Apple bude nově konkurentem Netflixu i bank

26. 3. 2019 | Petr Michl
Apple už dávno není inovátorem. Vstupuje ale na rostoucí trhy fintechu s Apple Card, chce si uříznout z koláče, z kterého už jí Netflix, Amazon nebo HBO, ale nebojí se ani vyzvat Steam s herní platformou Apple Arcade.

Pondělí 25. června patřilo grandióznímu představení produktů společnosti Apple. Prim ovšem tentokrát nehrál hardware, ale software posouvající byznys značky do jiných vod. Hlavními novinkami jsou video-on-demand služba Apple TV+ a také zavedení vlastních platebních a kreditních karet Apple Card.

Apple TV+


Zdroj: Apple

Pojem Apple TV tu existuje již dlouho. To ovšem mluvíme o digitálním mediálním přijímači, první set-top box s tímto označením přišel už v roce 2007. Včera se mluvilo o předělané aplikaci Apple TV, která nově integruje služby jako Hulu nebo PlayStation Vue a bude dostupná na počítačích Mac a chytrých televizí i set-top boxech společností Amazon FireTV, LG, Samsung, Sony, Roku a Vizio. V tomto případě Apple neoperuje ve svém uzavřeném světě. Nabízí velmi široké portfolio video služeb a není mu cizí téměř jakákoliv relevantní chytrá televize, která se může objevit v obývacích pokojích.

Včera na trh uvedená služba Apple TV+ ovšem jede v linii „jenom u nás". Chce se stát konkurentem video-on-demand služeb  Amazonu nebo Netflixu a nebojí se do toho investovat ve velkém.  Z pohledu amerického diváka se to potvrdilo oznámením, že na Apple TV+ bude mít svůj pořad Oprah Winfrey. Mezi další hvězdy, co se zjevily včera na pódiu, patřily i Reese Whiterspoon nebo Jennifer Aniston. Svůj seriál Amazing Stories pak představil režisér Steven Spielberg.

Novinka má být spuštěná na některých trzích na podzim tohoto roku. Mnozí odborníci sice oceňují, že se Apple pouští do tohoto odvětví s vervou, zároveň ale mají jisté pochyby. Nejpopulárnější celosvětová VOD platforma Netflix má už 139 milionů uživatelů. Apple TV+ vstupuje na trh s růstovým potenciálem, ale s již velkým počtem lidí upsaných konkurenci.

Platební systém a kreditní karta, co máte v iPhonu


Zdroj: Apple

Apple už dlouho od lidí z peněženek bere nemalé částky a zároveň jim pomáhá i platit s Apple Pay. Proč by tedy nemohl peněženku spravovat rovnou celou? Odpovědí na tuto otázku je Apple Card. Tu přináší ve spolupráci s MasterCard a bankou Goldman Sachs. Jde o platební systém, který umožní platit všude, kde přijímají Apple Pay.

Vše je pochopitelně propojené s aplikací umožňující správu financí, rozdělení plateb do různých kategorií. To vše jen v mobilním telefonu bez propojení s třetími stranami. Kouzlo Apple Pay spočívá v možnosti platit bez PINu jen s ověřením přes otisk prstů na telefonu, i PIN je ovšem v aplikaci přítomen.

Ani zde není Apple inovátorem. Do těchto vod se už pouští Google a Amazon. Pokročilejší inspirací z Číny je WeChat a AliPay. Velkým psychologickým lákadlem může být to, že Apple slibuje uživatelům podíl na poplatcích z transakcí, které platí obchodníci. Uživatel dostane zpět tři procenta z částky při nákupu jakéhokoliv zboží od Applu, dvě procenta se mu vrátí při platbě přes Apple Pay a jedno procento dostane, pokud použije přímo kreditku Apple Card. Platby se budou připisovat každodenně. Jde tak v něčem o jakýsi poplatkový cashback. Zásadní součástí služby je pochopitelně to, že Apple Card je zároveň kreditní kartou.


Zdroj: Apple

Znamená to, že banky jsou na ústupu? Na to odpovídá Petr Štěpánek z Banking Software Company:

„Pryč jsou doby kdy bylo nutné platit za zřízení účtu, za výběr z bankomatu. Končí období kdy jsme se při čerpání hypotéky museli upsat bance do konce svého života. Lidé dnes mají možnost volby, lidé chtějí žít, lidé se chtějí rozhodovat, a to pokud možno ihned. Končí tedy éra „bankovních domů“ a bankovnictví jako instituce?

Služby bank budou stále více a více integrované a budou součástí mnoha aplikací a každodenních aktivit lidí. U nás v Evropě to budou služby respektující lokální charakter a zvyky dílčích zemí. Dá se očekávat, že řada služeb spojených s dlouhodobou důvěrou a stabilitou, jako jsou důchodová spoření, investice, ověřování identity apod. budou i nadále doménou bank. Naopak platby, věrnostní programy a marketing se ale stanou primárně doménou technologických firem a fintechů. Bude tak docházet k prolínání služeb, vzniku nových agregovaných služeb a vzájemné spolupráci mezi „starým“ a „novým“."

Apple na nových frontách

Mezi dále představené služby patří také vylepšená Apple News+ a herní platforma Apple Arcade, která má ambice být konkurencí Steamu.  Obojí má fungovat na bázi předplatného. Největším zdrojem zisků Applu byly vždy telefony iPhone. Zisky z nich začínají klesat, a tak jsou představené služby další cestou, jak si zajistit stálý přísun nových peněz. Apple není již symbolem inovací, vstupuje na etablované trhy a nepředstavuje nijak revoluční služby. Má ale dostatek volného kapitálu, aby je dokázal udělat skutečně dobře.

Štítky dokumentu: Apple Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: