ZOOT představil reorganizační plán. Bude pokračovat, ale drobní investoři přijdou o většinu svých peněz

29. 4. 2019 | Petr Michl
ZOOT bude pokračovat, oseká marketingové náklady na třetinu a přemění Výdejny radosti v primárně kamenné prodejny zaměřující se na brandy ZOOTu. Držitelé dluhopisů si ovšem při reorganizaci přijdou jen na 10 % z investované částky.

S koncem dubna končí internetovému prodejci módy ZOOT také tříměsíční ochranné moratorium, kdy nemohli věřitelé uplatnit své pohledávky. Toto období bylo určeno pro finanční stabilizaci a domluvu s věřiteli. Dnes pak ZOOT oznámil plán své reorganizace. Nese špatné zprávy pro majitele nezajištěných pohledávek a zakladatele společnosti. Zároveň ale bude pokračovat v provozu a dává naději velkým firemním věřitelům.

Zachování provozu je reálné především díky vstupu investora, kterým je Company New a.s. ze skupiny Natland, jež se na restrukturalizaci firem v problémech zaměřuje. V prohlášení ZOOTu konkrétně stojí:

„Reorganizační plán počítá se vstupem nového investora, který Zootu kromě dalšího provozního financování poskytne též prostředky na uspokojení především nezajištěných věřitelů. Ti by měli získat deset procent ze svých pohledávek, přičemž při druhé možné variantě řešení insolvence, konkurzu, by jejich uspokojení bylo nulové.“

29. ledna 2019, v době podání žádosti o ochranu před věřiteli, měl ZOOT závazky v celkové hodnotě 471 996 620 Kč, z čehož závazky ve výši 150 857 082 Kč byly po splatnosti více jak 30 dnů a závazky ve výši 64 536 068 Kč byly po splatnosti déle než 3 měsíce.

Uspokojení pohledávek v desetinové výši se týká i držitelů dluhopisů, kteří celkově do ZOOTu investovali cca 239 milionů korun. Majitelé zajištěných pohledávek mají naději na větší návratnost, pokud se ZOOT v novém režimu podaří dovést k profitabilitě. Nejvíce zabolí úpadek ZOOTu hlavní akcionáře a jeho zakladatele, těm náleží nulová kompenzace.

Navrhovaná reorganizace musela dle zákona získat podporu většiny věřitelů, u zajištěných ze 100 % procent a u nezajištěných z více než 50 %. To se podařilo zejména díky tomu, že Natland vykoupil zajištěné pohledávky a pojistil si ty nezajištěné s pomocí společnosti JS Credit.  

Redukční marketingová dieta a nový koncept výdejen

Aktuální směřování ZOOTu je určeno jeho čerstvým vedením ve složení: generální ředitel Lukáš Uhl (ex-CEO DámeJídlo.cz) a ředitel pro růst Robert Vojáček (zakladatel startupu LidskáSíla.cz). Ti již v průběhu tříměsíčního ochranného moratoria výrazně snížili počet tzv. Výdejen radosti z 28 na 18.

V oblasti marketingu a propagace loni Zoot utratil 180 milionů korun, letos by to měla být méně něž třetina. Snížit se mají výrazně i náklady napříč celou společností, která již z původních cca 800 lidí propustila okolo stovky.

Management Zootu očekává pro rok 2019 tržby 725 milionů korun a provozní ztrátu EBITDA ve výši skoro 70 milionů korun, v roce 2020 by se měl obrat navýšit na 1 miliardu s provozním ziskem EBITDA na úrovni 30 milionů korun. Hospodářské výsledky za rok 2018 ještě nejsou veřejné, ale jde očekávat ztrátu. Z dříve zveřejněných informací způsobenou například náhlým přechodem ze zimní do letní sezóny kvůli počasí, tato skutečnost de facto vyřadila možnost prodeje kolekce na jaro v neslevovém režimu. V roce 2017 byly tržby Zootu 1,1 miliardy korun s provozním ziskem EBITDA ve výši 29 milionů korun. 

Za viníka finančních problémů ZOOTu je mnohými často označována politika Výdejen radosti, které nabízely dodávku zboží ve smyslu „ráno objednáte, odpoledne si vyzkoušíte". Při velkém počtu vratek byl princip, kdy ZOOT nabízel na místě zákaznický zážitek lepší než v klasickém kamenném obchodě, s mnohem širším sortimentem a na e-shop výjimečně krátkou čekací dobou, finančně neudržitelný. I proto by se stávající Výdejny radosti měly přeměnit na klasické prodejny, které budou přednostně nabízet brandy ZOOTu: ZOOT, ZOOT Original a obuv OJJU. Ty totiž přináší z nabízeného sortimentu nejvyšší marži. Další klasické prodejny by se měly objevit v obchodních centrech. Co je důvodem pro expanzi mimo snahy o zvýšení obratu při menších nákladech? Značka se dle materiálů k reorganizaci „nachází v situaci, kdy vyčerpává své možnosti přesvědčit potenciální zákazníky ke koupi prostřednictvím elektronického obchodu“.

Zdroje: Zoot 1, Zoot 2

Kam dál?

O tom, jak se ZOOT snaží bojovat s tím, že si lidé objednají zboží na Výdejnu radosti a poté si nic nekoupí, si přečtěte v reportáži z konference E-Business Forum: Jak ZOOT bojuje s přílišnou vratkovitostí? Začal vylučovat problémové zákazníky.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.