s podáním v prosinci 2020 se zdála jako poslední velká iniciativa od Trumpovy administrativy. Soudce James Boaberg soudu ve Washinctonu ji v pondělí zamítl.

Generální prokurátorka státu New York Letitia Jamesová deklarovala pozici 46 států připojených k žalobě:

„Facebook téměř celou dekádu používal svou monopolní sílu k rozdrcení menších rivalů a potlačení konkurence, a to vše na úkor běžných uživatelů."

Konkrétně přitom žaloba jmenuje akvizici mobilních aplikací Instagram a WhatsApp. První z nich se stala v něčem dynamičtější sociální sítí, než je Facebook. Whatsapp jako primárně chatovací aplikace je velmi populární v Asii, tedy na trhu, kde Facebook není tak dominantní jako v Evropě a severní Americe. 

Prvotní akvizice se udála v roce 2012, druhá v roce 2014. Pátý nejbohatší muž světa, Mark Zuckerberg, již dříve vysvětloval před americkým Kongresem, proč z jeho pohledu Facebook není monopolem a zmiňované akvizice jsou v pořádku. Jeho obhajobou je to, že obě aplikace kupoval v době, kdy ještě nebyly tak populární. Nepořizoval si s jejich akvizicemi dominanci na trhu, ale potenciál. Tento argument přitom není lichý minimálně u Instagramu. Když ho Facebook kupoval za 1 miliardu dolarů v roce 2012, měl 30 milionů uživatelů. Dnes má více než 1 miliardu aktivních měsíčních uživatelů, vývoj u této metriky od roku 2013 můžete pozorovat na grafu níže. 

Statistic: Number of monthly active Instagram users from January 2013 to June 2018 (in millions) | Statista
Find more statistics at Statista

To WhatsApp žádným trpaslíkem nebyl. Při akvizici v roce 2014 měl 450 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Pro srovnání: Facebook na tom byl v tu dobu jen o cca 100 milionů uživatelů lépe. Dnes má chatovací aplikace na 2 miliardy měsíčních uživatelů, Facebook 2,8 miliardy. 

Stanovisko soudu uvedená fakta zmiňuje, a to s tím, že žaloba přichází právě s ohledem na data akvizicí příliš pozdě. Má ale k žalobě i další výhrady. Neříká téměř nic konkrétního ke klíčové otázce, jak velkou moc Facebook skutečně měl... skoro jako by agentura (FTC, pozn. red.) očekávala, že soud jednoduše přikývne na konvenční názor, že Facebook je monopolista," uvádí.

V žalobě bylo uvedeno, že Facebook ovládá více než 60 % trhu sociálních sítí — ovšem bez podložení tohoto odhadu nějakými výpočty. „Trh, o který se zde jedná, je neobvyklý v mnoha ohledech, včetně toho, že produkty na něm nejsou prodávány za cenu... Soud tak není schopen přesně pochopit, k čemu se údaj agentury (FTC) o 'více než 60 procentech' vůbec vztahuje, natož aby byl schopen odvodit základní skutečnosti, které by jej mohly odůvodnit,“ napsal soudce James Boasberg.

Facebook pro něj příznivé stanovisko soudu okomentoval takto:

„Jsme potěšeni, že dnešní rozhodnutí uznávají nedostatky ve vládních stížnostech podaných proti Facebooku. Každý den férově soutěžíme, abychom získali čas a pozornost lidí, a budeme i nadále poskytovat skvělé produkty pro lidi a podniky, kteří naše služby využívají."

Po vydání stanoviska soudu v pondělí 28. června zareagovala cena akcií Facebooku nárůstem, který hodnotu společnosti poprvé vyšvihl nad 1 bilion amerických dolarů. Modrého obra zdá se jen tak něco nezastaví.

Zdroje: Bloomberg, France24, Yahoo Finance 

Kam dál? 

„Po dlouhé roky náleží Googlu na 90 % všech vyhledávacích dotazů ve Spojených státech a využívá taktiky pro omezení hospodářské soutěže, aby udržel a rozšířil své monopoly na poli vyhledávání a reklam při vyhledávání," stojí v říjnové žalobě proti společnosti Google

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.